Personnummer i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fve

Personnummer i Sverige

Indlæg af fve » 24.07.2013 17:38:43

Min kone (Ukraine) og jeg ( Dansker ) er flyttet til Sverige under EU reglerne. Jeg har svensk personnummer og ID kort mv. Vi bor og arbejder her og vi venter på et opholdskort. Men men....jeg var af den overbevisning at min kone , når hun fik opholdskortet kunne få et svensk personnummer. Men det er åbenbart ikke tilfældet, vi har fået af vide fra Skatteverket at der ikke udstedes personnummerbevis til opholdskort modtagere. Er der nogle andre der har fået den samme information?
Det du ska ha är ett UPPEHÅLLSTILLSTÅND på minst ett år. Inte uppehållskort på 5 år, då blir du inte folkbokförd.

closed1

Re: Personnummer i Sverige

Indlæg af closed1 » 24.07.2013 17:50:05

Det passer ikke , hvordan skulle din kone kunne arbejde og betale skat når hun får opholdskort ,hvis hun ikke har personnummer .

DBS

Indlæg af DBS » 24.07.2013 19:31:15

Skatteverket har ikke ret, men det kan være lidt svært at komme igennem med.

Jeg gjorde det at jeg tog ind på skatteverket, og søgt til min kone, og hendes søn, det var noget tvære at snakke med, men jeg sagde at jeg ville aflev. ansøgningen. Og så hvade jeg taget en udskrift med at denne webside:

http://www.skatteverket.se/privat/folkb ... 18617.html

Nederst står der:
Handlingar för uppehållsrätt
Det är viktigt att du som EES-medborgare tar med dig handlingar som visar att du kan antas ha uppehållsrätt under minst ett år när du besöker ett av våra skatte- eller servicekontor för att anmäla flyttning till Sverige. Det kommer då att gå fortare för Skatteverket att handlägga din anmälan. Vilken handling du ska ta med dig beror på vad du ska göra i Sverige, se nedan.
-------
Familjemedlem
Om du följer med en familjemedlem som har uppehållsrätt, eller flyttar till en i Sverige redan bosatt familjemedlem som har uppehållsrätt, behöver du kunna visa att ni är släkt eller sambo. Det kan du göra genom att visa upp exempelvis ett vigselbevis eller ett födelsebevis.
Du kan som dansk statsborger selv i Sverige bestemme om du vil bruge din ret som nordiskstatsborger, eller som EU statsborger, og i dette tilfælde vælger du så at være EU statsborger :wink:

Jeg blev efterfølgende ringet op af skatteverket i Jönköping, hvod de started med at sige det ikke kunne lade sig gøre, jeg sagde så til dem, at jeg var EU borger, og jeg gerne ville have en forklaring på det som stod på deres hjemmeside, de fik lige pludseligt travlt i telefonen, og vile ringe tilbage, 2 timer senere fik vi at vide at personnummer var på vej.

Og en anden tråd om det samme: viewtopic.php?f=7&t=8108&p=47666&hilit= ... mer#p47666

mvh DBS

fve

Indlæg af fve » 24.07.2013 19:52:44

closed1 skrev:Det passer ikke , hvordan skulle din kone kunne arbejde og betale skat når hun får opholdskort ,hvis hun ikke har personnummer .
Skatteverket giver et samordningsnummer så hun kan betale skat :-) Men ikke personnummer.

DBS

Indlæg af DBS » 24.07.2013 20:14:55

Det som min kone og søn fik var personnummer, men det var selvfølgelig i 2011, desunden var det ikke i øresundsregionen.

mvh DBS

fve

Indlæg af fve » 24.07.2013 20:16:42

Følgende information kom fra Skatteverket, efter vi havde spurgt om man måske kunne få et midlertidig personnummer på grund af min kone har arbejde.

Skatteverket......
Nej man kan inte få et midlertidigt personnummer. Det du ska ha är ett UPPEHÅLLSTILLSTÅND på minst ett år. Inte uppehållskort på 5 år, då blir du inte folkbokförd.
Om du ska arbeta i Sverige så kan din arbetsgivare söka om samordningsnummer på skatteverket, så att skatt kan betalas in.

DBS

Indlæg af DBS » 24.07.2013 20:22:00

Så det de skriver er, at de ikke giver personnummer til EU borger....

Tror du skal spørge om de er helt sikker på det :wink:

Og når du nu er der nede, så spørge hvad den tekst som jeg linked til betyder :wink:

ps. Vi var forresten på et lille service kontor, og det var først da det kom til et regions kontor, at der skete noget.

mvh DBS

fve

Indlæg af fve » 24.07.2013 20:32:53

DBS skrev:Så det de skriver er, at de ikke giver personnummer til EU borger....

