Ventetid på registreringsbevis?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
FruJohnsen

Ventetid på registreringsbevis?

Indlæg af FruJohnsen » 17.12.2012 21:50:31

Hej

Min søns forlovede har i dag været på Statsforvaltningen i Århus for at ansøge om et registreringsbevis (hun er tysk statsborger). Jeg har læst at der tilstræbes en behandlingstid på under 3 uger, men jeg har også læst at det kan tage betydeligt længere tid, op imod 1/2 år??

Har nogen af Jer erfaring med hvor lang tid det tager i øjeblikket?

Ventetiden bliver lang, for pigen går og keder sig og vil gerne i gang med at lære dansk ordentligt! I praksis er det også lidt svært at få et arbejde, når man ikke mestrer sproget godt nok.

FruJohnsen

Re: Ventetid på registreringsbevis?

Indlæg af FruJohnsen » 18.12.2012 17:10:52

Nå, Statsforvaltningen i Århus oplyser, at de forventer at sende svar inden jul. Nu håber vi bare, at det holder :) Som min søn siger: "En julegave fra den danske stat!"

Min søns forlovede fra Tyskland har søgt ophold i Danmark som person med tilstrækkelige midler. I den forbindelse var vi i tvivl om, hvilke krav de ville stille, især efter at starthjælpen er forsvundet. Min søns forlovede stillede derfor med bankudskrifter som dokumentation på at hun har 9.000 euro stående i banken. Derudover medbragte hun dokumentation for sine forældres indkomst samt underskrift fra dem på, at de hver måned vil give hende 500 euro. Statsforvaltningen var fuldt ud tilfreds med de 9.000 euro på kontiene og gad ikke se på forældrenes papirer. Så nu ved I det: 9.000 euro var altså nok i denne sag!

Statsforvaltningen skal jo vurdere det økonomiske behovet i hver enkelt sag og med til historien hører også, at parret bor i en billig lejlighed for studerende, så de har ikke mange udgifter. De 250 euro går til hendes halvdel af huslejen og så får hun 250 mere af sine forældre til mad m.m. og sammen med min søns SU mener parret selv at det fint slår til.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.12.2012 07:06:10

Tak for nyttig info. Det hører med til historien, at de "tilstækkelige midler" her kun skal række til at forsørge en enkelt voksen.

Og dermed er situationen ikke den samme, som når der er tale om en EU-borger og en ikke EU-borger, der udnytter den fri bevægelighed sammen, altså eksempelvis et dansk-amerikansk eller dansk-tyrkisk par, der ønsker at bosætte sig i Sverige eller Tyskland.

FruJohnsen

Indlæg af FruJohnsen » 20.12.2012 20:36:00

Hold da op! Registreringsbeviset kom med posten i dag :o

Ventetiden var altså.......3 dage!!! Og det var inklusiv forsendelse med posten!

De er SÅ glade! :D God jul til alle!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.12.2012 20:37:45

:) godt, at der er nogen som dig, der deler positive oplevelser :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar