Afslag på opholdskort ( Sverige )
Re: Afslag på opholdskort ( Sverige )
I emnet "Migrationsverket accepterer EU sygesikringsbeviset" i det her forum har jeg bl.a. skrevet:
Jeg afleverede følgende for at få kortet udstedt til min ægtefælle: (til Borgerservice i min arbejdskommune)
Hans navn og fødselsdag (der laves herefter et identifikationsnr.)
Familiebevis fra Skatteverket i Sverige (dokumentation for at ægteskabet er registreret)
Min sidste lønseddel (dokumentation for at jeg arbejder i DK)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen)
Hvis det er et problem at få udstedt kortet til ægtefællen - så henvist eventuelt til nedenstående:
"Hvad gælder for familiemedlemmer, der bor i et andet EU-land, men er i familie med en person, der er socialt sikret i Danmark? (Uddrag fra "Nye EF-regler om koordinering af EU-landenes sociale sikringsordninger" fra den 1. maj 2010)
Sædvanligvis kan en ægtefælle til en person, der arbejder i Danmark og dennes børn under 18 år anerkendes som medforsikrede familiemedlemmer. Nogle EU-lande medforsikrer også studerende op til en vis alder fx 25 eller 27 år. Hvis du skal studere i fx Tyskland i mere end 1 år, kan du sygesikres i Tyskland til udgift for Danmark, indtil du fylder 25 år, hvis en af dine forældre er sikret i Danmark.
Det nye er også, at du fremover skal have EU-sygesikringskortet fra Danmark. Med det kort har du ret til sygehjælp, der bliver nødvendig under ophold i andre EU-lande end dit bopælsland og Danmark. "
Hvis du googler "Nye EF-regler om koordinering af EU-landenes sociale sikringsordninger" fra den 1. maj 2010" kommer linket:http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Sundh ... kring.aspx
Her kan du printe reglerne og medtage disse sammen med nyhedsbrevet.
Jeg afleverede følgende for at få kortet udstedt til min ægtefælle: (til Borgerservice i min arbejdskommune)
Hans navn og fødselsdag (der laves herefter et identifikationsnr.)
Familiebevis fra Skatteverket i Sverige (dokumentation for at ægteskabet er registreret)
Min sidste lønseddel (dokumentation for at jeg arbejder i DK)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen)
Hvis det er et problem at få udstedt kortet til ægtefællen - så henvist eventuelt til nedenstående:
"Hvad gælder for familiemedlemmer, der bor i et andet EU-land, men er i familie med en person, der er socialt sikret i Danmark? (Uddrag fra "Nye EF-regler om koordinering af EU-landenes sociale sikringsordninger" fra den 1. maj 2010)
Sædvanligvis kan en ægtefælle til en person, der arbejder i Danmark og dennes børn under 18 år anerkendes som medforsikrede familiemedlemmer. Nogle EU-lande medforsikrer også studerende op til en vis alder fx 25 eller 27 år. Hvis du skal studere i fx Tyskland i mere end 1 år, kan du sygesikres i Tyskland til udgift for Danmark, indtil du fylder 25 år, hvis en af dine forældre er sikret i Danmark.
Det nye er også, at du fremover skal have EU-sygesikringskortet fra Danmark. Med det kort har du ret til sygehjælp, der bliver nødvendig under ophold i andre EU-lande end dit bopælsland og Danmark. "
Hvis du googler "Nye EF-regler om koordinering af EU-landenes sociale sikringsordninger" fra den 1. maj 2010" kommer linket:http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Sundh ... kring.aspx
Her kan du printe reglerne og medtage disse sammen med nyhedsbrevet.
Og idag fik jeg at vide at det jeg kan få er et stykke papire med mit og min kones navn som er gyldig for 3 måneder af gang.
Det siger Odense Kommune. Ingen kort.
De siger at loven er ikke beskrevet nogen steder og det er forskelligt fra kommune til kommune hvordan de fortolker loven. Kan det være rigtigt ?
Det siger Odense Kommune. Ingen kort.
De siger at loven er ikke beskrevet nogen steder og det er forskelligt fra kommune til kommune hvordan de fortolker loven. Kan det være rigtigt ?
EU (eller EF) reglerne er skam ganske velbeskrevet og nej, den enkelte kommune er ikke välge om de vil efterleve dem
Odense kommune burde kende dem - eftersom de på deres egen hjemmeside linker til Patientombuddet, hvor nedenstående regler og vedledning findes
http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Sundh ... kring.aspx
Der er også lavet tonvis af vejledninger - bl.a.:
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... jt8cTnB6YQ
I bilag 8 fremgår det overskueligt, at familiemedlemmer skal have EU sygesikringsbeviset i DK. Grupper D (dig) og gruppe E (din ägtefälle).
Du må fastholde din ret.
Arbejder du ikke i en kommune tättere på Malmö? Jeg fik det på 5 minutter i Hvidovre, som har stor erfaring med gränsearbejdere og der har flere andre kommuner også.
Ps. Må man gå over for rödt i Odense eller hvordan fortolker de den lov ?
http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Sundh ... kring.aspx
Der er også lavet tonvis af vejledninger - bl.a.:
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... jt8cTnB6YQ
I bilag 8 fremgår det overskueligt, at familiemedlemmer skal have EU sygesikringsbeviset i DK. Grupper D (dig) og gruppe E (din ägtefälle).
Du må fastholde din ret.
Arbejder du ikke i en kommune tättere på Malmö? Jeg fik det på 5 minutter i Hvidovre, som har stor erfaring med gränsearbejdere og der har flere andre kommuner også.
