Re: SVERIGE KOM FRIT FREM!!!!!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
muni
Kontakt:

Indlæg af muni » 26.01.2008 15:31:42

bolette skrev:Kære alle

Som I måske har opdaget så har Integrationsministeriet ændret praksis, fordi EF-Domstolen i december 2007 gav familiesammenføring til en hollandsk mand, som tog sin datter fra Surinam med tilbage til Holland efter arbejde i Storbritannien. Domstolen henviste til EU's regler om arbejdskraftens fri bevægelighed.

Det oplyste integrationsminister Birthe Rønn Hornbech sidste tirsdag, den 15. januar 2008 ved et åbent samråd i Folketingets udlændingeudvalg.

Dette betyder at personer som ikke kan opfylde de danske familiesammenføringsregler kan benytte sig af EU-reglerne, og fremover på en nemmere måde end hidtil.

Dommen betyder at hvis A (dansker) og B (udlænding) ikke kan opfylde de danske regler, kan de flytte til Sverige ved at benytte EU-reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed. I Sverige skal A blot have et job med minimum 10-12 ugentligt for at opfylde reglerne. Reglerne siger intet om ”opholdets varighed”, så i princippet/teorien, kan man flytte tilbage efter en uge, en måned eller hvad man vælger.

Tidligere har praksis været at A skulle have et job i DK, for at opfylde kravene i den danske ”version” af EU-familiesammenføringsreglerne. Med dommen i december, kan DK ikke længere kræve dette!

Det betyder at A og B kan flytte til DK, ligegyldigt om A skal hjem til dagpenge, SU, egen formue eller anden form for indkomst.

Regeringen mener ikke at der er mange som vil benytte den nye ”åbning” eller vil have mulighed for det!!

DR er ved at lave et indslag om dette, og søger derfor et par/familie, som er bosiddende i Sverige, men vil overveje at bruge denne åbning for at komme til DK tidligere end de måske ellers havde planlagt ved at vente på svensk statsborgerskab m.v.

Hvis du er interesseret i at mødes med DR, torsdag den 24. eller fredag den 25. januar, så skriv til Bolette via pm her på Forum, eller via pressen@aegteskabudengraenser.dk

KOM FRIT FREM – vi skal have bevist overfor regeringen at I er mange i Sverige, ikke?

Mange hilsener
Bolette

Hvorfor siger regeringen at man ikke vil have mulighed for at benytte den nye åbning???

Hello

Indlæg af Hello » 27.01.2008 12:09:01

Betyder det at jeg, som har fået min kone til Dk via Sverige(eu-regler) og pga at jeg har job i Dk, bare kan stop med at arbejde i Dk(f.eks.) uden at min kones opholdstilladelse frafalder.???

Altså er der ikke længere forsørgerpligt/jobkrav(Lovmæssigt) når man bor i DK???

MVH..
Hello

P.S.
Tillykke til alle!!

mymelek
Geografisk sted: denmark

Indlæg af mymelek » 28.01.2008 18:54:49

hej....

jeg tænkte på, om min mand og jeg, kan komme til dk , hvis vi har været 6 mdr i malmø?
Jeg er under uddannelse, og har ikke arbejde ved siden af, da jeg har en lille pige på 10 mdr.

vi er begge under 24, men har det noget af sige,..?

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 13.04.2008 15:27:06

Jeg kender personligt flere, som bliver ramt af 24-års reglen, fordi deres udenlandske kærester er mindre end 24 år gamle. Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre, hvilke praktiske erfaringer, der er med den skitserede "dobbeltflytnings" løsning. Altså først at flytte til et andet EU-land og arbejde der i en (kort) periode, og herefter flytte tilbage til Danmark igen og søge opholdstilladelse til sin ægtefælle efter EU-reglerne.

Jeg tænker især på ting som:

* Skal ægtefællen have nået at få en opholdstilladelse i det andet EU-land, eller er det godt nok, at parret har boet sammen, medens han/hun var i landet på et 3-måneders Schengenvisum? Eller at parret har indgivet en ansøgning om opholdstilladelse i det andet EU-land, men at denne ikke er færdigbehandlet endnu?

* Kan den danske part beholde en bolig i Danmark, medens han/hun bor og arbejder i udlandet og f.eks. fremleje denne?

* Kan den danske part nøjes med at tage orlov fra sit danske job, eller er det nødvendigt at sige sit job op og herefter finde et nyt, når man kommer hjem igen?

* Hvordan er en udlænding stillet, som har fået opholdstilladelse i Danmark efter EU-reglerne i forhold til en udlænding, som har fået opholdstilladelse efter de nationale danske regler? Hvilke fordele og ulemper er der ved de to ordninger?

Jeg håber at nogle af forummets medlemmer og evt. ÆUG´s bestyrelse kan hjælpe med at svare på disse spørgsmål. Jeg synes faktisk, det er noget, som burde interessere mange af de par, som kommer i klemme p.g.a. de danske regler.

NB: Også postet under "meddelelser fra ÆUG". Men lad os tage debatten her, da dette forum synes at have mere aktivitet.

rimini

Indlæg af rimini » 26.03.2009 21:02:59

Hvad skete der egenlig med jer her i denne gamle tråd ?

Besvar