Min ven er flyttet til Sverige med sin Thailandske kone

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
H_Larsen

Min ven er flyttet til Sverige med sin Thailandske kone

Indlæg af H_Larsen » 05.02.2013 20:07:58

Hej

Jeg skriver denne post selvom det er muligt at jeg kan finde de svar jeg mangler i andre indlæg, men for ikke at spilde tiden for meget skriver jeg indlægget og så begynder jeg at læse mig frem og så håber jeg der er nogen der hjælper mig på vej.

Jeg har en ven, som den 12. januar flyttet til Malmø og forsætter med at arbejde i Danmark. Han har på det tidspunkt sin kone fra Thailand på besøg på et turistvisum der udløber 4 februar 2012. De blev gift i juli 2012 i Danmark. og det er selvfølgelig dem begge 2 der skal bo i Sverige

De henvender sig på skattekontoret den 14. januar 2013 og visse deres papir. De har lejet en lejlighed i 2 år i Malmø.

Skattekontoeret ville så sende dem deres sende dem deres opholdskort mv.

De modtager desværre ingen post og snakker med postvæsenet, som oplyser de ikke er tilmeldt adressen. Min ven tager så kontakt til skattekontoret igen i går.

De oplyser så de mangler en forsikring på hans Thailandske kone.

og så ringer han til mig og spørger til råds, så jeg lovede og kigge ÆUG forrum igemmen.

Men det kan godt tage lidt tid, så er der nogen der kan hjælpe mig hurtigere ville jeg være glad

hilsen Henrik

closed1

Re: Min ven er flyttet til Sverige med sin Thailandske kone

Indlæg af closed1 » 05.02.2013 20:13:57

Hvorfor kikker din ven ikke selv på forum ?

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 05.02.2013 20:15:31

Han har ikke noget internet endnu i sverige

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.02.2013 20:36:37

Din ven skal skaffe sig "det særlige sundhedskort" for grænsegængere samt det blå EU-sygesikringskort for både ham selv og hans kone. Det udstedes af hans danske arbejdskommune.

I øvrigt er det ikke nok bare at henvende sig til Skatteverket, selv om det er første instans. Skatteverket behandler ansøgning om folkeregistrering. Men det er Migrationsverket som behandler ansøgning for hans kone om opholdskort. Det kan dog først ske, når han selv er blevet folkeregistreret.

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 05.02.2013 20:39:51

Tak, jeg havde lige læst et af dine tidligere indlæg og var kommet frem til ca det samme, jeg ringer til ham

Mange tak

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 11.03.2013 10:39:17

Så skriver jeg igen på min vens vegne:

For lige at ridse fakta op:
- Han blev gift i juli 2012 i Danmark.
- hans Thailandske kommer til Danmark på turistvisum i midten af november.
- Han har få 1½ års tid siden modtaget kontakthjælp i 2-3 uger (var ikke medlem af en A-Kasse).
- De få en 3 værelses lejlighed i Malmø i slutningen af december 2012.
- De flytter til Malmø primo januar 2013.
- Han arbejder i Danmark.
- De har fået det blå sygesikringskort.
- De har begge fået et svensk personnummer.
- De har søgt om opholdstilladelse efter de svenske nationale regler.

Og nu kommer endelig spørgsmålet.
De har fået oplyst at hans thailandske kone ikke må forlade Sverige det næste halve år, og det gør ondt, både i forbindelse med festlige forbindelse (fødselsdage, påskefrokoster mv) med de havde også regnet med at skulle til Thailand i sommerferien. Hun har 2 børn som de også skulle til Thailand og have lavet pas og papir til så de kunne søge FS .

Få man ikke Procesuelt ophold i Sverige og kan man ikke søge tilbagerejse tilladelser og er det helt umuligt at komme til Danmark til fester mv?

Hilsen Henrik

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.03.2013 10:44:37

Nej, Sverige giver ikke processuelt ophold. Derfor er tilbagerejsetilladelse heller ikke lige noget, der er praksis for. Din vens kone skulle i princippet have søgt opholdstilladelse FØR hun kom til Sverige, og har kun lov til at blive fordi din ven er EU-borger og de kunne have søgt efter det regelsæt.

Det er ikke umuligt at komme til DK, men det er risikabelt. Der er stikprøvekontroller, så en tur til en festlig lejlighed kan komme til at udvikle sig til en rigtig møgdag.

Til gengæld - i og med at din ven er EU-borger har hans kone ret til at få et visum fra Thailand til Sverige, så hun kan besøge ham/flytte hjem til ham. Det gælder selv om de har søgt efter de svenske regler.
mh
Rådgiver for ÆUG

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 11.03.2013 11:03:43

Hejsa

Jeg gå ud fra at grunden til hun er spærret for at rejse ud af Sverige i et halvt år, skyldes sagsbehandlingstiden, så hvis sagsbehandlingen trækker ud kan hun være spærret i meget længere tid og hvis sagsbehandlingstiden er hurtigt overstået er spærret i korter tid?

Det at hun er blevet spærret for at rejse til Danmark, er der vel ikke forskel på om hun søger efter Sveriges nationale regler eller efter EU-regler?

Nu var det meningen at de ville blive i Sverige i flere år, men dette kan få dem til at overveje om de skulle søge tilbage til Danmark efter EU-regler. De har boet reelt i Sverige i 2 måneder og de samler dokumentation i massevis.

Hilsen Henrik

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.03.2013 11:52:24

Din vens kone må naturligvis gerne rejse ud af Sverige. Hun må bare ikke rejse ind i andre schengenlande uden et visum. Men det er jo ikke anderledes, end det hele tiden har været. Hun må formentlig som thailandsk statsborger heller ikke rejse til USA eller UK uden et visum.

Og for at komme tilbage til Sverige igen skal hun så bruge et nyt visum. Men det er absolut muligt for hende at rejse til f.eks. Thailand. Hun må bare forvente at skulle blive der så længe, at der er tid for den svenske ambassade til at udstede et nyt visum til hende.

I princippet er en tilbagerejsetilladelse bare et visum, der er blevet udstedt i Danmark i stedet for af en dansk ambassade i udlandet. Og det er da en god og praktisk ordning, men det er ikke nogen forudsætning for, at et besøg i Thailand kan lade sig gøre for din vens kone.

Der er fordele og ulemper ved alting, og der var sikkert nogle grunde til, at din ven valgte at bosætte sig i Sverige. Og så må han og konen bare tage det sure med det søde. Og man kan vel også vælge at vende den om og glæde sig over, at vi i det mindste på nogle punkter er foran i Danmark, når det drejer sig om "fornuftig" og pragmatisk lovgivning og administration på udlændingeområdet. Det er jo nemlig ellers ikke just det, der har præget billedet og den offentlige debat de sidste 11 år........

Besvar