Registreringsbevis, sponsor for "tilstrækkelige midler"

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bdk

Registreringsbevis, sponsor for "tilstrækkelige midler"

Indlæg af bdk » 16.07.2012 12:53:33

Min kæreste er Rumænsk statsborger og hun har pt. adresse og personnummer i Sverige. Hun ønsker at flytte til Danmark, samt få et registreringsbevis og personnummer.

Vi vil gerne søge under betingelsen for "personer med tilstrækkelige midler", men kan det gøres uden at hun/vi har 70.000 DKK stående i banken og med min løn som garant i stedet? Hvis ja, kan det så også gøres uden at vi har samme adresse?

Hvis ja, vedlægger vi så bare en kopi af mine lønsedler til OD1 formen?

På forhånd tak.

fundiver199

Re: Registreringsbevis, sponsor for "tilstrækkelige midler"

Indlæg af fundiver199 » 16.07.2012 13:05:09

Ja løbende indtægt er da bedre som forsørgelsesgrundlag end penge i banken. I skal bare udfylde en erklæring om, at du vil forsørge hende under opholdet i Danmark, og herefter skal du så selvfølgelig også gøre det. Hvis hun henvender sig på socialkontoret og beder om hjælp, vil hun umiddelbart kun have ret til hjælp til en enkeltbillet tilbage til Rumænien.

bdk

Indlæg af bdk » 16.07.2012 13:17:05

fundiver199 skrev:Ja løbende indtægt er da bedre som forsørgelsesgrundlag end penge i banken. I skal bare udfylde en erklæring om, at du vil forsørge hende under opholdet i Danmark, og herefter skal du så selvfølgelig også gøre det. Hvis hun henvender sig på socialkontoret og beder om hjælp, vil hun umiddelbart kun have ret til hjælp til en enkeltbillet tilbage til Rumænien.

Tak for svaret. Min løn skulle være god nok til at det ikke burde være et problem efter hvad jeg har kunne finde her på forummet.

Erklæringen om jeg vil forsørge hende, et det en vi selv skal forfatte eller en statsforvaltningen har?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.07.2012 09:10:32

Prøv at spørg dem. Men ellers så skriv f.eks.:

....................................................

"Erklæring om forsørgelse af unionsborger under ophold i Danmark

Undertegnede (navn) erklærer hermed, at jeg vil påtage mig at forsørge (navn), som er statsborger i (andet EU-land end Danmark) under (navns) ophold i Danmark i det omfang, at (navn) ikke har de nødvendige midler til sin egen forsørgelse, således at (navn) ikke bliver en byrde for det sociale system i Danmark.

Som dokumentation for min evne til at forsørge (navn) under dennes ophold i Danmark er vedlagt (f.eks. ansættelseskontrakt og seneste lønsedler). Jeg kan oplyse, at relationen mellem undertegnede og (navn) er, at vi er kærester.

Med venlig hilsen (navn, dato og underskrift)

(navn, dato og underskrift af vitterlighedsvidner)

...................................................

Du kan også overveje at få en advokat til skrive en erklæring for dig. Måske har han nogle andre og bedre forslag til, hvad man bør skrive, og han kan også vejlede dig om, hvilke konsekvenser det har for dig at skrive under på sådan en erklæring.

Besvar