Kvalificerer vi os til ophold efter EU-regler?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Majken yildirim

Kvalificerer vi os til ophold efter EU-regler?

Indlæg af Majken yildirim » 02.10.2013 22:30:36

Kære alle
Jeg er super forvirret over de danske immigrationsregler og er helt ør i hovedet efter at have læst og læst på NyiDanmark, så jeg håber der er nogen her der muligvis kan hjælpe.
Men først lidt baggrundshistorie :-)
Jeg er dansk statsborger og blev gift i Tyrkiet i feb 2013 og da jeg kom hjem til DK registrerede jeg det på kommunen og fik nyt sundshedskort/dåbsattest med nye navn.
Vi var begyndt at undersøge om hvordan min mand kunne komme til DK, men da han er under 24, mente vi ikke det var muligt med ægteskabssammenføring og derfor søgte han optagelse på en uddannelse i Kbh. Han blev optaget, kom til DK i juni måned og startede hans uddannelse for en måned siden.
Men det er jo sindssygt dyrt at betale tuition fees. 32,500kr per semester for at være helt præcis. Han må jo gerne tage et studiejob på 15 timer om ugen og i søgning på dette, er han faktisk blevet tilbudt et fuldtidsjob. Så vi tænker nu om det ville være muligt for os at søge om ophold efter EU regler. Har slet ikke tidligere overvejet dette, da jeg blindt troede at det kun gældte en en dansk statsborger og en EU statsborger. Men har læst nogle andre oplæg her på siden om Non-EU borger der er gift med en dansk statsborger og som bliver fortalt, at de kan bruge denne mulighed.

Hvis det var muligt, ville han droppe studiet og tage fuldtidsjobbet i stedet.

Jeg håber inderligt at der er nogle der kan hjælpe lidt, for jeg er helt i rådvilde for ikke at sige at økonomien også ser sort ud, hvis vi skal blive ved med at betale tuition fees.

På forhånd mange tak

skaanebo

Re: Kvalificerer vi os til ophold efter EU-regler?

Indlæg af skaanebo » 03.10.2013 00:06:22

Ja, du bliver EU-borger ved at flytte til et andet EU/EØS-land. Læs mere under menupunktet "rådgivning", "flytte til Sverige/EU-land" og "flytte tilbage til Danmark".

Majken yildirim

Indlæg af Majken yildirim » 03.10.2013 06:41:54

Det er jo netop det jeg mener med forvirrende immigrationsregler. Hvorfor skal man som statsborger af DK, som er et EU land, flytte væk fra landet, før man bliver anset som EU borger? Det giver jo slet ingen mening.
Nu har jeg tidligere boet i England i nogle år, er det så ensbetydende med, at jeg er EU borger?
Jeg går ud fra, at hvis ikke vi vil flytte til Sverige, så bliver vi nødt at vente 1 1/2 år til min mand er 24 før vi kan søge om ægteskabssammenføring.

Men er der nogen der ved om nu hvor han har et studievisum på 2 1/2 år, men har fået tilbudt fuldtidsjob, kan man søge om at få opholdstilladelse og arbejdstilladelse og aflyse studievisum? Er der nogle der har erfaring med dette?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.10.2013 07:57:43

Dit danske statsborgerskab overtrumfer EU-borgerskab, når du opholder dig i Danmark. Du skal derfor aktivere dit EU-borgerskab ved at flytte til et andet land og derefter retur til DK. For så bliver du EU-borger. Og nej, en tidligere flytning gælder ikke. Din partner skal nemlig have sluttet sig til dig i det andet EU-land.

Og hvor under beskrivelsen af EU-regler finder du noget om aldersbegrænsning? Der er intet boligkrav, tilknytningskrav, 24 års grænse og lignende ved brug af EU-regler. Der er simpelthen tale om et parallelt regelsæt med nogle langt mere lempelige regler.

Arbejdstilladelse i DK kan du læse om her, bl.a om greencard og positivisten: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/arbejde/

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.10.2013 13:52:36

Selv om man har fået tilbudt et arbejde, er det meget langt fra sikkert at man også kan få arbejdstilladelse. Hans studieopholdstilladelse giver jo ikke ret til at arbejde fuld tid.

Lykkes det at få tilladelsen er han til gengæld godt stillet, hvis han kan bevare det samme job i mindst et år, da han så har en RET til at få forlænget sin tilladelse. Læs mere her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... orgere.htm

Han optjener i øvrigt også denne ret, hvis han har et job (bijob) på 10-12 t/uge.

Den sikre vej til at blive familiesammenført er dog at du finder et sted at bo i Sverige eller Tyskland (ethvert EU-land kan 'bruges') og din mand så flytter med dig. Han vil kunne fortsætte sin uddannelse, men skal naturligvis stadig betale afgiften. Eventuelt kan han enten søge om orlov eller være fjernstuderende. Jeg formoder at man under orlov ikke betaler studieafgift.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.10.2013 15:26:11

Majken yildirim skrev:Det er jo netop det jeg mener med forvirrende immigrationsregler. Hvorfor skal man som statsborger af DK, som er et EU land, flytte væk fra landet, før man bliver anset som EU borger?
Fordi der er en kompetencefordeling mellem EU og nationalstaterne, hvor EU kun må blande sig i forhold, der har et grænseoverskridende element i EU. Og en dansk statsborger, der ønsker at bo i Danmark med sin ægtefælle, er ikke en sag, som har et grænseoverskridende element i EU. Det er et rent nationalt dansk anliggende, der ikke kommer EU ved.

