Dansker giftes med en fra USA

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Dansker giftes med en fra USA

Indlæg af fundiver199 » 23.10.2011 17:29:24

Det afgørende er ikke, om "sagen er i gang", men om din kone har været i Schengen i mere end 90 dage. Har hun det, så må hun kun "vente" i det land, hvor I har bosat jer, og hun har søgt opholdskort, indtil hun får det udstedt. Og vil I absolut flytte til et andet land, før hun har fået sit opholdskort, skal hun først søge om et visum på det pågældende lands ambassade. Altså f.eks. den danske ambassade i Stockholm, hvis I bor i Sverige.

PS: Jeg har flyttet din tråd til forum "EU-regler", da diskussionen efterhånden er drejet i den retning.

DK-US

Indlæg af DK-US » 24.10.2011 23:15:10

fundiver199 skrev:Det afgørende er ikke, om "sagen er i gang", men om din kone har været i Schengen i mere end 90 dage. Har hun det, så må hun kun "vente" i det land, hvor I har bosat jer, og hun har søgt opholdskort, indtil hun får det udstedt. Og vil I absolut flytte til et andet land, før hun har fået sit opholdskort, skal hun først søge om et visum på det pågældende lands ambassade. Altså f.eks. den danske ambassade i Stockholm, hvis I bor i Sverige.

PS: Jeg har flyttet din tråd til forum "EU-regler", da diskussionen efterhånden er drejet i den retning.
Ah okay. Så vi hopper bare til Sverige kort efter hun kommer til DK, venter på hendes opholdskort, og så kan vi hoppe tilbage til DK igen når vi vil... hvis vi vil. Jeg tror nemt vi kunne blive glade for Malmø :)

Og super at du flyttede tråden til et mere relevant forum.

DK-US

Indlæg af DK-US » 27.03.2012 23:21:24

Jeg ville lige tjekke om der er sket nogle aendringer i loven siden sidst. Jeg er pt. i USA og besoege kaeresten, og har vaeret her siden slutningen af januar 2012. Jeg tager hjem igen d. 18. april 2012. Hun er stadig i gang med ansoegningen om sit US citizenship, og har sit interview d. 1. maj 2012 (hvor jeg jo desvaerre er taget tilbage til DK).

Planen er stadig Sverige naar hun kan komme til Danmark, selvom vi helst bare ville flytte til DK og bo der, men det er stadig ikke muligt hvis hun gerne vil vaere i DK i 1-2 aar?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.03.2012 06:47:30

Lovændringerne er jo stadig kun 'på vej'.

Nyt og træls er, at danskeres ægtefæller i Sverige nu oplever problemer med at få udstedt svensk personnummer og komme under svensk sygesikring, hvis den danske ægtefælle ikke har job i Sverige. Se med her: viewtopic.php?f=7&t=9266
mh
Rådgiver for ÆUG

DK-US

Indlæg af DK-US » 28.03.2012 07:21:02

Crazy. Troede ikke det ville blive svaerrere.

Men hvis vi nu flytter til Sverige i f.eks. 3 mdr., og hun ikke faar hverken svensk opholdskort eller svensk personnummer, kan vi saa stadig efterfoelgende flytte til Danmark sammen, og saa kan hun faa det der?

closed1

Indlæg af closed1 » 28.03.2012 08:02:06

Hvis man bruger eu reglerne ,og efterfølgende flytter tilbage til dk .Har det ingen betydning om din kone har haft svensk personnummer eller opholdskort. I princippet er us i dk ligeglade med hvilke papirer svenskerne har eller ikke har udsted . Du skal bevise et faktisk og reelt ophold i sverige .

DK-US

Indlæg af DK-US » 28.03.2012 21:18:16

Ah okay. Forskellen er saa at hun bare ikke kan arbejde, faa understoettelse (aner ikke om hun overhovedet kunne det foer), eller faa sygesikring (har Sverige gratis sygesikring som vi har i Danmark?)?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.03.2012 07:19:45

I Sverige: ja. Når de svenske myndigheder ikke anderkender, at hun har opholdsret efter EU-reglerne, er hun der jo i princippet kun som "turist" i deres øjne. Med "understøttelse" mener du vel dagpenge fra en A-kasse, og dem skal man i både Danmark og Sverige optjene ret til ved at arbejde i en periode. Sverige har en skattefinansieret sygeforsiking som Danmark.

