Lønindtægt efter tilbagevenden til dk

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Memedi

Lønindtægt efter tilbagevenden til dk

Indlæg af Memedi » 14.09.2013 20:33:02

Jeg har siddet og nærlæst ansøgningspakken EU/FA1 og har brug for lidt hjælp til fortolkning.

Her står at man naturligvis skal belyse sin indtægt fra de sidste tre måneder men derudover skal man også dokumentere lønindtægter eller midler efter den danske statsborgers tilbagevenden til Danmark.

Og her får jeg muligvis et problem. Min situation er den, at min barsel slutter samtidig som vi indgiver ansøgningen, så jeg kan dokumentere barselsdagpenge fra Dk. Men efter barslen skal jeg søge om at blive overflyttet til en svensk a-kasse og dette kan jeg ikke dokumentere før min barsel er slut og jeg er ledig, før dette vil den svenske a-kasse nemlig ikke tage imod min ansøgning om medlemskab.

Er der nogle gode råd? Skal jeg vente med at søge til jeg kan dokumentere en indtægt her fra Sverige, enten i form af dagpenge eller et arbejde, eller skal jeg søge uden at vise min økonomiske situation efter indleveret ansøgning? Håber det giver mening.

Pointen er sådan set at jeg kan dokumentere lønindtægt inden ansøgning men ikke efter, for den har jeg ikke mulighed for at få, før jeg er godkendt af a-kassen her i Sverige. Ville kontakte US i Danmark men tænkte der måske var nogle herinde som havde et godt råd.

fundiver199

Re: Lønindtægt efter tilbagevenden til dk

Indlæg af fundiver199 » 15.09.2013 05:57:59

Ja I har et problem. For du kan kun tage dagpenge med dig til et andet EU-land til jobsøgning i 3 måneder. Så hvis du rejser til Danmark med dine svenske dagpenge, så mister du dagpengeretten, hvis du ikke inden for 3 måneder enten er kommet i arbejde eller er flyttet tilbage til Sverige.

Så find jobbet først og flyt bagefter. Det er den eneste forsvarlige måde at gøre det på.

Memedi

Re: Lønindtægt efter tilbagevenden til dk

Indlæg af Memedi » 16.09.2013 19:46:38

Ja det kan jeg godt se, men vil en ansøgning om opholdstilladelse overhovedet blive godkendt, hvis jeg ikke vedlægger dokumentation om lønindtægt efter tilbagevenden til Danmark?

Besvar