Nu står den på at få cpr.nr. til ham og da han tog på Skatteverket for 3 uger siden, var vi ikke godt nok "klædt på" til den øvelse. Han har i dag modtaget brev om, at de behøver diverse bilag for mig, ansættelseskontrakt, lønsedler etc. - ikke noget problem, jeg arbejder i København.
Men 2 punkter i brevet giver grublerier::
1) I afsnit 5 i brevet står der "För att du ska kunna bli folkbokförd i Sverige måste du därför styrke att din maka har uppehållsrätt i Sverige enligt de kriterier som nänms nedan i 3a kapitelet 3 § utlänningslagen." - Det er vi ok med, jeg har nok midler fra mit arbejde i Kbh. Men så står der "Uppehållsrätten ska styrkas för minst ett års bosättning i Sverige."
Jeg kan simpelt hen ikke greje, om jeg skal bevise at jeg har boet her i mindst 1 år? Eller at jeg skal lægge hovedet på blokken, at jeg vil være i Sverige for mindst 1 år? (har været her siden 10. december 2011). Og hvordan formulerer jeg lige det, at vi bestemt har tænkt os at blive her i meget lang tid (øhhh...)?
2) Ifølge nye regler, som der jo er skrevet om andet steds her i Forum, godkender Skatteverket nu det blå EU sygesikringskort, hvilket min mand har haft den sidste 1½ måned. Men om de så ikke skriver, at et af de dokumenter, vi skal fremvise er det famøse "intyg om heltäckande sjukförsäkring som gäller i Sverige för DIG. Det är krav på at intygen är S1-intyg eller E-intyg, E 106, E 109 eller E 121, utfärdat i EU-land, Island, Lichtenstein, Norge eller Schweiz."
Skal vi ignorere det og bare sende kopi af det blå EU sygesikringskort? Skal vi understrege noget om nye regler?
Ser frem til at høre fra jer