Jeg ved ikke, om det er "crazy". Når man tænker på alle de "beskidte tricks", den danske stat har udført de sidste 10 år omkring den fri bevægelighed, er det ikke måske så overraskende, at den svenske stat nu har fundet et modsvar mod, at Danmark og nu også Norge "udliciterer" ansvaret for at sikre deres egne statsborgeres ret til familieliv til Sverige. Det overraskende er måske mere, at svenskerne fandt sig i det i næsten 10 år, før de gjorde noget.

Og det er vigtigt at understrege, at man jo stadig både kan udnytte den fri bevægelighed i Sverige som arbejdstager og søge om FS efter Sveriges nationale regler. Hvilket jo sådan set bare vil sige, at man søger på lige fod med svenske statsborgere efter nogle regler, der vel er Europas mest lempelige.

Man må bare indstille sig på at vente lidt på, at ens ægtefælle kan flytte med til Sverige, ligesom en svensk statsborger jo også må vente i den samme situation. Tredjelandsægtefællen kan ikke bare indrejse på et visum og så "instant" være i gang med sit nye liv. Men til gengæld stilles der jo så også endnu færre krav end ved EU-reglerne, og ægtefællen kan få PUT allerede efter 2 år i stedet for 5.

Så hvis man virkelig gerne vil bo i Sverige uden at arbejde der, og dermed også uden at bidrage ret meget til det svenske samfund, kan jeg egentlig ikke se, at det er det helt store problem, at man må søge på lige vilkår med svenske statsborgere. Dette ville være et problem i Danmark, hvor der stilles mange krav, som langt fra alle kan opfylde. Men da ikke i Sverige, hvor det eneste "krav" er, at ansøgningen skal behandles, før tredjelandsægtefællen kan indrejse i Sverige.

Og et ÆUG-medlem, der har gjort det for nylig, fik altså sin kone til Sverige på omkring 3 måneder. Og så er papirarbejdet hos Migrationsverket jo vel at mærke overstået, og det er en ren formsag af få et personnummer hos Skatteverket. Så på mange måder er det da langt bedre end at sidde og vente f.eks. 11 måneder på et opholdskort. Det vigtige er for mig at se bare, at man må forhånd ved, hvad mulighederne er, så man ikke løber panden imod en mur.

Og derfor må jeg også sige, at ÆUG indtil videre ikke ønsker at gå mere ind i denne sag. Dels ligger den klart "over vores niveau", og dels er der altså en meget oplagt og ikke specielt urimelig løsning, hvis man gerne vil bo i Sverige som grænsegænger med sin tredjelandsægtefælle. Nemlig at søge efter deres nationale regler. Det er jo også det, som Skatteverket i Malmø hele tiden har anbefalet folk at gøre. Og når nu de har fået trukket ned over hovedet, at de skal administrere på denne måde, jamen så er det da faktisk et ret godt råd. Så det er nu hermed også ÆUG´s officielle råd.

DK-US

Indlæg af DK-US » 30.03.2012 08:12:58

Ja naar du nu forklarer det paa den maade, kan jeg sagtens forstaa det. Mit "crazy" var mere bestemt paa at vi indtil videre har kaempet meget for bare at goere det muligt for hende at forlade landet, og saa havde vi haabet at det ville vaere bare nogenlunde nemt at vaere sammen i Danmark/Sverige, hvilket det jo faktisk stadigvaek ser ud til at vaere trods alt.

