Overraskende svar fra Migrationsverket

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
pkm

Overraskende svar fra Migrationsverket

Indlæg af pkm » 22.10.2012 10:00:42

Vi har netop modtaget et brev fra Migrationsverket med svar på min mands ansøgning.

Tilbage i Maj, ansøgte han om både uppehållskort og uppehållstilstand. Vi søgte om begge dele, selvom vi allerede var flyttet til Sverige, da medarbejderen på Migrationsverket mente, at det var en måde at slippe for problemerne med at få personnummer af Skatteverket.

Jeg er studerende i Danmark og kan derfor ikke få lavet hverken S1-intyg eller blåt sygesikringsbevis til min mand, derfor blev afgørelsen på ansøgning om uppehållskort, ikke så overraskende et afslag.

Til min store overraskelse står der til gengæld i brevet:
Migrationsverket beslutar att bevilja dig uppehålls- och arbetstillstånd för tiden 2012-10-17 til 2014-10-17.

På trods af at vi jo søgte fra Sverige og ikke fra min mands hjemland.. Ret mystisk, jeg troede det også ville blive et afslag, siden de ikke mener min mand har ret til uppehållskort. Så vidt jeg har forstået, kan man kun få beviljet uppehållstilstand (på en ansøgning fra Sverige) hvis Migrationsverket mener, at man også har opholdsret efter EU-reglnerne... Men det er da bestemt en glædelig nyhed.

Det betyder egentlig ikke så meget for os, da vi for et par uger siden fik forhåndsgodkendt opholdskort til Danmark på baggrund af EU-reglerne. Men måske kan dette hjælpe jer andre der ønsker at blive boende i Sverige?

Vi fik desuden også afgørelsen efter 5 måneder, og vi har ikke engang kontaktet dem en eneste gang. Måske har alle de klagebreve andre har sendt hjulpet lidt ;)

memet2310

Re: Overraskende svar fra Migrationsverket

Indlæg af memet2310 » 22.10.2012 14:42:23

Hej.

Håber der er nogen der kan give gode råd.
Jeg er selv danskstatsborger og flyttede til Sverige for nogle måneder siden. Jeg har været gift i ca 13 år og har 4 børn som også er dansk. Min kone har parmenent opholstilladelse i Dk som hun fik for 13-14 år siden. Jeg vil gerne have min kone til Sverige og vi har været i migrationverket 2-3 gange og hvergang får vi noget forskelligt at vide fra De ansatte. Vi har fået en ansøgnings skema som vi skal udfylde, men er lidt nervøs for udfylde forkert. Hun vil jo miste sit opholdstilladelse i Dk. Jeg forstod at der er flere muligheder for at søge om opholdstilladelse i Sverige.

Er der nogen her der har erfaring med reglerne i Sverige?

fundiver199

Re: Overraskende svar fra Migrationsverket

Indlæg af fundiver199 » 24.10.2012 13:35:13

Ja f.eks. kan du jo læse det indlæg, du har svaret på. Der har en bruger videregivet den erfaring, at det tilsyneladende er muligt at søge efter både EU-regler og svenske regler på en gang og få godkendt ansøgningen efter svenske regler.

Men ellers kan du finde oplysninger og ansøgningsskemaer på http://www.migrationsverket.se. Ansøgningsskema for EU-regler finder du under "flytte til EU-borger" og ansøgningsskema for svenske regler finder du under "flytte til svensk medborger".

Når din kone har boet så mange år i Danmark, mister hun kun sin opholdstilladelse, hvis hun opgiver sin danske bopæl eller er væk i mere end 12 måneder. Om hun har søgt om det ene eller andet i Sverige spiller ingen rolle.

Besvar