Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

andreasthage

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af andreasthage » 31.05.2011 12:29:29

Hej Skaanebo.

Først og fremmest tusind tak for al hjælpen. Jeg blev gift med min brasilianske kæreste sidste tirsdag i Danmark. Vi tog derefter over til Skatteverket i Malmø og folkebogførte mig. De sagde at der ville gå ca. 2 uger før at jeg får mit cpr nummer. Derfor valgte vi ikke at gå på Migrationsverket og ansøge om opholdskort til min kone, da jeg har forstået at processen går hurtigere hvis jeg som EU borger allerede har et CPR nummer - er det rigtigt?

For hvis det ikke gør nogen forskel om jeg har fået mit CPR nummer eller ej, så kan vi lige så godt søge om opholdskort hurtigst muligt.

En anden ting som jeg har nævnt tidligere hér på debatten og som jeg er meget i tvivl om er vores tur til Spanien fra den 10 juni til 19 juni.
Min kone har stadig Au pair opholdstilladelsen i sit pas som gælder til september, men nu er hun blevet gift med mig og så kan man ikke være Au pair mere. Familien ringer ind på fredag og fortæller at hun er blevet gift, for de kan ikke få deres nye Au pair før de har gjort det. hvad sker der med hendes opholdstilladelse - hvordan inddrager de den - det sker vel ikke fysisk. Er det for stor en risiko at rejse til Spanien - for selvom der normalt ikke er paskontrol, så hvis hun bliver stoppet så har hun jo stadig opholdstilladelsen i passet hun kan fremvise. Eller dykker de ned i det og ser at den faktisk er blevet inddraget?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.05.2011 12:46:39

Erfaringen viser, at opholdskort udstedes hurtigst, hvis alle papirer afleveres samlet, herunder dit personbevis med svensk personnummer. Så vent bare med at tage til Migrationsverket.

Jeg ved ikke hvor hurtigt US er om at inddrage et au pair-visum. Det er naturligvis ikke så smart at rejse udenlands, hvis det forinden når at blive inddraget, og specielt ikke hvis den danske grænsekontrol i mellemtiden skærpes. Men så længe det jo ikke er blevet inddraget, så kan hun jo stadig rejse frit omkring.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 31.05.2011 13:14:37

En opholdstilladelse inddrages ved, at man skriver til dens indehaver og meddeler, at han eller hun skal være udrejst senest den og den dato. Hvis vedkommende så ikke gør det, så sker der intet yderligere i sagen, før man f.eks. ved en paskontrol i en lufthavn opdager, at vedkommende har opholdt sig ulovligt i Schengen. Men din kone opholder sig jo ikke ulovligt i Schengen. Hun bor fuldt lovligt sammen med dig i Sverige. Så derfor er det fuldstændig uden betydning, om hendes au-pair opholdstilladelse bliver inddraget.

Principielt må hun dog ikke rejse til Spanien på den, når den først er inddraget og udrejsefristen udløbet. Men det er naturligvis ikke sådan, at personalet ved indcheckning i lufthavnen kontakter US for at høre, om en i øvrigt gyldig opholdstilladelse evt. skulle være blevet inddraget. Så kunne køen ved skranken da sandelig gå hen og blive endog særdeles lang, hvis de spildte deres tid med den slags. Der må jo som sådan slet ikke foretages systematisk paskontrol ved rejser inden for Schengen, så din kone skal alene vise pas ved indtjeckning i lufthavnen for at legitimere sig. Ligesom du i øvrigt også selv skal det.

Så tag I da bare roligt til Spanien og spring op og fald ned på alt det ligegyldige bureaukrati med, at Danmark i modsætning til f.eks. Norge mener, at en au-pairs opholdstilladelse absolut skal inddrages, bare fordi hun er blevet gift.

