Flytte tilbage til DK, arbejde i SE

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
shingon

Flytte tilbage til DK, arbejde i SE

Indlæg af shingon » 11.04.2013 13:54:06

Hej

Vi bor pt. i sverige (og har boet her de sidste 2 år) hvor min kone fik opholdstilladelse i sverige via sit job (lærer)
Vi blev gift sidste år og har nu snakket om at flytte til DK, hvor jeg fortsat arbejder.

Skal hun skifte sin svenske opsholdstilladelse til at være baseret på vores ægteskab og først da kan vi flytte tilbage til DK efter EU regler eller kan vi bare flytte til DK allerede nu?

Kan hun fortsætte med at arbejde i SE hvis vi flytter til DK?

Tak for hjælpen.

/Lars

Miss1984

Re: Flytte tilbage til DK, arbejde i SE

Indlæg af Miss1984 » 12.04.2013 14:26:36

i skal søge om familie sammenføring efter eu reglerne hvis i vil tilbage til dk. i kan ikke bare flytte dertil. så mener jeg at dit kones ophold nok ophøre når i flytter ud af sverige. og hun kan godt beholde sit job i sverige når i flytter til dk,

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte tilbage til DK, arbejde i SE

Indlæg af mh1 » 12.04.2013 17:32:22

Hvis din kone har opholdstilladelse på baggrund af arbejde kan hun MÅSKE få lov til at få en arbejdstilladelse, men ellers vil hendes opholdstilladelse OG arbejdstilladelse bortfalde når hun flytter fra Sverige.

Hvis hun ønsker at bevare sit job, skal hun først og fremmest undersøge om det lader sig gøre at få/bevare arbejdstilladelse på trods af flytning.

I kan søge om dansk EU-opholdskort på mandag, hvis I vil, for man kan godt søge om det før man flytter. Får man en forhåndsgodkendelse har man 6 mdr. frist til at flytte til DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar