Muligheder for at få min australske kæreste til DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MJLRS

Muligheder for at få min australske kæreste til DK

Indlæg af MJLRS » 30.07.2012 16:49:43

Jeg vil gerne høre om mulighederne for at få min australske kæreste til DK, således at han kan bo og arbejde her.

Jeg er 29 år, dansk statsborger med fast job.

Jeg har været sammen med min australske kæreste i 1½ år. Han er 26 år og i gang med sin sidste praktik/internship som lærer, der slutter til september. Han har to bachelorgrader i "science" og "art".

Han har været bosiddende hos mig i DK 2 gange, sammenlagt ca. 5½ måned. Disse er begge blevet afbrudt eksamen/praktik, som skulle ske i Australien. Han har et 12 måneder working Holiday visum, men dette udløber ultimo august 2012 (det var planen, at han skulle blive her 1 år). Jeg har besøgt ham flere gange, men har aldrig boet hos ham.

Jeg har læst en masse, men det er ikke lige til at overskue mulighederne.

Jeg er selv kommet frem til følgende muligheder:
1. Greencard-ordningen, hvor han formentlig vil kunne få 85-100 point.

2. Ægteskab

3. Flytte til f.eks. Sverige. Men hvordan virker det, når vi ikke har boet sammen i længere tid/18 måneder? Vi vil ikke have mulighed for at bo sammen i 18 måneder, da vi ikke har visum. Kan vi stadig blive anset som nærmeste familie?

4. ? Ser I andre muligheder?

På forhånd tusind tak for jeres svar.

Mvh MJLRS

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Muligheder for at få min australske kæreste til DK

Indlæg af mh1 » 30.07.2012 17:19:40

Man kan som dansk statsborger flytte til Sverige og søge fs efter svenske regler. Der er en længere ventetid, men til gengæld kan man søge som kærester, når man har et forhold som jeres (længerevarende, dog ikke som samlevende i 18 mdr.).

Har du læst under http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
Specielt om Sverige?
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.07.2012 18:04:57

Et konkret jobtilbud i Danmark er vel også en mulighed, hvis han kan få 85-100 point efter greencard-ordningen. Eksempelvis beløbsordningen, hvor en årsløn på 375.000 = opholdstilladelse.

Men ja ellers må I jo gifte jer, hvis I vil familiesammenføres, eller flytte til et land som Sverige, hvor man er mere villig til at sidestille papirløse par med gifte.

Ofte er der dog langt mere papir i et såkaldt "papirløst" forhold, og da navnlig hvis den ene part skal bruge en opholdstilladelse. Så spørger du om min personlige mening, så synes jeg, at det er noget totalt pjat ikke at gifte sig, hvis man gerne vil familiesammenføres.

Men hvis det strider imod ens overbevisning at gifte sig, fordi man gerne vil leve sammen som par, så tager Sverige altså mere hensyn til den slags irrationelle følelser end Danmark.

MJLRS

Indlæg af MJLRS » 31.07.2012 05:23:31

Tak for jeres svar, virkelig rart :)

Tak, jeg har læst afsnittet om Sverige. For mig ser det ud som om, at der fortsat er krav om, at vi har haft fast bopæl i 18 måneder for at kunne blive anset som faste partnere. Er det mig, der misforstår? Du skrev "længere tid", hvor langt tid vil du anslå?

Tak, beløbsordningen har jeg ikke overvejet. I Australien opfylder han betingelserne.. Men er ikke sikker på, at han sådan lige kan få et så godt betalt job i DK - desværre. Men er værd at prøve. Vi er jo af naturlige årsager meget åbne, så kun rart med forslag - tak.

For mig at se, har han ikke mulighed for at søge om andet visum, når han har haft woking holiday, og er færdigudannet. Er det rigtigt forstået?

Endnu en gang tak.

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.07.2012 06:21:47

Ved ansøgning om FS efter svenske nationale regler stilles der ikke et krav om 18 måneders samliv. Der stilles alene krav om, at man har et "fast" forhold og har til hensigt at bo sammen i Sverige.

Men ved anvendelse af EU-reglerne i Sverige gælder der et krav om at være gift eller kunne dokumentere 18 måneders samliv på fælles bopæl.

Dette må dog siges at være mindre relevant, da EU-reglerne pt. de facto ikke kan anvendes i Sverige af grænsegængere pga. alle de bureaukratiske problemer med sygeforsikring og personnummer. Så ÆUG´s anbefaling er alligevel at glemme alt om EU-reglerne i Sverige, med mindre den danske statsborger arbejder i Sverige, og i stedet søge efter Sverige egne regler, som jo også er endnu mere fordelagtige, da de både giver ret til om nødvendigt at modtage kontanthjælp i Sverige og til permanent opholdstilladelse efter 2 år i stedet 5.