Hvad angår den grænsekontrol, som regeringen og DF nu vil indføre, så er den jo netop ikke en paskontrol men derimod en påstået "toldkontrol". Så de 4 tykke toldere, der skal ansættes i Kruså, har overhovedet ikke lov til at kontrollere hverken jeres eller andre rejsendes pas. Systematisk paskontrol må kun foregå, når man rejser ind og ud af Schengen.

andreasthage

Indlæg af andreasthage » 01.06.2011 07:03:55

Tusind tak Skaanebo og Fundiver. Jeg kunne heller ikke forestille mig at personalet ved indcheckning i lufthavnen skulle undersøge sådan noget. Ellers god humor Fundiver - he he. Nu er jeg mere rolig.

Danskeren

Indlæg af Danskeren » 01.06.2011 08:36:10

skaanebo skrev:Det går nok ikke ligefrem at gøre som den første handling i Sverige, da der jo også er noget svensk papirarbejde, der skal udfyldes.

Men I kan jo gifte jer i Sverige, mens I stadig bor i Danmark.

Hvis I vælger at gifte jer i Sverige, efter I er flyttet til Sverige, skal I først have et svensk personnummer, derefter et svensk hinderprövning-bevis.
Hvis nu jeg flytter til Sverige først, søger om visum og hun kommer hertil på DK visum og flytter ind ved mig i Sverige... Kan vi så ikke bare gifte os i DK?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.06.2011 09:04:21

Jo men så skal du vel bruge et stykke papir fra Sverige på, at du ikke er blevet gift der i løbet af de f.eks. 3 uger, hvor du har boet der. Uanset hvad må du regne med, at den slags papirarbejde tager lidt tid.

erdal

Indlæg af erdal » 01.06.2011 18:08:38

Heeej i dette forum også :)

håber på hjælp igen..

hvis man vil benytte sig af fri bevægelighed i EU, altså flytte tilbage til dk efter et reelt ophold i sverige, skal ansøgeren så have en bestemt alder???.
Jeg er dansk statsborger, og min kone er tyrkisk statsborger..Vi har tænkt os at flytte tilbage til DK om ca et år, på det tidspunkt. vil jeg være fyldt 24år men min kone vil lige være fyldt 21år..

hvordan er det med alder og tilbage flytning, er der nogle der kan hjælpe med dett??

der er jo den såkaldte 24års regel i danmark.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.06.2011 18:57:31

De 24 år er irrelevant for jer, når I gør brug af EU-regler. Her gælder 18 år.

erdal

Indlæg af erdal » 01.06.2011 21:16:12

tak for det skaanebo..

men udover at vi skal kunne bevise reelt ophold..er der så nogle specifikke krav der stilles, som du kan komme i tanke om??

og har læst herinde at vi helst skal søge mens vi stadig er bosiddende i sverige, så vi bare kan lade som ingenting ved evt afslag fra dk, er det korrekt forstået?.
altså at det ingen betydning vil have for min kones opholdskort, i og med vi har prøvet at få opholdstilladelse i dk?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.06.2011 21:47:53

Ja, det er korrekt, det har ingen betydning

andreasthage

Indlæg af andreasthage » 09.06.2011 18:26:53

Hej Skaanebo.

Nu har vi alligevel besluttet os for ikke at tage på ferie i Spanien, da vi har kunnet udskyde rejsen. Du skrev til mig følgende:

Erfaringen viser, at opholdskort udstedes hurtigst, hvis alle papirer afleveres samlet, herunder dit personbevis med svensk personnummer. Så vent bare med at tage til Migrationsverket.

