Et godt råd?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
IpekT
Geografisk sted: Fatsa, Türkiye

Et godt råd?

Indlæg af IpekT » 03.12.2012 22:23:10

Hejsa, det er ved at være længe siden jeg har været her på siden, men nu har jeg lige lidt spørgsmål igen.
Jeg er dansk statsborger og fs i sverige efter eu retten med min tyrkiske mand og vores 2,5 årige datter. VI har boet i Malmø i snart 2 år og arbejder begge i sverige og vores datter har gået i svensk vuggestue 1,5 år. Vi havde til at begynde med tænkt os at rejse tilbage til DK efter ca. 6 mdr men fik begge arbejde, og valgte derfor at blive 5 år til min mand kan få svensk pas. Nu hvor min mand går på SFI begynder han at møde andre tyrkere og de udveksler røverhistorier og har alle sammen forskellige baggrunde og ideer til hvad der er smart at gøre.... Så nu bliver jeg i tvivl om hvad man kan og ikke kan.. Den ene siger han kan få svensk pas efter 2 år? Kan man det? Og hvis ja hvad skal man gøre?
Jeg syntes det er hårdt at være her i Sverige og længtes hjem, men orker ikke skulle testes i begge ender og vil gerne have en så nem process som muligt, men vil selvfølgelig ikke "spilde" 3 år af mit liv her, hvis vi kan tage hjem NU :) Hvad er ændret i systemet efter den nye regering er kommet til og er der noget smart at gøre? Hvad er det vi skal igennem hvis vi vælger at tage til DK uden svensk pas? Håber i vil svare, og så vil jeg ønske jer alle sammen en rigtig god jul og godt nytår!

d_e_m

Re: Et godt råd?

Indlæg af d_e_m » 03.12.2012 22:32:44

Hej Ipek:)

Jeg er også gift har boet i sverige i lidt over to år, og har en pige på 2,5 år :)
mmh .. min mand fik også afhvide at man kunne blive svensk statsborger efter to år, men jeg spurgte på et tidspunkt herinde, og der sagde de noget med at den danske statsborger først skal skifte til svensk statsborger, og derefter skal man endnu vente 2 år før din mand også kan få svensk statsborgerskab.
det noget i den stil..
jeg forstår godt at du synes det er hårdt at være væk fra familien i Dk.. Jeg har det præcis på samme måde..

Allah herkesin yardimcisi olsun, cok zor :(

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.12.2012 22:51:43

Forudsætningen for at få svensk statsborgerskab hurtigere end de normale 5 år, er man er gift eller bor sammen med en svensk statsborger. I så fald kan man søge om statsborgerskab efter 3 år (og man får jo så også permanent ophold efter 2 år i Sverige).

Men er man dansk og gift med en tyrker, så gælder de regler jo ikke. Så er svaret, at det tager 5 år at blive svensk statsborger (man kan dog stadig få permanent ophold efter 2 år, hvis man har søgt efter nationale regler).

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.12.2012 10:52:34

I bør også lige have i baghovedet, at det nordiske samarbejde og reglerne om at nordiske statsborgere næsten helt frit kan flytte mellem de nordiske lande næppe er noget, der bliver lavet om foreløbig.

Reglerne for at få svensk statsborgerskab er særdeles lempelige, mens din tyrkiske mand for at kunne få dansk statsborgerskab stadig skal klare en hel del forhindringer og faktisk som reglerne er nu reelt er i risiko for aldrig at kunne opfylde dem. Især ikke i betragtning af at det er temmelig sandsynligt at der vil være en ny og striksere regering om ikke så mange år.

Sverige tillader jo tilmed at man har dobbelt statsborgerskab, så din mand kan blive svensker og samtidig forblive tyrker.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2012 11:47:05

Hvis I flytter til Danmark som dansk-tyrkisk par efter at have boet i Sverige, har din mand opholdsret efter EU-reglerne. Det betyder, at I skal gennem følgende:

1) En meget indgående kontrol af, hvorvidt du reelt har boet i Sverige

2) Din mand skal vente 5 år på at opnå permanent EU-opholdsret

3) Med mindre du arbejdede i Sverige, mister din mand sin EU-opholdsret, hvis en af jer modtager kontanthjælp eller revalidering de første 5 år i Danmark

4) Som reglerne er nu, skal din mand have boet 6 år i Danmark for at kunne søge om dansk statsborgerskab. Herudover skal han have bestået prøve i dansk 2 samt indfødsretsprøven, han skal afgive sit tyrkiske statsborgerskab, og han må ikke have forfalden gæld til det offentlige eller have begået kriminalitet. Hvordan reglerne vil være om 6 år, kan man ikke vide, da Folketinget kan ændre dem når som helst.

Jeg siger ikke, at I skal blive i Sverige, for der kan da være gode og gyldige grunde til at flytte til Danmark. Men der er ingen tvivl om, at din mand har den bedste retsstilling, hvis I bliver der i 2-3 år endnu. Og så er det jo et spørgsmål om at veje det gode op imod de fordele, der kan være ved at flytte til Danmark.

Besvar