vende tilbage til DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

simsim
Geografisk sted: hrteds
Kontakt:

Indlæg af simsim » 15.04.2009 20:08:27

Hej Skaanebo.

Tak for hjælpen, men jeg har været på adressen, damen i cafeen fortalte mig at de jurister har ikke været der for et år siden og de ved ikke om kontoret vender tilbage nogen sind.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.04.2009 20:32:01

Okay, det var da ærgerligt - prøv at spørge på Malmö Stadsbibliotek i stedet så, de må vide hvor man kan henvende sig for at få gratis juridisk rådgivning

simsim
Kontakt:

Re: vende tilbage til DK

Indlæg af simsim » 08.06.2009 14:39:35

Hej alle på forumet:

endelig sker der noget i min sag, hvor jeg skal til retten i Stockholm samme med min mand.

Migrationverket tilkaldte min mand til retten her den 18/06/09. kl 13, for at afhøre ham om vores relationship. Til min overraskelse har det slet ikke tilkaldte mig, men jeg skal alligevel med ham for at støtte ham.

Jeg aftalte med min mand st hvis vi få afslag på familiesammeføring efter Eu regler, så må han rejse ud af sverige og jeg flytter tilbage til Dk og søger om fS efter Eu regler fra DK af??

Mit spørgesmål er:

kan det lad sig gøre at søge Fs fra danmark af mens min mand ikke er samme med mig????

Jeg kan bevise at han boede samme med mig i ca 11. måneder via CPR fra skatte verket.

Håber jeg få svaret

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.06.2009 15:10:09

Det er nok ikke nogen særlig god plan. For hvis de svenske myndigheder ikke vil anerkende, at jeres ægteskab er reelt, hvorfor skulle de danske myndigheder så komme frem til den modsatte konklusion? Desuden skal I helst flytte til Danmark samtidig for at kunne anvende EU-reglerne, og hvis I ikke flytter samtidig, så skal der være en rigtig god grund til det.

Og her må man nok sige, at det tværtimod er en meget dårlig grund, at din mand måtte rejse hjem, fordi han fik afslag på sin ansøgning om EU-opholdskort i Sverige.

Så I bliver nødt til at få løst den sag med de svenske myndigheder, før I overhovedet så meget som tænker på at flytte videre til Danmark.

simsim
Kontakt:

Indlæg af simsim » 20.06.2009 18:03:37

:) :lol: Hej Alle sammen i Forum

Tusind tak for jeres hjælp. endelige har min mand fået svensk OT efter Eu regler med dom. Landsretten i Stockholm skældte migrationverket total ud af den behandling vi blev udsat for. Men han fik opholdstilladelsen.

nu skal jeg arbejde med at min mand få opholdkort i Dk, men jeg har nogle spørgsmål.

1) hvornår få vi det opholdskort i hånden, altså dommen faldt den 18/06/09.??????

2) Min Mands pas udløber om to uger, hvor migrationverket beholdte den, skal jeg vente indtil den blev fornyet og bagefter søger om Ot efter Eu regler i sverige, eller skal jeg kom i gang med ansøgning med det samme??

3) Jeg har tænkt mig at søge om ot i dk mens jeg er i sverige, fordi jeg er bange for hvis jeg nu flytter til DK med min mand og han få afslag i dk, så bortfalder både has ot i sverige og dk.

4) kan det lad sig gøre at jeg flytter først til Dk og bliver i sverige indtil han få bevilget sin ot I Dk??

5) er det nu en god ide at fortælle dem at jeg er gravid, fordi min termin er den 30/08/09???

jeg beklager, men jeg har så mange ting at tænke på og er meget forvirret.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.06.2009 18:28:45

Tillykke med dommen!

Ja, hvis I har fået dom for, at din mand skal have opholdskort efter EU-retten, så er det vel bare at tage hen på nærmeste afdeling af Migrationsverket og få kortet udleveret. Medbring gerne domsudskrift.

I kan sagtens blive boende i Sverige og søge om opholdskort til Danmark imens. Når I så får svar på jeres ansøgning, har I 6 måneder til at flytte til Danmark i. Men det er altså ikke nødvendigt at vente i Sverige. Når din mand allerede har fået opholdskort i Sverige, har I jo allerede bevist, at I er berettiget, også når I flytter videre til Danmark. At blive boende i Sverige er derfor at gå med både livrem og seler. Det er helt unødvendigt.

Hvem vil du fortælle, at du er gravid? Det har ikke nogen betydning for opholdskort.

simsim
Kontakt:

Indlæg af simsim » 20.06.2009 19:18:17

tak, skaanebo

Jeg tænker på US, om jeg kan fortælle dem at jeg er gravid. Fordi da jeg fortalte migrationverket, så fik jeg problemmer med forsørgelse kravet.

Hvad med passet, spiller det en rolle at den udløber om 2 ugers tid??

Min mand er fra vestbredden og det tager ham 6-8 ugers tid til han fornyer den nye pas.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.06.2009 20:05:33

OK, hvis økonomien er stram, er det måske klogest at vente med at søge til Danmark, indtil I har tilstrækkeligt styr på tilværelsen til at kunne klare jer alle tre.