Jeg ved ikke hvor hurtigt US er om at inddrage et au pair-visum. Det er naturligvis ikke så smart at rejse udenlands, hvis det forinden når at blive inddraget, og specielt ikke hvis den danske grænsekontrol i mellemtiden skærpes. Men så længe det jo ikke er blevet inddraget, så kan hun jo stadig rejse frit omkring.
skaanebo Indlæg: 3813Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Nu er det sådan at der er gået 16 dage siden jeg folkebogførte mig og har endnu ikke fået mit cpr nummer. Jeg har ringet til dem og de siger at der kan godt et par uger til, da jeg er dansker.
Problemet er at min kone og jeg jo er blevet gift og min kones tidligere Au pair familie har hér i mandag orienteret udlændingeservice om at hun er stoppet og blevet gift. Derved bliver hendes opholdstilladelse inddraget. Opholdstilladelsen er dog i hendes pas til september 2011. Vi tør bare ikke at vente meget længere med at ansøge om opholdskort til hende på Migrationsverket, for hvis de checker hendes pas, så kan de jo se at hendes opholdstilladelse bliver inddraget.
Så selvom processen går hurtigere hvis jeg har mit cpr nummer, så bliver vi nok nødt til at ansøge i morgen uden jeg har fået det. Hvad siger du til det?, og er der nogen tal på hvor lang tid det normalt tager at få et opholdskort?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.06.2011 20:10:14

Din kone vil få et brev fra US om, at hun skal være udrejst fra DK inden for en vis dato, da hendes opholdstilladelse inddrages. Men indtil den dato, er der jo intet hastværk med at komme forbi Migrationsverket. Og ja, det går absolut lettest, hvis man indleverer samtlige papirer i en stak hos Migrationsverket, i visse tilfælde får man så papir på, at man får sit opholdskort inden for 10-15 minutter efter. Hvorimod det kan tage måneder, hvis man kommer dryssende med papirer efterfølgende.

andreasthage

Indlæg af andreasthage » 09.06.2011 20:41:33

Hej Skaanebo. Tak for svaret. Ja det var i mandags at udlændingestyrelsen fik besked om min kones giftemål og ophør af Aupair, så der går nok noget tid inden brevet kommer. Når brevet kommer så har min kone 7 dage til at rejse hjem ifølge udlændinge styrelsen. Jeg var bare i tvivl om det brev overhovedet kommer.
De papirer min kone og jeg skal have med er følgende:
Min kones pas med opholdstilladelse i
Vores vielsesattest
mit svenske cpr nummer og pas
Kontrakt på vores lejlighed i Sverige

Har jeg glemt noget?

missy

Indlæg af missy » 09.06.2011 21:00:28

Andreasthage: Du skal også have en arbejdskontrakt o dine 3 sidste lønsedler med hvis du er i job. Hvis ikke skal du have noget med der kan bevise at du kan forsørge jer; HVis du har en pæn klat penge på en konto så dokumentation for dette:)

Helate

Indlæg af Helate » 14.06.2011 16:57:49

Hejsa

Det har været udbytterigt for mig at læse denne tråd igennem, da jeg og min filipinkse kæreste nok skal benytte os af sveriges-løsningen. Men jeg er stadig lidt i tvivl. Derfor håber jeg I dejlige hjælpsomme mennesker kan svare på følgende scenarie:

Min kæreste er au pair, 26 år og hendes au pair ophold varer indtil engang i maj 2012. Og ja, jeg ved godt at jeg egentlig er ude i meget god tid - men tænker altid meget på fremtiden.

Mit første spørgsmål er: Hvis vi skal benytte sverigesløsningen, hvordan skal det så times med au pair kontraktens udløb? Min tanke var egentlig at når hendes kontrakt er næsten udløbet ville vi gifte os og derefter kunne få processuel ophold til hende i Danmark - derefter flytte til sverige og udføre alle de ting der så fint er beskrevet her (skal siges jeg har mulighed for fuldtidsarbejde ved min nuværende arbejdsgivers svenske afdeling).

Men som jeg læser nogen af indlæggene dur dette ikke eller hur?

Et andet spørgsmål jeg ikke lige kan finde frem til svaret på her er hvad gælder det opholdskort man får? Betyder det reelt at min kæreste/til den tid kone - har tilladelse til at opholde sig i danmark "for evigt"?

Ja altså planen er jo at hun skal lære dansk, kende den danske kultur, have uddannelse/arbejde, så vi ville da være klar hvis der er yderligere prøver/tests, men rart at vide om opholdskortet er "for evigt".

På forhånd tusind tak for eventuel hjælp fra en bekymret mand :-)

Simon

Besvar