Ps. Må man gå over for rödt i Odense eller hvordan fortolker de den lov ?
Hej Ammfaleh
Arbejder du i Odense?
Jeg bestilte kortene ved at ringe til sygesikringen i Københavns Kommune. Det er meget nemmere end at troppe op, er min erfaring. Jeg har også prøvet at stå på borgerservice og tale med nogen, som slet ikke troede på mig. Det er virkelig ubehageligt. Så sygesikringen er et godt råd.
Held og lykke med det!
Arbejder du i Odense?
Jeg bestilte kortene ved at ringe til sygesikringen i Københavns Kommune. Det er meget nemmere end at troppe op, er min erfaring. Jeg har også prøvet at stå på borgerservice og tale med nogen, som slet ikke troede på mig. Det er virkelig ubehageligt. Så sygesikringen er et godt råd.
Held og lykke med det!
Hej
Det er fordi jeg har allerede bestilt EU sygesikringskort til mig selv i Odense og derfor har de en sag på mig "Siger de" og det er kun der jeg må henvender mig frem over. Men jeg ringer til sygesikringen i KBH´s kommune imorgen og hører om de gider at gøre det for mig. Det er jeg nemlig ikke sikre på de vil
Prøver at snakker med sygesikringen i Odense Kommune igen, imorgen.
Det er fordi jeg har allerede bestilt EU sygesikringskort til mig selv i Odense og derfor har de en sag på mig "Siger de" og det er kun der jeg må henvender mig frem over. Men jeg ringer til sygesikringen i KBH´s kommune imorgen og hører om de gider at gøre det for mig. Det er jeg nemlig ikke sikre på de vil
Prøver at snakker med sygesikringen i Odense Kommune igen, imorgen.
Vi har også fået udstedt et midlertidigt 3 måneders eu-sygesikringskort til min kone fra Odense kommune. Jeg har skrevet tilbage at efter eu-forordningen så skal min kone have for samme periode som mig, men kommunen har svaret tilbage at det var den måde det kunne løses på nu. Hvis jeg havde yderligere spørgsmål kunne jeg henvende mig til patientombuddet.
Det har jeg så gjort idag, og de bekræfter hvad Odense kommune siger. Patientombuddet ved godt at migrationsverket nu er begyndt at kræve sygesikring til grænsearbejderes ægtefæller. De har så forsøgt at løse det ved at der kan udstedes 3 måneders eu-sygesikringskort, der kan fornys. De sagde at jeg skulle prøve at give det til migrationsverket for at se om det er godt nok. Hvis det ikke var, så kunne jeg vende tilbage.
Det ser altså ud til at det 3 måneders eu-sygesikringskort er den officielle procedure lige nu. Er der nogen der har forsøgt at aflevere det til migrationsverket og fået det godkendt?
Vi har endnu ikke fået svar fra migrationsverket angående opholdskort, og er derfor ikke blevet afkrævet heltegnet sygesikring.
Det har jeg så gjort idag, og de bekræfter hvad Odense kommune siger. Patientombuddet ved godt at migrationsverket nu er begyndt at kræve sygesikring til grænsearbejderes ægtefæller. De har så forsøgt at løse det ved at der kan udstedes 3 måneders eu-sygesikringskort, der kan fornys. De sagde at jeg skulle prøve at give det til migrationsverket for at se om det er godt nok. Hvis det ikke var, så kunne jeg vende tilbage.
Det ser altså ud til at det 3 måneders eu-sygesikringskort er den officielle procedure lige nu. Er der nogen der har forsøgt at aflevere det til migrationsverket og fået det godkendt?
Vi har endnu ikke fået svar fra migrationsverket angående opholdskort, og er derfor ikke blevet afkrævet heltegnet sygesikring.
Jeg ved det desvärre ikke. Min mand fik et kort lydende på 2 år. Jeg ved, at Migrationsverket accepterer EU-kortet - men ikke om de stiller krav om en vis periode. Jeg tror, at dem som har fået accepteret kortet - har haft kort med en varighed på 1-2 år.
Har du forsögt at få et kort med längere varighed i din arbejdskommune ?
Det kan nok ikke anbefales, at du sender Migrationsverket et kort med en varighed på 3 måneder, för de beder om det. Du risikerer jo, at kortet er udlöbet för de er klar til at träffe afgörelse.
Har du forsögt at få et kort med längere varighed i din arbejdskommune ?
Det kan nok ikke anbefales, at du sender Migrationsverket et kort med en varighed på 3 måneder, för de beder om det. Du risikerer jo, at kortet er udlöbet för de er klar til at träffe afgörelse.
Ja, men vi kan jo ikke gøre andet.GitteK skrev:Det kan nok ikke anbefales, at du sender Migrationsverket et kort med en varighed på 3 måneder, för de beder om det. Du risikerer jo, at kortet er udlöbet för de er klar til at träffe afgörelse.
Jeg har også bestilt kortet og venter på at den kommer med posten. Så må vi høre hvad siger migrationsverket til det.
Så länge Migrationsverket ikke har bedt om det - behöver du jo ikke at sende det. I öjeblikket er sagsbehandlingstiden 6 måneder og mere. Så hvis du sender det for tidligt - er det jo udlöbet inden Migrationsverket er klar til en beslutning og de kan vel ikke accepterer et kort som ikke er gäldende.
Hvad er 106e blanket
Det er stadig en blanket, som du skal glemme alt om.