2 punkter i forbindelse med svensk cpr.nr.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

chilisahu

2 punkter i forbindelse med svensk cpr.nr.

Indlæg af chilisahu » 04.09.2012 19:14:22

Vi bor i Sverige, jeg er dansk, min mand fra Nigeria. Han har fået opholdskort efter EU-reglerne for 1 måned siden - så vidt, så godt.
Nu står den på at få cpr.nr. til ham og da han tog på Skatteverket for 3 uger siden, var vi ikke godt nok "klædt på" til den øvelse. Han har i dag modtaget brev om, at de behøver diverse bilag for mig, ansættelseskontrakt, lønsedler etc. - ikke noget problem, jeg arbejder i København.

Men 2 punkter i brevet giver grublerier::

1) I afsnit 5 i brevet står der "För att du ska kunna bli folkbokförd i Sverige måste du därför styrke att din maka har uppehållsrätt i Sverige enligt de kriterier som nänms nedan i 3a kapitelet 3 § utlänningslagen." - Det er vi ok med, jeg har nok midler fra mit arbejde i Kbh. Men så står der "Uppehållsrätten ska styrkas för minst ett års bosättning i Sverige."
Jeg kan simpelt hen ikke greje, om jeg skal bevise at jeg har boet her i mindst 1 år? Eller at jeg skal lægge hovedet på blokken, at jeg vil være i Sverige for mindst 1 år? (har været her siden 10. december 2011). Og hvordan formulerer jeg lige det, at vi bestemt har tænkt os at blive her i meget lang tid (øhhh...)?

2) Ifølge nye regler, som der jo er skrevet om andet steds her i Forum, godkender Skatteverket nu det blå EU sygesikringskort, hvilket min mand har haft den sidste 1½ måned. Men om de så ikke skriver, at et af de dokumenter, vi skal fremvise er det famøse "intyg om heltäckande sjukförsäkring som gäller i Sverige för DIG. Det är krav på at intygen är S1-intyg eller E-intyg, E 106, E 109 eller E 121, utfärdat i EU-land, Island, Lichtenstein, Norge eller Schweiz."
Skal vi ignorere det og bare sende kopi af det blå EU sygesikringskort? Skal vi understrege noget om nye regler?

Ser frem til at høre fra jer :D

fundiver199

Re: 2 punkter i forbindelse med svensk cpr.nr.

Indlæg af fundiver199 » 05.09.2012 09:39:41

1) Du skal sandsynliggøre, at I kan/vil blive i Sverige i mindst 12 måneder. Det kan du f.eks. gøre ved at fremsende kopi af en tidsubegrænset (dvs. fast) ansættelseskontrakt, så du dermed sandsynliggør, at I også har et forsørgelsesgrundlag om både 3, 6 eller 9 måneder.

2) Det er et godt spørgsmål. Jeg ville vedlægge det blå EU-sygesikringsbevis, lade være med at skrive noget, og så bare se, hvad der sker. Ifølge andre indlæg i forum synes der at herske en vis forvirring om, hvorvidt Skatteverket accepterer dette eller ej. Og det kan jo tænkes, at Skatteverket måske ønsker at holde kortene lidt tæt ind til kroppen og ikke har så meget lyst til at ”reklamere” for denne mulighed.

GitteK

Indlæg af GitteK » 05.09.2012 14:28:45

1) Har du købt lejlighed taler det også for et længere ophold end en C/O adresse. Har I lejet en kolonigrund, er en af jer tilmeldt et længerevarende kursus eller hvad ved jeg :-) Tænk over, om der er noget, som kan pege på, at I planlægger at bo her i en længerevarende periode.

chilisahu

Indlæg af chilisahu » 06.09.2012 10:54:13

1) Vi har ikke købt lejlighed men bor ikke c/o. Vi har egen adresse, "blot" står der i lejekontrakten, at lejemålet udløber den 31. januar 2013.
Desværre har vi ikke lejet kolonigrund og jeg har ikke tilmeldt mig kursus, er simpelt hen for træt til at være alt for aktiv når jeg kommer hjem kl. 18.15 hver dag og synes stadig, jeg bruger megen tid på papirarbejde. Kunne min mand komme med ville det nok trække lidt mere, men han venter jo på svensk cpr.nr..... - hvilket har givet endnu en gang papirarbejde.
Men jeg vil melde mig ind i et fitnesscenter og prøve at finde et kursus... Ved ikke hvad i alverden jeg ellers kan gøre... - fremvise en liste med næsten 500 emails hvor jeg søger og får afslag på lejligheder, indikerer vel, at vi har tænkt os at blive her efter 31. januar 2013?
Har det i øvrigt noget at sige, at jeg har boet i Sverige siden 10. december 2011, eller er det fremadrettet et år fra d.d.?

GitteK

Indlæg af GitteK » 06.09.2012 14:24:41

Du behöver ingen af de ting, som jeg nävner. Det er blot forslag. Mest er det et forslag til at overveje: "Har jeg nogle forhold som peger på, at jeg vil blive mere end et år".

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2012 14:40:12

"Uppehållsrätten ska styrkas för minst ett års bosättning i Sverige."

Det, der skal sandsynliggøres (styrkas) er opholdsretten. Og det afgørende for opholdsretten er status som arbejdstager, studerende eller selvforsørgende - ikke boligforhold eller alt muligt andet.

Min klare vurdering er derfor, at det må være fuldt tilstrækkeligt at dokumentere, hvilket forsørgelsesgrundlag man forventer at have de næste 12 måneder i form af f.eks. (tidsubegrænset) ansættelseskontrakt, indskrivning ved svensk uddannelse (for mindst 12 måneder), SU-meddelelse mm.

