Han må i teorien godt arbejde, men kun hvis han får positivt svar på sin ansøgning. Arbejder han, og får senere et negativt svar, vil han have arbejdet ulovligt i hele perioden, og kan straffes for det. Og det bliver nok heller ikke nemt at finde et job uden at have en form for opholdstilladelse.closed1 skrev:Når man flytter tilbage til danmark og søger fs efter eu reglerne , og ens mand allerede har dansk person nummer (forhåndværende aupair ) så gælder det vel også ved tilbage flytning at han må arbejde straks ansøgningen er afleveret til us ? Kan hans gamle gule sygesikringskort bruges til noget? Og når man bruger eu reglerne skal han vel heller ikke have en sygeforsikring?
Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne
Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne
Tak for svaret
Min mand kan godt få noget rengørings arbejde , hvad ville så være bedst i situation? Når man søger et job spørger arbejdsgiveren da ikke om man har opholdstilladelse hvis man har et personnummer ??
Når man så sætter fødderne i dk hvilken række følge er bedst, skal jeg først gå på borgerservice og registrere mig og så aflevere ansøgning om fs ? på hvilket tidspunkt skal jeg registrere min mand ? samtidig med mig på borgerservice eller efter us har modtaget ansøgningen?
Min mand kan godt få noget rengørings arbejde , hvad ville så være bedst i situation? Når man søger et job spørger arbejdsgiveren da ikke om man har opholdstilladelse hvis man har et personnummer ??
Når man så sætter fødderne i dk hvilken række følge er bedst, skal jeg først gå på borgerservice og registrere mig og så aflevere ansøgning om fs ? på hvilket tidspunkt skal jeg registrere min mand ? samtidig med mig på borgerservice eller efter us har modtaget ansøgningen?
-
fundiver199
Hvis din mand allerede har et dansk CPR-nummer kan I vel godt folkeregistrere jer samtidig. Jeg har dog aldrig højt om situationen før, og jeg ved ikke, om folkeregisteret vil bede om at se din mands opholdstilladelse. Men I kan da forsøge, det kan jo aldrig gå værre end, at de siger nej til at folkeregistrere ham, før han kan fremvise en opholdstilladelse (opholdskort).
Hvis din mand arbejder og senere får afslag på sin ansøgning om opholdskort, har han arbejdet ulovligt, og hans arbejdsgiver risikerer en bøde. Så om ikke andet må man nok sige, at det vil være ret unfair over for arbejdsgiveren ikke at gøre opmærksom på den risiko, hvis de ikke selv undersøger, om han har en opholdstilladelse.
Hvis I ikke ønsker, at din mand skal gå ledig rundt, kan I vælge at blive i Sverige, indtil hans ansøgning om dansk opholdskort er forhåndsgodkendt. Så må han arbejde i Sverige, så længe I bor der, og der kan ikke herske tvivl om, at han må arbejde i Danmark, så snart I er flyttet hertil.
Hvis din mand arbejder og senere får afslag på sin ansøgning om opholdskort, har han arbejdet ulovligt, og hans arbejdsgiver risikerer en bøde. Så om ikke andet må man nok sige, at det vil være ret unfair over for arbejdsgiveren ikke at gøre opmærksom på den risiko, hvis de ikke selv undersøger, om han har en opholdstilladelse.
Hvis I ikke ønsker, at din mand skal gå ledig rundt, kan I vælge at blive i Sverige, indtil hans ansøgning om dansk opholdskort er forhåndsgodkendt. Så må han arbejde i Sverige, så længe I bor der, og der kan ikke herske tvivl om, at han må arbejde i Danmark, så snart I er flyttet hertil.
Der er mange der gifter sig med aupair , de har alle cpr nummer , så der må være nogen som har prøvet det før.
