Tilbage til Danmark -Indtægt ved ansøgning efter EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Misse

Tilbage til Danmark -Indtægt ved ansøgning efter EU-reglerne

Indlæg af Misse » 02.09.2012 14:30:28

Hej

Vi har nu ved at søge tilbage til Danmark efter et år i Sverige. Jeg er blevet i tvivl om Danmark stiller krav til personer med tilstrækkelige midler. Vi levede op til de svenske krav da vi søgte opholdskort, men gør det ikke længere. Kan Danmark forlange en vis indtægt når man søger efter EU-reglerne.

Jeg håber i kan hjælpe mig, og takker endnu engang for den hjælp jeg tidligere har fået.

fundiver199

Re: Tilbage til Danmark -Indtægt ved ansøgning efter EU-regl

Indlæg af fundiver199 » 03.09.2012 12:34:33

Misse skrev:Kan Danmark forlange en vis indtægt når man søger efter EU-reglerne.
Hvis du ikke var arbejdstager eller studerende i det andet EU-land, er svaret ja. Se afsnit 4.1.3 (side 17) i denne publikation:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/3 ... 111011.pdf

Der refereres til en nu afskaffet ydelse, starthjælpen, og derfor må der siges at herske nogen uklarhed om, hvilke krav der kan stilles i dag. ÆUG har imidlertid aldrig set en ansøgning, der er blevet afslået med henvisning til, at den danske statsborger tjente for lidt, så længe parret i praksis ikke modtog sociale ydelser.

Så vurderingerne synes at være ret lempelige, så længe man bare har en eller anden indtægt, der ikke stammer fra socialkontoret. Og derfor bør det nok i praksis forstås som et krav om ikke at modtage kontanthjælp eller andre sociale ydelser.

Besvar