Forvirret personlig situatuion

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

tokay

Re: Forvirret personlig situatuion

Indlæg af tokay » 03.04.2012 12:20:13

Okey. Nu har jeg så indsamlet ALT den dokumentation forgæves :lol: da der skal indsamles noget nyt til den dato jeg vælger at flytte fra Sverige tilbage til Danmark. Det var godt nok surt.

Det meste kan jo sådan set genbruges. f.eks Købekontrakt, oprettelser af diverse konti, person bevis fra skatteverket, id-kort osv. Det eneste jeg skal indsamle på ny er mine kviteringer samt diverse fakturaer.

Det var godt nok ærgeligt for jeg troede at jeg kunne gøre det hele klar til når jeg kom tilbage fra ferien. :x

mvh
Tokay :cry:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.04.2012 12:27:49

Det har da kun været forgæves, hvis du vælger ikke at flytte inden for 6 måneder efter, at der er truffet en afgørelse.

Men klart, hvis du ikke har tænkt dig at flytte inden for de næste 6-9 måneder (hvis sagsbehandlingstiden er 3 måneder), så har det været forgæves.

tokay

Indlæg af tokay » 03.04.2012 12:45:46

Ej jeg skal måske heller ikke gøre det værre end det overhovedet er. Jeg skal jo kun indsamle dokumentation iform af faktura og kvitteringer fra betalte regninger samt seneste lønsedler og diverse dok. fra banken.

Jeg kan jo genbruge det meste af det som jeg har indsamlet.

Men jeg vil lige til slut spørge om i syntes om det er en god idé at "prøve" at se om jeg kan få en forhåndsgodkendelse fra US i Danmark ?(altså allerede nu, inden jeg går på ferie)

Det kan jo være at de siger at jeg mangler nogle dokumenter.....

Eller vil der være ulemper ved det. Jeg kan nmlig ikke lige veje det. :?:

mvh
Tokay

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.04.2012 13:26:26

Hvis du ikke har tænkt dig at flytte til Danmark i år, så er der ingen grund til at spilde krudt og energi på at søge allerede nu. Men hvis du har tænkt dig at flytte til december eller nytår, så giver det da god mening at søge nu.

tokay

Indlæg af tokay » 04.04.2012 12:00:34

Jeg er nu nået til det punkt i mit liv, hvor jeg skal hele møllen igennem mht. søge bolig i Danmark, møde med banken for at få et lån igennem, salg af bolig i Sverige. Det er sgu da ikke så nemt bare sådan lige at flytte tilbage til DK...

- Medmindre det er et krav fra US i Danmark om at man skal have en købt bolig, når man vender tilbage til Danmark...

jeg kan ikke bare sådan lige flytte tilbage til Danmark, da jeg i DK står boligløs og samtidig med det har en andelsbolig i Sverige....

- Det er svært det her

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.04.2012 12:42:13

Der er INTET krav om, at du skal have en ejerbolig til rådighed inden du flytter til DK.

Du skal blot have en bolig, hvis adresse du kan blive folkeregistreret på.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.04.2012 12:46:31

Måske skulle I gøre det, I hele tiden havde planlagt, nemlig blive i Sverige. Og så bare få løst problemerne med din kones opholdspapirer på en eller anden måde. Måske kan du finde et job i Sverige, og måske kan det lade sig gøre ved, at hun rejser hjem og søger efter deres nationale regler. Eller måske kan hun få et opholdskort, ved at du fremviser det blå EU-sygesikringskort, og herefter kan hun så blive i Sverige, medens hun søger efter de svenske regler. Eller måske kommer der trods alt en løsning på alt det her sygeforsikringssjov på et tidspunkt.

Når man ligefrem har købt bolig i Sverige, så foreligger der for mig at se en lidt anden situation, end hvis man bor i en fremleje eller på en c/o adresse, som mange andre jo gør. Så måske skal I bare bide jer fast i struben på svenskerne, og ÆUG vil selvfølgelig gerne hjælpe jer i det omfang, vi kan. Men som i alle andre sager gælder det, at vi ikke kan gøre noget for jer, før I får nogle skriftlige afslag fra de svenske myndigheder, der så kan påklages eller indbringes fra domstolene.

Vi kan jo ikke overkomme at huske alle disse sager fra hinanden, så kan du ikke lige ridse jeres op? Hvornår har din kone søgt om opholdskort, og hvad er der indtil videre sket i sagen?

tokay

Indlæg af tokay » 04.04.2012 12:55:57

Fundiver199 jeg har det blå sygesikringskort, men der står intet på bagsiden, at min kone er dækket af sygeforsikringen... Det gælder frem til juni måned 2013 og det er kun mig der har det.