Somme tider er det forskelligt hvordan det offentlige tolker reglerne
Jeg fik min mands fradrag efter vi blev gift og før vi flyttede til sverige selvom hans opholdstilladelse i princippet ikke duede mere da han var aupair . Et andet par i samme situation kunne ikke bruge sin kones fradrag før de var flyttet til et andet eu land , dog med tilbage virkende kraft.
Somme tider er det forskelligt hvordan det offentlige tolker reglerne
Jeg fik min mands fradrag efter vi blev gift og før vi flyttede til sverige selvom hans opholdstilladelse i princippet ikke duede mere da han var aupair . Et andet par i samme situation kunne ikke bruge sin kones fradrag før de var flyttet til et andet eu land , dog med tilbage virkende kraft.
Når man vil flytte tilbage til dk og ens mand endnu ikke har fået opholdskort , og visum til dk er udløbet .
Ja så kan man søge et 9 dages visa på ambassaden i Stockholm , vi bor 550 km der fra så det er en noget lang tur og ret kostbart at kører frem og tilbage , Ser us på om man er kommet lovligt til dk , når man søger fs .Eller kan vi spare ture ?
Ja så kan man søge et 9 dages visa på ambassaden i Stockholm , vi bor 550 km der fra så det er en noget lang tur og ret kostbart at kører frem og tilbage , Ser us på om man er kommet lovligt til dk , når man søger fs .Eller kan vi spare ture ?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Når du nu er blevet forvandlet til EU-borger, så er det jo det samme, som da du flyttede til det andet EU-land: din mand behøver IKKE at have lovligt ophold, for at kunne få opholdskort i kraft af at være ægtefælle til en EU-borger.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
mh
Du vil så mene at det er spild af penge at bruge 1500 til 2000 kr og en masse tid til transport?
Du vil så mene at det er spild af penge at bruge 1500 til 2000 kr og en masse tid til transport?
-
mh1
- Kontakt:
Det er lidt en temperamentssag, vil jeg sige. I princippet skal han jo have visum, i praksis er han langt fra den første, som krydser Øresund uden. Trafikken med ægtefæller går jo også DK-Sverige. Der er en risiko for at der vil være paskontrol, men den er forholdsvis lille.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ok , jeg har aldrig set pas kontrol fra Varberg til Grenaa så hvis det er den eneste fare . så er den ikke stor .Det eneste jeg tænker på er us og deres vudering når man søger opholdskort?
-
mh1
- Kontakt:
Som det er fastslået ved dom, har det ingen som helst betydning, om ægtefællen har et forudgående lovligt ophold. Bare du er sikker på at opfylde de få krav til at være EU-borger, der har udnyttet din ret til fri bevægelighed.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Det er jeg sikker på at jeg opfylder , jeg har intet tilbage i dk end min bank konto ( har også en her i sverige) og så min søn selvfølgelig , som jeg tager frem og tilbage for at hente.
Tænker nu på om det var en ide at vedlægge det også til US , at feks. i denne uge tog jeg om morgenen mandag . Varberg til Grenå for at hente min søn og retur igen 1,5 time senere til Varberg fredag så turen igen for at aflevere ham til sin mor.
Det har jeg gjort flere gange for jeg og min mand bor her, med alt hvad det indebære selv svensk tv licens betaler vi
Nu jeg tænker over det har jeg egentlig ikke læst at andre har brugt tv licens som dokumentation ..........
Tænker nu på om det var en ide at vedlægge det også til US , at feks. i denne uge tog jeg om morgenen mandag . Varberg til Grenå for at hente min søn og retur igen 1,5 time senere til Varberg fredag så turen igen for at aflevere ham til sin mor.
Det har jeg gjort flere gange for jeg og min mand bor her, med alt hvad det indebære selv svensk tv licens betaler vi
Nu jeg tænker over det har jeg egentlig ikke læst at andre har brugt tv licens som dokumentation ..........