Hvis den danske statsborger vender tilbage til Danmark efter at have boet i et andet EU-land, er der derimod tale om et grænseoverskridende element i EU. For hvis ikke man kan være sikker på at kunne vende hjem - og tage sin familie med sig - ville man måske afholde sig fra at flytte ud i første omgang.

Denne argumentation kan måske synes at være en smule tynd og anstrengt. Og der er da også en del danske politikere, som synes, at EU-domstolen med de kendelser, den har afsagt på området, er gået ind og har "blandet sig" for meget i noget, der burde være medlemslandenes eget ansvarsområde.

Men set med ÆUG´s øjne skal vi da bare være super taknemmelige for, at EU-domstolen har gjort det, når nu de danske politikere ingen som helst respekt har for deres egne statborgeres ret til familieliv.

For det, er for alvor ikke giver mening, det er da for mig at se, at de danske politikere ikke bare helt generelt giver danske statsborgere de samme rettigheder i Danmark, som de er gået med til at give cirka 500 millioner EU-borgere. Men det vil de danske politikere ikke, da det vil betyde, at de må sige farvel til deres elskede 24-års regel, tilknytningskrav og bankgaranti mm. I hvert fald i de cirka 75% af alle FS-sager, hvor den herboende er dansk statsborger.

Majken yildirim

Indlæg af Majken yildirim » 03.10.2013 15:53:18

Tak for gode svar. Tror aldrig jeg gør mig klog på dansk immigration :)

Er der aldrig nogen der har overvejet at gå videre med en sag til EU domstolen? Da i følge Ankara aftalen med EU, så står Tyrkere jo ligestillet med danskere. Der må jo faktisk ikke stilles yderligere krav til Tyrkere, da de i følge denne aftale er undtaget.
Se fx artikel her: http://www.gazette.dk/?p=2413

Det er en ældre artikel, men det er jo kun tegn på, at de godt ved det, især når ombudsmanden har været involveret.

Jeg har en veninde der er jurist og hun anbefaler, at vi skal søge om ægteskabssammenføring nu, selvom vi ikke lever op til kravene om 24 års reglen. Når og HVIS vi så får afslag, mener hun vi har en god sag hos EU domstolen.

Jeg ved bare ikke om det er pengene og al det stress værd.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.10.2013 16:13:09

Det er det ikke. For du er jo ikke tyrkisk arbejdstager i Danmark. Så derfor kan det aldrig have noget med Ankara-aftalen at gøre, hvis du vælger at forlade Danmark, fordi din ægtefælle ikke kan få opholdstilladelse. Dette er stadig et rent dansk anliggende, uanset hvor din ægtefælle er fra.

Derimod sikrer Ankara-aftalen din ægtefælle nogle rettigheder til at blive i Danmark, hvis han som tyrkisk statsborger først er flyttet lovligt hertil og har fundet sig et arbejde.

Og hvis han senere - efter at være blevet skilt fra dig - finder sig en ny ægtefælle i f.eks. Syrien, så vil HAN kunne hævde, at han jævnfør Ankaraaftalen har ret til fortsat at arbejde i Danmark, og at han ikke effektivt kan udnytte den ret, hvis ikke hans nye ægtefælle også må bo her.

Helt på samme måde, som du som dansk statsborger har ret til at tage din familie med dig, når du udnytter din ret til fri bevægelighed i f.eks. Storbritannien. Eller for den sags skyld Tyrkiet, da Ankaraaftalen jo gælder begge veje. Så hvis du flytter til Tyrkiet, vil du muligvis kunne gå til de tyrkiske domstole med påstand om, at din japanske ægtefælle skal have opholdstilladelse i Tyrkiet, så du kan udnytte de rettigheder, du har ifølge Ankaraaftalen.

Der verserer faktisk en ny sag ved EU-domstolen, som - hvis sagsøgerne får medhold - kan betyde, at tyrkiske statsborgere, der arbejder i Danmark, fremover skal fritages fra eksempelvis 24-års reglen, hvis de finder sig en ægtefælle i udlandet. Fuldstændig som franske, tyske, svenske, polske og rumænske statsborgere allerede er det.

Det vil selvfølgelig i givet fald slå endnu et "hul" i de stramme danske regler. Men på den anden side er betydningen nok til at overse, idet de fleste personer med tyrkisk baggrund i Danmark efterhånden er blevet danske statsborgere.

Så der er vel højest 10.000-20.000 tyrkiske statsborgere tilbage i Danmark, der overhovedet kan få glæde af en sådan dom. Og en del af dem er over 60 år gamle og næppe på udkik efter at "importere" en ny ægtefælle fra udlandet.

Besvar