Vi indleverede ansøgning, efter EU-retten til migrationsverket d. 17. nov. 2011 og fik den registreret d. 24.nov 2011, dette har jeg bevis på fra skatteverket. Min kone kom op til mig ( d. 11. september i schengen) på et 3 måneders turisvisum fra Makedonien og hun fylder 25 år til august. Hun har ingen uddannelse eller erhverserfaring.

Vi har intet hørt fra migrationsverket andet at de har modtaget det og registreret det.
Det sædvanlige svar når man tjekker op på deres hjemmeside:
No decision has been made during the last 28 days.
Please check again at a later time.
MHT. Det blå sygesikringskort, er det så noget jeg kan eftersende til migrationsverket, eller er det for sent nu ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.04.2012 13:15:47

Migrationsverket skal nok selv sige til, hvis de mener, at de mangler noget fra dig. Så får du et brev, hvor de f.eks. beder dig om at fremsende dokumentation for heldækkende sygeforsikring. Og det har I så f.eks. 3 uger til at gøre. Hvis de ikke har modtaget noget fra jer inden 3 uger, vil de så afgøre sagen "på det foreliggende grundlag", som det hedder (dvs. så får din mand afslag).

Så umiddelbart er I jo stadig bare i en venteposition, fordi de slet ikke er begyndt at kigge på din mands ansøgning endnu. Så måske var det bedre bare at nyde livet og tænke på noget andet, til I hører noget som helst fra Migrationsverket. Det her udvikler sig jo hele tiden, så måske er der sket en ny udvikling i sagen, når Migrationsverket engang ad åre når frem til din mands ansøgning i deres åbenbart meget store bunke.

De officielle råd, som ÆUG giver, er mest møntet på folk, der slet ikke er begyndt på processen endnu. Hvis man allerede er godt i gang, er det jo noget mere bøvlet at skulle til at skifte hest midt i vadestedet. Men hvis du gerne vil være fremsynet, var det da måske en udmærket ide at gå lidt på boligjagt i Danmark. Det kan der jo i hvert fald ikke ske noget ved. Og din mand kan da også sagtens have ansøgninger om opholdskort kørende i begge lande på en gang. Så der sker heller ikke noget ved, at han søger opholdskort i Danmark. I kan jo bare lade være med at benytte jer af det. Så har I spildt jeres egen og US tid, men det er jo ikke anderledes end, hvis man går til en jobsamtale og siger nej tak til jobbet, fordi man ved nærmere eftertanke foretrækker at blive i sin nuværende stilling.

tokay

Indlæg af tokay » 04.04.2012 13:22:44

hehehe jeg er nu manden :-) :lol: :D :lol:

Men dækker mit blåt sygesikringskort så også for min kone eller hvordan skal jeg forstå det ?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.04.2012 15:29:08

@ fundiver, et lille tip: brug 'ægtefælle' i stedet for 'mand'/'kone', så kan du genbruge (dele af) dine svar uden at komme til at bytte rundt :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

GitteK

Indlæg af GitteK » 04.04.2012 16:24:58

Din ägtefälle :D skal have sit eget EU sygesikringsbevis.

Ligesom dit fåes det i den kommune, hvor du arbejder. Jeg har tidligere i dette indläg beskrevet, hvad du skal medbringe til kommunen i DK for at få beviset til din kone.

Som Fundiver skriver får I et brev fra Migrationsverket, hvis de vil se din konens Eu sygesikringsbevis eller mangler anden dokumentation. Vi fik det brev i marts (afleverede ansögningen i december 11). Du kan derfor ligeså godt bestille dette til din kone, da det tager op til et par uger för det kommer med posten. Hvis Migrationsverket ikke beder om det - har din kone det og kan anvende det ved rejser til andre EU lande.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.04.2012 18:06:13

mh skrev:@ fundiver, et lille tip: brug 'ægtefælle' i stedet for 'mand'/'kone', så kan du genbruge (dele af) dine svar uden at komme til at bytte rundt :wink:
Hvad så med dem, der har en registreret partner? :lol:

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 04.04.2012 20:21:01

Så skriver du jo bare 'partner' - måske er det ikke så dum en idé de har i Sverige, den med at 'afskaffe køn' og sige 'hen' i stedet for både 'han' og 'hun'?? :roll:
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.04.2012 20:46:57

fundiver199 skrev:
mh skrev:@ fundiver, et lille tip: brug 'ægtefælle' i stedet for 'mand'/'kone', så kan du genbruge (dele af) dine svar uden at komme til at bytte rundt :wink:
Hvad så med dem, der har en registreret partner? :lol:
Nu bliver det registrerede partnerskab jo alligevel snart afskaffet, og så hedder det ægtefæller uanset køn, akkurat som i Sverige.

Besvar