-
mh1
- Kontakt:
TV-licens og billetter, der viser at du 'starter' i Sverige er udmærkede bilag. Men som du jo nok allerede har set, kan du risikere at få et standardbrev, hvor du bliver bedt om at vedlægge alskens dokumentation, som du allerede har sendt. Så er det op til dig, om du vil 'gemme' lidt for alle tilfældes skyld, eller om du vil sende revl og krat i første omgang, og så fortælle US, at de HAR fået alt, hvad du har, hvis du er en af dem, der bliver udsat for 'stikprøvekontrol'.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Det er stadig ulovligt at indrejse i Danmark uden gyldigt visum, og forbrydelsen opdages jo, når misæderen møder op hos US for at søge opholdskort. Herefter kan den så ikke "straffes" ved at nægte udstedelse af opholdskort, men den kan straffes på anden måde f.eks. ved bøde.
Jeg ved ikke, hvad praksis er i sådanne sager. Men et eller andet sted synes jeg da, at det ser bedst ud at have et "clean sheet", når man skal til at søge om opholdskort. Jeg tvivler således på, at det ligefrem øger en sagsbehandlers velvilje over for ens sag, at man er indrejst illegalt.
At sørge for at have sine papirer i orden er også en måde at signalere, at man kender reglerne, og det har formentlig også i sig selv en stærkt positiv effekt på den måde, som ens ansøgning bliver behandlet på.
Så jeg må nu indrømme, at jeg ikke ville spare den tur til Stockholm. Man kan vel også forene det nyttige med det behagelige og se det som en anledning til at besøge en by, der vist heller ikke er så ringe endda.
Jeg ved ikke, hvad praksis er i sådanne sager. Men et eller andet sted synes jeg da, at det ser bedst ud at have et "clean sheet", når man skal til at søge om opholdskort. Jeg tvivler således på, at det ligefrem øger en sagsbehandlers velvilje over for ens sag, at man er indrejst illegalt.
At sørge for at have sine papirer i orden er også en måde at signalere, at man kender reglerne, og det har formentlig også i sig selv en stærkt positiv effekt på den måde, som ens ansøgning bliver behandlet på.
Så jeg må nu indrømme, at jeg ikke ville spare den tur til Stockholm. Man kan vel også forene det nyttige med det behagelige og se det som en anledning til at besøge en by, der vist heller ikke er så ringe endda.
Ok du har ret .... Bilen bliver tanket ved middagstid og så afsted med en overnatning i Staden 
Jeg har netop fået af vide af IND.nl (nederlandenes svar på US), at der for mig og min kone via arbejdskontrakt, skal kunne garanteres €1.500,- per måned, i minimum 12 måneder for at kunne udstedes opholdskort til min Thai kone.SP: Hvilke krav stilles der til min økonomi?
Svar: Det afhænger af, hvilket EU-land du bosætter dig i og hvilken status, du har i det pågældende land.
* Hvis du er arbejdstager, d.v.s. arbejder mindst 10-12 timer om ugen i det EU-land, hvor du har bosat dig, kan der ikke stilles nogen krav til din økonomi, hverken medens I bor i det andet EU-land, eller hvis I senere flytter til Danmark.
Denne detalje får jeg sjovt nok oplyst, netop som jeg ringer for at søge om opholdskort til mig og min kone.
Og dette er langt fra første gang jeg bliver vejledt af ministerier, ambassader, expatcenter i Amsterdam og Amsterdam kommune.
Ingen andre har oplyst mig tidligere om noget lignende og som der fremgår af jeres "Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne" burde dette ikke være muligt.
Det har i mit tilfælde betydet at min arbejdsgiver måtte opgive mig og efterlader mig på bar bund.
Simpelt hen utroligt efter at alt var stablet på benene og vi kun ventede at et opholdskort.
For mig lyder som et nødafværge fra deres immigrations styrelse, men jeg har ingen ide om hvem der har ret.
Håber i kan hjælpe, da det ikke er for sent at få mit jobtilbud tilbage, dog under kortere kontrakt end IND krævede af mig.