Jeg er i oevrigt foertidspensionist, saa arbejdsmaessigt er jeg desvaerre lidt handikappet. Hun har dog et job klart (ikke med en hoej loen, men i en butik og med betaling af skat og alt andet der nu hoerer sig til ved at normalt dansk job) naar hun lovligt kan arbejde og bo i Danmark, saa vi vil rigtig gerne opnaa det og mulighed for at hun kan gaa til laegen. Det vigtigste er dog at vi bare kan vaere sammen i mere end 3 maaneder ad gange, men det ville vaere fantastisk hvis hun kunne faa lov til at begynde det job og faa en laege ogsaa. Det er vores 3 maal. Understoettelse er saadan set ligegyldigt da hun jo har det job naar det bliver muligt.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.03.2012 09:26:35

Jamen skal I så ikke bare søge om FS efter de danske regler, når de nye regler træder i kraft 15. maj 2012? Du skal selvfølgelig have en passende bolig og kunne skaffe 50.000 til en bankgaranti. Men hvis de to ting kan lade sig gøre, hvad er så egentlig problemet?

DK-US

Indlæg af DK-US » 31.03.2012 01:24:17

Jeg troede simpelthen ikke det var muligt, men nu hvor jeg laeser PDF'en om familiesammenfoering, saa ser det da ret godt ud. Der er dog nogle af de basale krav jeg ikke umiddelbart opfylder, men der staar i PDF'en at nogle af dem kan lempes. Her er de tre der umiddelbart giver mig problemer.

• Du må ikke have modtaget sociale ydelser de sidste 3 år.
Jeg blev tilkendt foertidspension fra 1. november 2010. Dvs. at det kun er 1 1/2 aar siden jeg holdt op med at modtage kontanthjaelp. Foer det modtog jeg dagpenge. Mon det kan lempes?

• Du skal råde over en passende bolig.
Det har jeg ikke nu da jeg har boet hjemme de sidste par aar for at kunne hjaelpe min kaereste oekonomisk i USA, samt besoege hende saa ofte som muligt. Men det burde ikke vaere noget problem at skaffe. Det har vaeret planen hele tiden at finde en bolig til os, og det er langt billigere i DK end Sverige, da jeg kan faa boligtilskud osv. i DK, saa det burde vaere nemt nok.

• Du skal stille en bankgaranti på 100.000 kroner. Beløbet nedsættes til 50.000 kroner pr.
Jeg har simpelthen ikke de penge, men maaske kan mine foraeldre hjaelpe med at stille den garanti?

Jeg fortsaetter med at laese PDF'en nu :)

DK-US

Indlæg af DK-US » 31.03.2012 01:33:24

Der roeg den plan lader det til (jeg modtog dagpenge og derefter kontanthjaelp i de to aar det tog mig at faa tilkendt min foertidspension).

"2.8. Krav om ikke at have modtaget sociale ydelser i 3 år
Ovenstående gælder også, selvom det er sygdom, der er årsag til, at referencepersonen har modtaget en af de nævnte ydelser, og selvom sygdomsforløbet ender med, at referencepersonen bliver tildelt førtidspension eller starter i et flexjob. I den situation skal referencepersonen have været førtidspensionist eller i flexjob i 3 år, før ansøgeren kan få en opholdstilladelse efter Udlændingelovens §9."

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.03.2012 06:09:02

Ja, så må du koncentrere dig om Sveriges-løsningen. Den kan jo så til gengæld gennemføres i et hvilket som helst EU-/EØS-land, når du får førtidspension. Så hvis I har lyst til at begynde jeres liv som ægtefæller sammen med 3-4 mdr. i et af EU's Middelhavslande, så kan I jo gøre det. Malta kan også være med i den løsning :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

DK-US

Indlæg af DK-US » 31.03.2012 07:22:27

Det bliver nok Sverige. Vi vil saa gerne til Danmark (eller taettest paa). Du tror slet ikke der kunne vaere en mulighed for at det kunne lade sig goere selvom jeg ikke opfylder den ene regl? Det virker som saadan en lille og ubetydelig ting, men det har vel sikkert sin grund.

closed1

Indlæg af closed1 » 31.03.2012 07:52:26

Der er ikkenoget at gøre ,men Sverige er jo også et dejligt land ,og hvis man nu finder en lejlighed et sted som ikke er lige midt i en storby ,så kan man finde en dejlig billig en med god natur . kik på blocket.se :D

Besvar