Lidt feedback....

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
danskfilip

Lidt feedback....

Indlæg af danskfilip » 08.12.2012 09:54:52

Har tidligere skrevet herinde idet min kone og jeg efter en lang process endte med at få afslag fra US.
Vi havde tidligere boet i Sverige, Tjekkiet, Bulgarien, igen i Sverige, og endelig vendt hjem til Danmark.
Vores dokumentation blev dog ikke godkendt, hvilket åbenbart ikke er unormalt i dagens Danmark, og vi tog til sidst beslutningen om at søge arbejde i udlandet igen.

Vi har nu været på Malta i knapt 1 måned, og for 2 uger siden søgt om ophold efter EU reglerne - For 2 dage siden lå der et pænt brev fra deres US om at vi skulle møde på kontoret, og sørme om min kone ikke får et opholdskort i hånden med en gyldighed på 5 år :-D

Det eneste hun har brugt som dokumentation er vores ægteskabsbevis, samt hendes tidligere opholdskort fra Sverige! Bingo......

Så kære lille Danmark.......Hvorfor skal det være næsten umuligt at søge i sit eget land??

Det ville være nemmere for os at søge i Danmark som udenlandsk arbejdskraft, end som danskfødt??? Og det giver ingen mening.

Anyways......Vi kan nu rejse frit på ferie, og leve problemfrit de næste 5 år med base på solskins øen hernede.
Desværre er det nok tvivlsomt at vi nogensinde sætter fod i mit kære hjemland igen. Deres skræmmeteknik fungerer fint i den retning.

God Jul til alle herinde.

fundiver199

Re: Lidt feedback....

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2012 11:50:42

Jeg skal ikke forsvare den måde, sager om FS efter EU-reglerne til en dansk statsborger bliver behandlet på, for det er ingen hemmelighed, at det er ÆUG´s holdning, at det især her i 2012 er gået helt over gevind.

Men når det er sagt, så er der nu ikke noget mærkeligt i , at det er simplere at flytte ”ud” end at flytte ”hjem”, når man anvender EU-reglerne. For når man flytter ”ud”, skal det bare undersøges, om man er unionsborger. Men når man flytter ”hjem”, skal det også undersøges, om man i det hele taget har været flyttet ”ud”.

Så en hollænder eller nordmand, der flytter til Danmark med sin brasilianske ægtefælle, vil også opleve, at papirarbejdet er meget nemmere og hurtigere i Danmark, end når/hvis han vender hjem til Holland eller Norge. Det har intet at gøre med Udlændingestyrelsen eller med ”Danmark”, men er en logisk konsekvens af den måde, reglerne er indrettet på i hele EU.

Og hvis jeg nu skal prøve at se sagen fra den anden side, hvorfor kunne I så ikke bare søge efter de danske nationale regler? Ved at søge efter EU-reglerne kræver du jo en positiv særbehandling i forhold til alle andre danske statsborgere. Og så er det vel ikke så mærkeligt, at du bliver bedt om at dokumentere, at du har krav på en sådan positiv særbehandling.

At man så kan være utilfreds med de nationale regler og mene, at de gør det for vanskeligt for en dansk statsborger at bo i sit eget land med en udenlandsk ægtefælle, er en anden sag. Men det har bare ikke noget at gøre med, at der stilles et dokumentationskrav, når man søger efter EU-reglerne.

Besvar