Hej alle
Skriver dette indlæg for en bekendt da han ikke kan dansk..
Min situation er meget indviklet..Ved ikke om jeg kan få det løst..
Jeg blev gift i 2008 fra en pige med danskstatsborgerskab men vi er begge fra tyrkiet..
Vi flyttede til Sverige og jeg fik opholdstilladelse fra Sverige ( 5 års)
Men 2 år senere blev vi skilt( det var en dårlig skilsmisse)..
Så har jeg lige et spørgsmål til dette situation..
Kan Sverige hæve mit opholdstilladelse når vi bliver skilt?
Mit andet "problem " er at ,efter vi blev skilt mødte jeg en anden og 1½år efter blev vi gift med hende på rådhuset i Danmark..På det tidspunkt boede jeg stadig i Sverige.
I år i maj søgte vi om opholdstilladelse fra Danmark efter de nye regler.
Min kone er dansk statsborger men er tyrker. Vi er begge 29 år. Hun arbejder.
Har jeg en chance for at få opholdstilladelse ?
Hvad kan jeg gøre?
-
fundiver199
Re: Hvad kan jeg gøre?
Jeg går ud fra, at du i Sverige har fået udstedt opholdskort efter EU-reglerne. Hvis I havde været gift i 3 år, da I blev skilt, og boet i Sverige i 1 år, kan du bevare din opholdsret i Sverige på trods af skilsmissen.
Og din nye ansøgning om familiesammenføring i Danmark kan godkendes, det ved jeg til gengæld ikke. Det har du slet ikke givet informationer nok til, at jeg kan vurdere. Der er jo en række krav, der skal opfyldes, og hvis du går op under menupunktet "rådgivning", kan du finde et link til ÆUG´s vejledning, hvor alle kravene er beskrevet.
Eller du kan også bare læse den officielle vejledning, der sådan set er ganske udmærket og fyldestgørende, og som du kan finde her.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
Der er menupunkter om hvert eneste krav, så det er da bare at gå listen igennem og se, om I opfylder dem eller ej. Opholdstilladelse er ikke noget, man vinder i et lotteri. Hvis kravene er opfyldt, bliver det "ja", og ellers bliver det "nej". Mere indviklet er det trods alt ikke. Så er der nogle krav, der indeholder et vist element af skøn, men her er det trods alt beskrevet, hvad der lægges vægt på i skønnet, så selv her kan man godt med rimelig sikkerhed regne ud, hvordan vurderingen vil blive
Og din nye ansøgning om familiesammenføring i Danmark kan godkendes, det ved jeg til gengæld ikke. Det har du slet ikke givet informationer nok til, at jeg kan vurdere. Der er jo en række krav, der skal opfyldes, og hvis du går op under menupunktet "rådgivning", kan du finde et link til ÆUG´s vejledning, hvor alle kravene er beskrevet.
Eller du kan også bare læse den officielle vejledning, der sådan set er ganske udmærket og fyldestgørende, og som du kan finde her.
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... aeller.htm
Der er menupunkter om hvert eneste krav, så det er da bare at gå listen igennem og se, om I opfylder dem eller ej. Opholdstilladelse er ikke noget, man vinder i et lotteri. Hvis kravene er opfyldt, bliver det "ja", og ellers bliver det "nej". Mere indviklet er det trods alt ikke. Så er der nogle krav, der indeholder et vist element af skøn, men her er det trods alt beskrevet, hvad der lægges vægt på i skønnet, så selv her kan man godt med rimelig sikkerhed regne ud, hvordan vurderingen vil blive