Kom til Norge min ven

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Kom til Norge min ven

Indlæg af Kim P. Nyberg » 24.01.2012 21:53:08

Jeg kan bekræfte bse4792's svar. Jeg deltager nemlig også aktivt på den norske pendant til ÆUG. Deroppe hedder den Grenseløs Kjærlighet og har en facebookgruppe ved navn "Kampen mot UDI".

Men måske skulle man også lave en gruppe deroppe, der hedder "Kampen mot politiet og advokaterne". For de aner heller ikke en bjælde om EU-retten på det her område. Og hvad angår norsk politi, er det dem der har kompetencen, når EU-borgere henvender sig om registreringsbevis og opholdskort. Advokaterne er heller ikke til megen hjælp, for politikere og myndigheder holder kortene om EØS-rettighederne tæt til kroppen. Hverken borgere eller myndighederne udenfor centraladministrationen aner ret meget om det. Så det kræver sine talegaver og dokumenter at overbevise dem om, at de tager fejl, når de konstant henviser til almindelig "familjegjenforening" (som det hedder på norsk) og som også er behæftet med gebyrer.

Den med gebyret for visum efter EU-retten er forholdsvis let at pille fra hinanden. Det er bare at finde opholdsdirektiv 2004/38 frem og læse artikel 5 i den. Jeg citerer:

"Medlemsstaterne bistår disse personer med henblik på udstedelsen af de nødvendige visa. Disse visa udstedes så hurtigt så muligt efter en hasteprocedure og er gratis."

Citat slut. Det burde ikke være så svært at forstå.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

bse4792

Indlæg af bse4792 » 26.01.2012 14:57:37

Jeg er lige oplevet noget nyt heroppe i Norge.

min kone skal nu til at betale for norskopplæring (norsk undervisning) det er godt nok ikke så dyrt (7500 NOK pr. kvartal), fordi vi har søgt efter EØS reglerne.

er der nogen af jer kloge hoveder der kan bekræfte dette? (har ligeledes skrevet på grenseløs kjærlighets forum)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2012 15:25:56

Jeg kender ikke norsk lovgivning, men EU´s regler om fri bevægelighed er i hvert fald ikke til hinder for, at der opkræves den slags gebyrer for sprogundervisning. Til gengæld må Norge ikke tvinge din kone til at deltage i undervisningen. Så det er helt op til jer, om I synes det er pengene værd eller ej.

bse4792

Indlæg af bse4792 » 26.01.2012 18:05:19

Hej Fundiver.

desværre har men som jeg læser det pligt til at modtage 300 timers undervisning, som jeg læser det.

http://www.velkommenoslo.no/norskopplae ... _plikt.htm

men det virker lidt til at de ikke helt har klare opfattelse hvad EØS går ud på her i Norge som Kim skriver.

håber lidt på at kan få den smuttet ind under jeg er nordisk borger, men hvem ved.

sådan var det jo også før i dk at EU reglerne ikke gav ret til dansk undervisning men på den anden side var det heller ikke nogen pligt.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 26.01.2012 21:38:58

Som fundiver har svaret, kan Norge ikke forlange, at din ægtefælle skal modtage undervisning i norsk sprog og samfundsforhold. Dette bekræftes i det link du har lagt her i tråden:

Personer uten rett og uten plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
Noen grupper faller utenfor ordningen med rett og plikt til norskopplæring og må derfor betale hvis de ønsker opplæring. Dette gjelder blant annet:

studenter
ambassadepersonell
au pairer og andre med midlertidig opphold
nordiske borgere
personer med opphold etter EFTA/EØS-regelverket
(Den største gruppen er EU-borgere som ikke har opphold gjennom familiegjenforning)

Citat slut.

Bemærk det jeg har fremhævet med fed skrift.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

susanne

Indlæg af susanne » 05.02.2012 19:08:30

Tak for svarene.
Jeg har været ved politiet, det vidste mindre end jeg, men efter jeg har haft kontakt med UDI via mail, hvor jeg har kunnet sende kopi af deres svar til Cuba, er det lykkedes. Min mand ER ved at søge om "oppholdskort", så nu sker der noget. Hvor laaaang tiiid det tager er jeg nu meget spændt på, men jeg har rustet mig med tålmodighed. 8) hilsen Susanne

Besvar