Min kone er fra Ukraine, så hun er ikke EU borger. Jeg har ikke haft nogen problemer overhovedet :-)

Tror du skal spørge om de er helt sikker på det :wink: Jeg skal lige nærlæse dit link noget mere, det er lidt tricky. :-)

Og når du nu er der nede, så spørge hvad den tekst som jeg linked til betyder :wink:

ps. Vi var forresten på et lille service kontor, og det var først da det kom til et regions kontor, at der skete noget.

Jeg kunne have den opfattelse at det måske kunne glide lidt nemmere, hvis det var mere provinsielt, ligesom vi havde engang med vores landbetjente :-) Men du har nok ret.

mvh DBS

fve

Indlæg af fve » 24.07.2013 20:35:39

fve skrev:
DBS skrev:Så det de skriver er, at de ikke giver personnummer til EU borger....

Min kone er fra Ukraine, så hun er ikke EU borger. Jeg har ikke haft nogen problemer overhovedet :-)

Tror du skal spørge om de er helt sikker på det :wink: Jeg skal lige nærlæse dit link noget mere, det er lidt tricky. :-)

Jeg kunne have den opfattelse at det måske kunne glide lidt nemmere, hvis det var mere provinsielt, ligesom vi havde engang med vores landbetjente :-) Men du har nok ret.

mvh DBS

Danskeren

Indlæg af Danskeren » 31.07.2013 10:18:33

Hvordan er det gået for jer?

fve

Indlæg af fve » 31.07.2013 13:56:56

Danskeren...Jeg har skrevet følgende tekst til dem den 17/07, fra deres egen hjemmeside....För att bli folkbokförd behöver du kunna visa för Skatteverket att du kan antas ha uppehållsrätt i Sverige under minst ett år......Även familjemedlemmar till en EES-medborgare som har uppehållsrätt kan själva ha uppehållsrätt och behöver i sådana fall inte ha uppehållstillstånd

Men vi har stadigvæk ikke hørt fra dem. Såhhhh vi må se hvad der sker :-)

Livingstone

Indlæg af Livingstone » 05.08.2013 16:47:21

FVE -> jeg står snart selv i samme situation, og vil flytte til Sverige sammen med min ukrainske forlovede. Håber at det lykkes dig at komme igennem vedrørende personnummeret.

Men jeg er i tvivl om noget helt andet. Når man har registreret sig, og søgt om opholdskortet hos de svenske myndigheder, kan man da rejse til Ukraine via København? Er kvitteringen for ansøgning om opholdskort tilstrækkelig dokumentation til paskontrollen i Københavns lufthavn?

closed1

Indlæg af closed1 » 05.08.2013 16:52:54

Man kan ikke rejse uden for Sverige hvis man ikke har visum eller godkendelse om fs er bevilliget.

Men om de siger noget til det , det er ikke sikkert.

Livingstone

Indlæg af Livingstone » 05.08.2013 18:10:16

Tak for svar. Min ukrainske forlovede har visum, men det giver kun lov at opholde sig i Schengen landene 90 dage per 180 dage.

Det vil sige, som jeg forstår det, at efter 90 dage vil det være sikrest at rejse via Stockholm. Jeg formoder trods alt ikke at der kan blive problemer med den svenske paskontrol, når hun kan fremvise kvittering for ansøgning om svensk opholdskort.

DBS

Indlæg af DBS » 05.08.2013 18:24:32

Der er kun visum, eller opholdskort der kan bruges (sammen med pas)

Hun kan sagtens komme ud af landet, det er ikke noget problem.

Problemmet opstår når hun skal indrejse igen, der hvor hun står på flyet, kontroller luftfartselskabet om hun har gyldigt visum/opholdskort til den denstination hun skal til, og det har hun ikke, og forvente at en tilfældig lufthavns medarbejder kan læse et svensk brev, er nok lige at håbe for meget.

Næste problem kommer ved ankomst til SE, hvis det er en emsig medarbejder, der sidder i paskontrollen, kan vedkommen med rette sige, at din ægtefælle ikke har korrekt rejsedokumenter (visum/opholdskort).

Så i tiden fra visum udløb, til man modtager opholdskort, sidder man altså fast i Sverige. Så alternativt kunne I jo have søgt mens ægtefælle var i sit hjemland.

mvh DBS

Besvar