Der står intet i direktiv 2004/38 EF om, at der som betingelse for anerkendelse af opholdsretten eller de tilknyttede rettigheder kan stilles krav om en bestemt boligform, tidsubegrænset lejekontrakt eller andet. Så hvis man bliver spurgt, må det være fuldt tilstrækkeligt at sige, at man indtil (dato) bor på (adresse), at man er på udgik efter en anden bolig, og at man, såfremt dette mislykkes, har nogle gode venner, man i givet fald kan få lov at flytte ind hos som en midlertidig løsning.

GitteK

Indlæg af GitteK » 07.09.2012 09:04:39

Jeg tror, at der i Skatteverket er 2 forhold omkring det med et år. Nemlig det som Fundiver forklarer med, at man skal dokumentere, at man har opholdsret et år frem og altså kan forsøge sig selv og sin familie (i denne situation).

Så er der den anden del, hvor Skatteverket tager stilling til om, det er sansynligt, at man bliver boende i mindst et år, da der ikke udstedes cpr.nr, hvis man ikke skal bo i SE i mindst 12 måneder. Derfor bliver man også på ansøgningsblanketten spurgt, hvor længe man har planer om at blive i SE.

Gitte, som ellers har opgivet at forstå diverse myndigheder :roll:

chilisahu

Indlæg af chilisahu » 08.09.2012 16:22:02

Tak for jeres svar, de er værdsat.

Min mand satte på ansøgningsblanketten kryds i, at han forventer at bo i SE i mindst 12 måneder.
Jeg tiltrådte mit job i København i 2006 og min kontrakt er absolut tidsUbegrænset. Så forhåbentlig bliver de tilfreds med kopi af den samt lønsedler som de beder om. De vil i øvrigt også se bevis på at min løn går ind på MIN konto. Det gør den men det er en dansk konto da jeg har lån i banken der. Men jeg vedlægger også bevis for min svenske bankkonto, oprettet i december 2011 og udvidet med en lille kassekredit i april 2013 da regninger i SE betales d 27. i måneden men min løn bliver udbetalt den 31.

Gitte - that makes two of us. Jeg plejer ellers at være god til at forstå lovstof og den slags, men det her går over min forstand.

chilisahu

Indlæg af chilisahu » 17.09.2012 13:33:43

SÅ FIK MIN MAND SIT PERSONNUMMER!!!!! :lol: :P :D :D

Jeg vedlagde bilag som nævnt ovenfor og KOPI AF MIN MANDS BLÅ EU-SYGESIKRINGSKORT!
Bumfaldera!!!!

Alomari50102

Indlæg af Alomari50102 » 17.09.2012 14:02:25

tillykke chilisahu :mrgreen:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.09.2012 15:16:52

Ja tillykke med det. Og godt at høre, at Skatteverket faktisk accepterer det blå EU-sygesikringsbevis, men det må der siges stadig at herske megen forvirring og tvivl om. Blandt andet fordi Skatteverket stadig skriver breve til folk, hvor de beder om de famøse E-106 blanketter, som Forsäkringskassen ikke vil påtegne, og som derfor er ubrugelige i praksis.

Alomari50102

Indlæg af Alomari50102 » 17.09.2012 16:04:03

fundiver199 skrev:Ja tillykke med det. Og godt at høre, at Skatteverket faktisk accepterer det blå EU-sygesikringsbevis, men det må der siges stadig at herske megen forvirring og tvivl om. Blandt andet fordi Skatteverket stadig skriver breve til folk, hvor de beder om de famøse E-106 blanketter, som Forsäkringskassen ikke vil påtegne, og som derfor er ubrugelige i praksis.
Der er en ting jeg ikke forstår fundiver. Sverige og skatteverket er trät af danskere som tager tredje lands ägtefäller med sig til sverige og fortsat arbejder i danmark, så de strammer og skaber forvirring i den ene praksis men man kan stadig bruge den anden praksis (nationale regler)... er det ikke ulogisk? fordi sverige vil jo så alligevel ikke slippe af med danskere med tredjelands ägtefäller, tvärtimod, da nationale regler er hurtigere vil endnu flere danskere jo bare söge gennem dem og alligevel ende i sverige med tredje lands ägtefäller :shock:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.09.2012 16:15:52

Tjah, men så er alt arbejdet på plads inden ægtefællen får lov til at komme ind i Sverige. Når de kommer på EU-regler, så begynder alt papirarbejdet jo i reglen først, NÅR vedkommende er i Sverige og blafrer 'ukontrolleret' rundt. Det er nok det, de er trætte af i Sverige. Hvis det var familiesammenføring som sådan, så kunne de jo bare stramme efter dansk mønster.
mh
Rådgiver for ÆUG

Alomari50102

Indlæg af Alomari50102 » 17.09.2012 18:16:54

mh skrev:Tjah, men så er alt arbejdet på plads inden ægtefællen får lov til at komme ind i Sverige. Når de kommer på EU-regler, så begynder alt papirarbejdet jo i reglen først, NÅR vedkommende er i Sverige og blafrer 'ukontrolleret' rundt. Det er nok det, de er trætte af i Sverige. Hvis det var familiesammenføring som sådan, så kunne de jo bare stramme efter dansk mønster.
jamen så må de da give folk opholdstilladelse efter eu reglerne noget hurtigere hvis de har et problem med at de går unkontrolleret rundt :?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 17.09.2012 20:02:38

Jeg VED det ikke med sikkerhed, men jeg TROR faktisk ikke, at medarbejderne på Migrationsverket bare i månedsvis sidder dagen lang og drikker kaffe og spiser surströmming, mens de kigger på voksende bunker af sager om EU-familiesammenføring. Jeg tror de arbejder på alle de sager, de bare kan overkomme.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar