ansøgning om PUT i sverige
ansøgning om PUT i sverige
hej
i august 2012 prøvede vi på at ansøge om permanent opholdstilladelse i Sverige til min mand efter vi havde boet 2 år i Sverige, og i dag fik vi et brev med posten om at hans midlertidige opholdskort er blevet forlænget med 2 år
beslut står der:
bivilja dig uppehålls- og arbetstillstånd för tiden 2013 til 2015
jeg tror måske at vi har sendt de forkerte dokumenter eller ansøgt om noget andet end put
informationer:
min mand fik i 2010 et 5 års opholdskort
og jeg har dansk statsborgerskab
vil nogen være sød og fortælle os hvilken ansøgning og dokumenter vi så skal sende i stedet ??
i august 2012 prøvede vi på at ansøge om permanent opholdstilladelse i Sverige til min mand efter vi havde boet 2 år i Sverige, og i dag fik vi et brev med posten om at hans midlertidige opholdskort er blevet forlænget med 2 år
beslut står der:
bivilja dig uppehålls- og arbetstillstånd för tiden 2013 til 2015
jeg tror måske at vi har sendt de forkerte dokumenter eller ansøgt om noget andet end put
informationer:
min mand fik i 2010 et 5 års opholdskort
og jeg har dansk statsborgerskab
vil nogen være sød og fortælle os hvilken ansøgning og dokumenter vi så skal sende i stedet ??
Re: ansøgning om PUT i sverige
Hmm min mand fik også sit opholdskort i Sverige i 2010 i 5 år. Kan man så søge om permanent opholdstilladelse selvom der ikke er gået de 5 år? Jeg troede at man skulle vente de 5 år før man kunne søge om permanent opholdstilladelse? Men sådan er det måske ikke? Ejjj der er så mange regler kan slet ikke følge med 
Det er let at blande reglerne sammen.
Ved ansøgning efter EU-regler får man et 5-årigt opholdskort. Efter 5 år kan der søges permanent opholdskort, PUK.
Ved ansøgning efter nationale regler får man en 2-årig opholdstilladelse, som derefter kan gøres permanent, PUT.
Har man allerede opholdskort efter EU-regler og dernæst søger efter svenske regler, får man en 2-årig opholdstilladelse, som gælder parallelt med EU-opholdskortet. Der kan i visse tilfælde gives permanent opholdstilladelse (PUT) allerede ved første ansøgning, men det sker kun efter en konkret vurdering.
Ved ansøgning efter EU-regler får man et 5-årigt opholdskort. Efter 5 år kan der søges permanent opholdskort, PUK.
Ved ansøgning efter nationale regler får man en 2-årig opholdstilladelse, som derefter kan gøres permanent, PUT.
Har man allerede opholdskort efter EU-regler og dernæst søger efter svenske regler, får man en 2-årig opholdstilladelse, som gælder parallelt med EU-opholdskortet. Der kan i visse tilfælde gives permanent opholdstilladelse (PUT) allerede ved første ansøgning, men det sker kun efter en konkret vurdering.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Man kan normalt få permanent opholdstilladelse i Sverige, når man
1) allerede HAR boet sammen med sin danske kæreste/været gift med sin danske ægtefælle 2 år, før den danske statsborger flytter til Sverige,
2) når man flytter sammen/gifter sig, flytter til Sverige og har boet der 2 år enten på EU-opholdskort eller med svensk opholdstilladelse.
Uden at vide, hvad I har sendt er det jo svært at sige om det var forkert formular. Når man søger om opholdstilladelse i stedet for opholdsKORT, skal man bruge formularen og metoden for forlængelse af opholdsTILLADELSE. Det stod der i hvert fald tidligere, men nu kan jeg ikke lige finde det. Måske har Sverige strammet nogle regler.
1) allerede HAR boet sammen med sin danske kæreste/været gift med sin danske ægtefælle 2 år, før den danske statsborger flytter til Sverige,
2) når man flytter sammen/gifter sig, flytter til Sverige og har boet der 2 år enten på EU-opholdskort eller med svensk opholdstilladelse.
Uden at vide, hvad I har sendt er det jo svært at sige om det var forkert formular. Når man søger om opholdstilladelse i stedet for opholdsKORT, skal man bruge formularen og metoden for forlængelse af opholdsTILLADELSE. Det stod der i hvert fald tidligere, men nu kan jeg ikke lige finde det. Måske har Sverige strammet nogle regler.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
hej
jeg har kunne læse inde på migrationsverket hjemmeside at det er den samme blanket man skulle sende, som er for forlængelse da der ikke er en blanket for at søge om permanent opholdstilladelse efter at man har boet i Sverige i 2 år. og vi fik den "forlængelse " i stedet ofr put
Så det var den blanket vi sendte som hedder forlængelse
og min mand har et 5 års midlertidigt opholdskort efter eu-reglerne
vi troede bare vi også kunne ansøge om put
kommentar til mh, jeg troede vi hørte ind under dit punkt nummer 2,
jeg har kunne læse inde på migrationsverket hjemmeside at det er den samme blanket man skulle sende, som er for forlængelse da der ikke er en blanket for at søge om permanent opholdstilladelse efter at man har boet i Sverige i 2 år. og vi fik den "forlængelse " i stedet ofr put
Så det var den blanket vi sendte som hedder forlængelse
og min mand har et 5 års midlertidigt opholdskort efter eu-reglerne
vi troede bare vi også kunne ansøge om put
kommentar til mh, jeg troede vi hørte ind under dit punkt nummer 2,
-
mh1
- Kontakt:
Hidtil har det været, som jeg skrev. Sverige KAN have strammet op på nogle regler, for jeg ser at informationen på Migrationsverkets hjemmeside er ændret.
Har man EU-opholdskort, så gælder det jo fortsat selv om man evt. også har fået opholdstilladelse efter de svenske regler. Og normalt er der ingen problemer med at få forlænget opholdstilladelse, eller rettere: få permanent o.t., når de 2 år er gået. Men Sverige kan være blevet 'smittet' af DK, og være begyndt at ændre på deres regler.
Har man EU-opholdskort, så gælder det jo fortsat selv om man evt. også har fået opholdstilladelse efter de svenske regler. Og normalt er der ingen problemer med at få forlænget opholdstilladelse, eller rettere: få permanent o.t., når de 2 år er gået. Men Sverige kan være blevet 'smittet' af DK, og være begyndt at ændre på deres regler.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Stockholmsbo
Beslutet var helt korrekt. Du fick tillsammans med brevet ett beslutunderlag på 4-5 sidor. Där står varför din make fått ett 2 årig uppehållstillstånd. Om du har några frågor, gärna mejla mig.mh skrev:Hidtil har det været, som jeg skrev. Sverige KAN have strammet op på nogle regler, for jeg ser at informationen på Migrationsverkets hjemmeside er ændret.
Ej puha !!! Håber da aldrig nogensinde at Sverige bliver smittet af Danmark 
-
mh1
- Kontakt:
Sverige er overbelastet af dem, der bruger EU-regler, for der kommer par fra DK og fra Norge, mens der jo ikke er så mange svenske par som har behov for løsningen, og derfor er der ikke en tilsvarende trafik den anden vej.
Derfor (formodentlig) har de jo bl.a. indført nogle bureaukratiske regler, som danskerne i hvert fald havde svært ved at opfylde (blåt sygesikringskort til den udenlandske ægtefælle). Det svarer vel til de afslag på stribe, som danske US gav til dem, der ville flytte hjem. I fodbold kaldes det obstruktion.
Nu har de så måske valgt at udnytte at man kun "kan", men ikke "har krav på", at få permanent ophold, hvis bare man har været gift og boet sammen i 2 år når man første gang søger om opholdstilladelse efter svenske regler. Så der er ikke nye regler, blot en anden praksis.
Derfor (formodentlig) har de jo bl.a. indført nogle bureaukratiske regler, som danskerne i hvert fald havde svært ved at opfylde (blåt sygesikringskort til den udenlandske ægtefælle). Det svarer vel til de afslag på stribe, som danske US gav til dem, der ville flytte hjem. I fodbold kaldes det obstruktion.
Nu har de så måske valgt at udnytte at man kun "kan", men ikke "har krav på", at få permanent ophold, hvis bare man har været gift og boet sammen i 2 år når man første gang søger om opholdstilladelse efter svenske regler. Så der er ikke nye regler, blot en anden praksis.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tror i at det også gælder familier med børn?
Det er utrolig svært at spå om. Migrationsverket foretager en vurdering fra sag til sag af, hvor stabilt parforholdet anses.
Hvis man har boet sammen tidligere igennem mindst 2 år så er der en god chance for at få PUT ved første ansøgning. Men det er ikke sikkert eller noget, man har krav på.
Hvis man har boet sammen tidligere igennem mindst 2 år så er der en god chance for at få PUT ved første ansøgning. Men det er ikke sikkert eller noget, man har krav på.
-
Stockholmsbo
Vad beror detta på? Man ska ju inte tänja migrationsverkets hemsida utan hänvisa till gällande lagar. Var står det i lagen att man har rätt till put redan vid första ansökningen?skaanebo skrev:Det er utrolig svært at spå om. Migrationsverket foretager en vurdering fra sag til sag af, hvor stabilt parforholdet anses.
Jeg har ikke studeret lovgivningen, men det kan læses på Migrationsverkets hjemmeside:Vad beror detta på? Man ska ju inte tänja migrationsverkets hemsida utan hänvisa till gällande lagar. Var står det i lagen att man har rätt till put redan vid första ansökningen?
"Om du har bott tillsammans med din make, maka eller sambo i ett annat land än Sverige under minst två år ger Migrationsverket i regel ett permanent uppehållstillstånd."
http://www.migrationsverket.se/info/3418.html
-
Stockholmsbo
Informationen på platsen är bara vägledande och ska inte uppsaffatas som gällande lag. Läs gärna här om begränsade ansvar http://www.migrationsverket.se/info/1344.html
Ja, du må da gerne finde et link til selve lovgivningen, hvis du kan.
Praksis er som nævnt, at man får PUT ved første ansøgning, når man har boet sammen forinden i mindst 2 år. Og adskillige brugere her på forum har fået det. Men det sker ikke automatisk og slet ikke hvis man er bosat i Sverige allerede på baggrund af EU-lovgivning.
Praksis er som nævnt, at man får PUT ved første ansøgning, når man har boet sammen forinden i mindst 2 år. Og adskillige brugere her på forum har fået det. Men det sker ikke automatisk og slet ikke hvis man er bosat i Sverige allerede på baggrund af EU-lovgivning.