Arbejdsløshed og Opholdskort i DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mortimer

Arbejdsløshed og Opholdskort i DK

Indlæg af Mortimer » 25.03.2013 01:50:09

Ved tilbageflytning til Danmark fra Sverige ved brug af EU-retten, vil der udstedes et Opholdskort til min kone. Jeg forstår at der vil stilles krav ang. forsørgelse af min kone, da jeg under vores ophold i Sverige, vil jeg være arbejdstager i Danmark.

I tilfælde af arbejdsløshed efter udstedt Opholdskort i Danmark, hvilke konsekvenser vil det da have?

F.eks.:

Vil hendes Opholdskort blive tilbagetrukket?

Ved ophøret at et udstedt Opholdskort, vil der så nægtes en forlængelse?

Og kan alt dette undgås, ved simpelthen aldrig at søge om sociale ydelser?

fundiver199

Re: Arbejdsløshed og Opholdskort i DK

Indlæg af fundiver199 » 25.03.2013 11:33:01

Det afgørende er, om I søger om kontanthjælp eller ej. Hvis I f.eks. lever af opsparing eller hjælp fra dine forældre, er der ingen, der interesserer sig for det. Husk at meld dig ind i en A-kasse, så er dette problem slet ikke aktuelt. Eller i hvert fald kun, hvis du er ledig i mere end 2 år.

Mortimer

Indlæg af Mortimer » 25.03.2013 17:36:53

Rart at høre :)

Jeg var bange for at denne "nanny"-stat som vi lever i, med sine lange arme ville gå hele vejen for at stoppe kærligheden.
Med hensyn til dagpenge kræves der jo desværre et minimum af 1924 timers beskæftigelse for at være fuldtidsforsikret, dermed ikke sagt at jeg ikke vil tilmelde mig en A-kasse.

Hvis man bor i Sverige og arbejder i Danmark, kan man så fortsat være medlem af en dansk A-kasse, og vil US se skævt til dette hvis man søger tilbage til DK?

Og sidst men ikke mindst, jeg er under 25 og uden uddannelse, og vil derfor blive tilbudt en særlig "ungesats" på ca. 2000 kr. per uge :!:
Så jeg må jo bare håbe at jeg ikke mister mit job før jeg er blevet 25 :shock:
Jeg føler mig virkelig som en andenrangsborger hver gang jeg har med den danske stat at gøre, alene pga. min alder.
Jeg kan jo desværre takke majoriteten af den danske befolkning for deres politiske holdninger eller mangel på samme :evil:

Åbne grænser - lukkede kasser :!:
Senest rettet af Mortimer 25.03.2013 18:05:21, rettet i alt 1 gang.

closed1

Indlæg af closed1 » 25.03.2013 18:02:20

Den eneste måde man kan ændre de " lorte " regler, for fs er, at stemme på de partier til folketingsvalget som vil ændre reglerne så de bliver mere lempelige .

Man kan sagtens være medlem af en dansk a kasse og NEJ us ser da ikke skævt til en, hvis man har sørget for at sikre sin indkomst ved arbejdsløshed .

Mortimer

Indlæg af Mortimer » 25.03.2013 18:10:55

Jeg har gjort mit, måske jeg skulle indse at jeg ikke er så "dansk" alligevel og blive i Sverige...

Det modstrider bare med de informationer jeg fandt på f.eks. FOA's hjemmeside omkring krav til at kunne blive optaget i deres A-kasse:

Du skal:
have bopælsadresse og bo i Danmark
og være fyldt 18 år
have lønarbejde eller have gennemført en erhvervsuddannelse på mindst 18 måneder (dimittend)

Tænkte nu på at mit forhold til Sverige jo kunne ses som svagt, hvis jeg havde både job og A-kasse i Danmark, men er da lettet hvis du kan garantere mig det modsatte :)

Besvar