Den eneste grund til, at de fleste hidtil har anvendt EU-reglerne i Sverige, var, at det gik hurtigere. Men det kan man bestemt ikke sige, at det gør mere, og så er der jo ingen fordele tilbage ved at bruge dem. Hvis I vil flytte til Sverige, skal I derfor følge nedenstående simple køreplan:

1) Du flytter til Sverige og får svensk personnummer på Skatteverket

2) Din kæreste søger om FS fra Australien ved at udfylde den elektroniske blanket

3) Din kæreste rejser til Sverige på en enkeltbillet, når ansøgningen er imødekommet

4) Din kæreste starter sit nye liv i Sverige uden yderligere ventetid, idet han nu bare skal hen til Skatteverket og bede om at få udstedt et personnummer

Det eneste reelle krav er altså, at din kæreste skal rejse til Australien, hvis han pt. er her i Danmark, og så vente der, til ansøgningen er godkendt. Du kan ikke bare tage ham med dig over Øresundsbroen, som folk der anvender EU-reglerne.

Alternativt kan I skynde at gifte jer, inden hans Working Holiday er slut og skynde jer at rejse til Sverige sammen vel vidende, at I aldrig vil få udstedt EU-opholdskort eller personnummer til ham, eller at det i hvert fald må forventes at tage flere år.

Men at I vælger at være ligeglade med det, da målet med flytningen til Sverige alligevel kun er at kunne søge FS i Danmark efter EU-reglerne.

Men er vi så ikke ude i noget med, at I måske lige så godt kunne blive i Danmark og søge efter de danske regler? Sådan ser det i hvert fald ud for mig. At gifte sig og søge FS der, hvor man er, er og bliver jo den helt traditionelle og simple løsning.

MJLRS

Indlæg af MJLRS » 01.08.2012 05:45:01

Mange tak for dit svar, det gav lidt afklaring. Jeg troede, at der fortsat var krav om fælles bopæl i 18 mdr. Vi ville i givet fald ansøge efter de svenske regler. Jeg ville også beholde mit job i DK. 

Tak for køreplanen, dejlig overskuelig. Hvor længe skal vi påregne, at sagsbehandlingstiden er? Altså fra han søger om FS, til han kan komme til Sverige? Hvor stor er risikoen for, at FS nægtes?

Vil min kæreste kunne arbejde i DK, mens vi bor i Sverige, eller skal dette være i Sverige?

Hvornår kan vi rejse tilbage til DK? Hvis vi bor i Sverige i to år, giver det så permanent opholdstilladelse? Som herefter også gælder i DK?

Jeg troede, det var lettere at gifte sig. Men hvis dette måske alligevel ikke giver ham EU-opholdskort eller personnummer, så kan jeg ikke helt forstå det.

Hvis man gifter sig og søger FS efter de danske regler, hvor lang er sagsbehandlingstiden så, og hvad er risikoen?

Endnu en gang tak for hjælpen. 

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.08.2012 06:10:48

MJLRS skrev:Hvor længe skal vi påregne, at sagsbehandlingstiden er?
Du kan finde information om forventede sagsbehandlingstider på http://www.migrationsverket.se. Sidst jeg checkede var det 3 måneder for elektroniske ansøgninger.
MJLRS skrev:Hvor stor er risikoen for, at FS nægtes?
Det ved jeg ikke. Hvor stor er risikoen for at få "nej", hvis man søger optagelse på sygeplejeskolen? Det afhænger af, om man opfylder optagelseskriterierne, og sådan er det jo også her.
MJLRS skrev:Vil min kæreste kunne arbejde i DK, mens vi bor i Sverige
Kun hvis han søger og får en dansk arbejdstilladelse.
MJLRS skrev:Hvornår kan vi rejse tilbage til DK?
Når du har været i Sverige så længe, at der er tale om en "reel flytning" og ikke et kortvarigt og midlertidigt ophold, hvor du f.eks. boede på hotel eller på en c/o adresse hos en onkel i din sommerferie. Kravet er, at du skal have haft "en tilværelse" i et andet EU-land end Danmark og kunne dokumentere dette ved eksempelvis køb eller leje af bolig, tegning af forsikringer, åbning af bankkonto, indmeldelse af børn i institution og så videre. ÆUG anbefaler, at man om muligt bliver i det andet EU-land, medens ansøgningen behandles i Danmark, og gør man sådan, giver det jo helt sig selv, at opholdet kommer til at have en vis varighed, som næppe er under ½ år og formentlig mere.
MJLRS skrev:Hvis vi bor i Sverige i to år, giver det så permanent opholdstilladelse?
Hvis han har opholdstilladelse efter svenske regler: Ja.
MJLRS skrev:Som herefter også gælder i DK?
Nej kun i Sverige. Ved evt. flytning til Danmark starter han helt forfra og skal vente 5 år på permanent opholdstilladelse.
MJLRS skrev:Jeg troede, det var lettere at gifte sig.
Som sagt giver det den fordel at gifte sig, at det fjerner et tvivlsmoment fra ansøgningen, og dermed mindsker det nok også risikoen for at få afslag. Det er klart, at man kan få afslag, hvis man ikke er gift, og Migrationsverket ikke tror på, at man har et seriøst forhold.
MJLRS skrev:Men hvis dette måske alligevel ikke giver ham EU-opholdskort eller personnummer, så kan jeg ikke helt forstå det.
De svenske myndigheder overholder ikke EU´s regler for øjeblikket. Det er årsagen.
MJLRS skrev:Hvis man gifter sig og søger FS efter de danske regler, hvor lang er sagsbehandlingstiden så,
Den information kan du finde på http://www.nyidanmark.dk. Officielt er det 3 måneder for simple sager og 7 for komplicerede.
MJLRS skrev:og hvad er risikoen?
Der er ingen risiko, men mindre man afleverer forfalskede papirer, da man i så fald kan straffes. Ellers kan der ikke ske andet end, at man får afslag. Og så er man jo bare stillet på samme måde, som hvis man ikke havde søgt.

MJLRS

Indlæg af MJLRS » 01.08.2012 16:58:15

Beklager, men kan ikke se, at jeg har spurgt (om, hvornår man kan rejse tilbage til DK) flere gange og ej heller dine svar herpå.

Endnu en gang for hjælpen, som jeg sætter stor pris på. Tak.

Mvh

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2012 08:42:52

Sorry jeg forvekslede dig med en anden :D

Jeg har rettet mit oprindelige svar og gentager det nedenfor af hensyn til læsevenligheden af tråden:

.........................................................

Du kan flytte tilbage til Danmark og tage din ægtefælle med dig efter EU-reglerne, når du har været i et andet EU-land så længe, at der er tale om en "reel flytning" og ikke et kortvarigt og midlertidigt ophold, hvor du f.eks. boede på hotel eller på en c/o adresse hos en onkel i din sommerferie.

Kravet er, at du skal have haft "en tilværelse" i et andet EU-land end Danmark og kunne dokumentere dette ved eksempelvis køb eller leje af bolig, tegning af forsikringer, åbning af bankkonto, indmeldelse af børn i institution og så videre. ÆUG anbefaler, at man om muligt bliver i det andet EU-land, medens ansøgningen behandles i Danmark, og gør man sådan, giver det jo helt sig selv, at opholdet kommer til at have en vis varighed, som næppe er under ½ år og formentlig mere.

MJLRS

Indlæg af MJLRS » 05.08.2012 07:56:49

Det kan ske :)

Jeg har lige et ekstra spm: Jeg kan se, at han skal søge om SF i Australien. Skal han også afvente svaret i Australien, eller må han gerne besøge mig eller feks bosætte sig i England i mellemtiden?

Tak for hjælpen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.08.2012 10:04:01

Han må i princippet ikke indrejse i Sverige, før ansøgningen er godkendt. Men da autralske statsborgere jo er visumfri i Schengen, kan det i sagens natur være noget vanskeligt for de svenske myndigheder at håndhæve den regel i praksis, hvis han indrejser via et andet schengenland som f.eks. Danmark.

Så det er jo op til jer, hvor seriøst I vil tage den regel. Der er jo ikke nogen, der stopper ham på gaden i Sverige, hvis han opfører sig nogenlunde normalt, og herefter kontakter Migrationsverket for at undersøge, om han har en ansøgning om opholdstilladelse under behandling. Selv hvis politiet beder om at se hans pas, vil de vel være tilfredse, når han viser et autralsk pas og et indrejsestempel i Schengen, som er mindre end 90 dage gammelt.

Så i praksis gælder reglen om ikke at indrejse i Sverige, før ansøgningen er godkendt, vel primært for dem, der er visumpligtige. Og andet giver jo heller ikke mening, for hvorfor i alverden skulle man være bekymret over, at en visumfri person indrejser, bare fordi denne har søgt om opholdstilladelse? Når nogle nationaliter er visumfri, er det jo netop fordi, der erfaringsmæssigt ikke er behov for at udøve så meget immigrationskontrol over for dem.

Og naturligvis må han gerne rejse til andre lande og herunder også andre schengenlande, det har Sverige ingen ret til at blande sig i. Der kan dog være det praktiske problem, at ambassaden måske ønsker at interviewe ham. Og det er jo så noget vanskeligt, hvis han befinder sig et andet sted end i Australien. Så det kan om ikke andet trække sagsbehandlingen ud.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.08.2012 19:32:22

MJLRS skrev:Det kan ske :)

Jeg har lige et ekstra spm: Jeg kan se, at han skal søge om SF i Australien. Skal han også afvente svaret i Australien, eller må han gerne besøge mig eller feks bosætte sig i England i mellemtiden?

Tak for hjælpen.
Hvis han bosætter sig i England, så skal han jo søge på den svenske ambassade i London i stedet. Og vil blive kaldt til interview der. Det vil være smartest at indlevere ansøgningen samme sted, som man også senere kan blive kaldt til interview på den ambassade, hvor man har indgivet sin ansøgning.

MJLRS

Indlæg af MJLRS » 06.08.2012 16:37:29

Mange tak for jeres svar. Det giver mening :)

Jeg havde ikke overvejet, at han så evt skal interviewes i Australien/England. Tak :)

Besvar