Opholdskort er et kort, som ikke har noget med din mands pas som sådan at gøre. Men man kan også få sat en sticker i sit pas, og der er det selvfølgelig smartest, at passet ikke er ved at udløbe. Men det betyder jo ikke, at din mand ikke kan få sit opholdskort. Det kan han sagtens. Og når han så får sit nye pas, kan han også få sat en sticker i sit nye pas.

simsim
Kontakt:

Indlæg af simsim » 20.06.2009 20:43:50

Tak skaanebo

Men nej, økonomien er ret god, jeg få 25000 kr brutto, netto 18000 kr.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.06.2009 06:19:17

Tillykke med, at sagen endelig gik i orden for jer i Sverige :D

Din mand skal naturligvis have et gyldigt pas for at kunne rejse nogen steder hen eller få opholdskort nogen steder. Så det er givetvis en god idè at få hans pas fornyet, inden han søger om et opholdskort i Danmark.

Og da I nu har ventet så lang tid på, at han kunne få opholdskort i Sverige, så er det givetvis også en god idé at vente med at søge opholdskort i Danmark, til han står med det svenske opholdskort i hånden. Så han kan vedlægge en kopi af både sit svenske opholdskort og sit gyldige pas til ansøgningen i Danmark.

At du er gravid burde overhovedet ikke have nogen betydning for sagen. Og som du refererer den svenske landsrets bemærkninger, så burde det heller ikke have haft nogen betydning for behandlingen af jeres sag i Sverige.

Det er derfor ret uforståeligt for mig, hvad der gik galt i denne sag. Og forhåbentlig behøver I da ikke at frygte for en gentagelse af det samme forløb i Danmark. Men jeg forstår udmærket jeres beslutning om at blive boende i Sverige, indtil din mand har fået opholdskort i Danmark, når det nu har været så besværligt for ham at få et i Sverige.

Det er nok meget klogt at gøre sådan netop i jeres tilfælde, da de svenske myndigheder jo altså af èn eller anden grund var meget utilbøjelige til at give din mand et opholdskort. Og uanset hvad den grund er, så kunne I jo risikere, at det samme vil gøre sig gældende i Danmark.

simsim
Kontakt:

Indlæg af simsim » 21.06.2009 11:22:32

Tusind tak fundiver, jeg er så glad for det info jeg fik fra jer.

simsim
Kontakt:

Indlæg af simsim » 06.07.2009 14:49:27

Hej Alle :D

Nu har jeg nogle spørgesmål som vedrøre min søster.

Min søster forelsket sig i en som er uddannet læge. han kommer på besøg hos hende her på fredag på shengen visum, som han fik fra sverige af. De vil gerne giftes og bruger eu reglerne.

Min søster studere som tandklinikassistent i Dk og er på elev løn med ca 8600 netto danske kr om måneden.

Er det nok for hun skal bruge eu reglerne eller skal hun arbejde på deltid ved siden af.

kan hun arbejde på deltid i sverige uden nogle problemer eller skal hun arbejde i Dk.

vi leder efter lejlighed til hende i sverige eller bare et værelse for at kunne bo der.

hvad anbefaler i os, at hun skal giftes i sverige eller dk.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.07.2009 15:37:17

1) 8.600 DKK netto udbetalt om måneden er lige i underkanten til at opfylde forsørgelseskravet både i Danmark og Sverige. Så det er nok en god idè, hvis din søster kan finde et lille bijob.

I Danmark skal hun helst tjene 11.000 DKK om måneden før skat og i Sverige skal hun have 6.000 SEK tilovers, når alle faste udgifter er betalt. Så i Sverige har det ikke kun betydning for sagen, hvor meget hun tjener, men også hvilke udgifter parret har til husleje m.m., samt hvilken kurs SEK står i, da din søster jo får løn i DKK.

2) Hvis din søster har elevløn fra en dansk arbejdsgiver, så er det meget upraktisk, at hun har bijob i Sverige. For så skal hendes danske arbejdsgiver betale svensk arbejdsmarkedsbidrag af hendes løn, og det har arbejdsgiveren sandsynligvis ikke lyst til. Så man bør altid nøjes med at arbejde i enten Sverige eller Danmark, og ikke i begge lande på èn gang.

3) Hvor de bliver gift er fuldstændig ligegyldigt, så det kommer udelukkende an på, hvad de har mest lyst til.

simsim
Kontakt:

Indlæg af simsim » 06.07.2009 15:58:04

tak fundervir :)

Men hendes forlovede vil sætte 100000 kr i hendes bankkonto for at de kan bruge det indtil hun er færdige med uddannelsen. hun regner med at blive færdige næste år den 10/10/010.

kan det lad sig gøre at vise at hun har det penge og disponere det med det hun få.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.07.2009 16:20:43

Ja formue kan også bruges til at opfylde forsørgelseskravet. Men måske skal de lige passe på, at han ikke sætter så mange penge ind på hendes konto, at hun skal betale gaveafgift af dem.

Så en bedre idè er nok, at de opretter en fælles konto, efter de er blevet gift, og han herefter sætter pengene ind på den konto.

Besvar