Hjælp til EU regler mv.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Hjælp til EU regler mv.

Indlæg af fundiver199 » 17.04.2011 07:07:57

Nej det er ikke rigtigt. Man kan også udnytte den fri bevægelighed som studerende eller som "person med tilstrækkelige midler". Læs mere her:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... retten.htm

Andreasen81

Indlæg af Andreasen81 » 26.04.2011 16:16:28

Jeg har brug for råd vedr. følgende problemstilling.

Jeg har fået bopæl i Sverige pr. 01.01.11 og har i dag indgivet ansøgningen om svensk personnummer. Nu får jeg så at vide, at jeg ikke kan søge personbevis "inbjudan" som skal bruges ved min kones visum ansøgning i USA, før jeg har fået mit personnummer.

Kan jeg på nogen måde, få sat noget visumansøgning i gang? På den ene eller anden tænkelige måde. Jeg ville jo rigtig gerne, at vi kunne følges retur.

Håber på gode forslag :)

Mvh.
René

Andreasen81

Indlæg af Andreasen81 » 26.04.2011 17:09:05

Jeg har brug for råd vedr. følgende problemstilling.

Jeg har fået bopæl i Sverige pr. 01.01.11 og har i dag indgivet ansøgningen om svensk personnummer. Nu får jeg så at vide, at jeg ikke kan søge personbevis "inbjudan" som skal bruges ved min kones visum ansøgning i USA, før jeg har fået mit personnummer.

Jeg kan derfor godt glemme visum ansøgning til Sverige efter eu-reglerne, da jeg står til at rejse om to dage. Rejsen retur skulle gerne ske om lidt over en måned.

Derfor! Kan jeg ansøge om visum til DK, for at besøge min familie og så dernæst rejse til Sverige og søge opholdskort? Det vil naturligvis være mine forældre som står som dem der inviterer.

Jeg studser dog over denne del som står skrevet på ny i danmark:
However, an application for a visa will be turned down if the immigration authorities have reason to believe that an applicant may seek permanent or long-term residency in Denmark or another Schengen country.

Vil det sige, at hvis de ved at vi har intention om at rejse til Sverige sammen for at søge opholdskort, så vil dette ikke kunne lade sig gøre?

Håber på gode forslag :)

Mvh.
René

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.04.2011 17:12:07

Undskyld, men hvorfor har du boet i Sverige i fem måneder, inden du registrerer dig på skatteverket?

Der er desværre ikke noget at gøre. Du må vente på, at skatteverket sender dig et almindeligt personbevis med posten, hvor dit svenske personnr. fremgår. Derefter kan du bestille det særlige personbevis til inbjudan

Andreasen81

Indlæg af Andreasen81 » 26.04.2011 17:32:26

Der skulle står 1/5-11 :D sorry.

Kan mine forældre ikke bare invitere hende og datteren til DK og så kan de rejse til S efterfølgende indenfor de 3 måneder og så der søge om opholdskort?

Jeg ved godt der så vil være en masse krav, men hvis nu at muligheden for at rejse sammen skal være tilstede vil det så kunne lade sig gøre?

Mvh.
René

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.04.2011 18:43:40

Det kommer an på din ægtefælles nationalitet. Der er både i Danmark og Sverige en mere restriktik visumpraksis for nogle nationaliteter end for andre.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.04.2011 18:44:53

Jo, men så er det jo de almindelige danske regler, der gælder, herunder krav om returbillet og rejseforsikring

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.04.2011 18:48:56

Alternativt burde visum sådan set også kunne udstedes efter EU-reglerne, hvis I rejser sammen. Det kræver så, at din kone i stedet for dit personbevis vedlægger en kopi af den flybillet, som I begge to skal rejse på, og denne rejse skal så gå direkte til Sverige og ikke til et andet Schengenland.

Metoden er dog relativt uprøvet af forums brugere, så om det fungerer i praksis, det ved jeg ikke. Men I har da lov at forsøge.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.04.2011 07:39:07

Din kone skal søge i USA, skriver du - hvis hun er amerikansk statsborger skal hun slet ikke have visum.
mh
Rådgiver for ÆUG

Andreasen81

Indlæg af Andreasen81 » 27.04.2011 08:36:51

Så jeg vil godt kunne få visum til hende i DK, hvis vi ellers opfylder alle krav?

Kan man efter følgende bare rejse til Sverige og søge opholdskort eller hvordan skal jeg tolke følgende.

Som der står skrevet på ny i danmark:
However, an application for a visa will be turned down if the immigration authorities have reason to believe that an applicant may seek permanent or long-term residency in Denmark or another Schengen country.

Mvh.
René

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.04.2011 09:17:19

Ja din kone kan naturligvis godt søge om visum til Danmark, hvis du stadig har folkeregisteradresse i Danmark. Men er du allerede folkebogført i Sverige, så er det Sverige, hun skal søge visum til.

Og som skaanebo skriver, så gælder de særlige EU-regler jo ikke, hvis din kone søger visum til Danmark. Så i den situation vil din kone bla. skulle fremvise returbillet. Og ligeledes må hun selvfølgelig ikke sige til personalet på ambassaden eller i paskontrollen, at det er hendes hensigt at bosætte sig i Schengen.

Din kone er kun forpligtet til at være i besiddelse af et gyldigt visum ved sin indrejse i Sverige. Hvilket schengenland det er udstedt af, det spiller ingen rolle. Så din kone skal kort og godt søge om visum til det land, hvor du er folkeregistreret. Det er ikke sådan, at det er noget, I kan ”vælge” helt frit.

Andreasen81

Indlæg af Andreasen81 » 09.06.2011 05:52:32

Hej igen. Nu er der gået lidt hårdknude i visum ansøgningen.

Kan det virkelig passe, at den svenske ambassade i usa kan forlange, at få en udskrift af mine bankkontis "bankstatement"? Samt at min kone skal være forsikret under hele opholdets varighed og til sidst have flybillet. Det med flybilletten kan jeg jo så godt forstå.

Jeg var overbevist om, at det kun var pas og flybillet og at der i nogen tilfælde ikke ville være behov for flybillet heller.

Er der nogle som evt. har kendskab til noget information som jeg evt. kunne henvise den svenske ambassade til? Vil da lige slå på tråden til den, hvis de er helt galt på den jo.

Mvh.
René

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.06.2011 06:43:32

Du er dansk statsborger, bosiddende i Sverige, ikke?

Så skal din kone ikke søge turistvisum, men søge visum til at slutte sig til dig - det er den samme blanket (Schengenvisum, se dansk version her: http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/2 ... n_visa.pdf) (invitation her: http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/F ... _visum.pdf).

I rubrik 34 og 35 på schengenvisum ansøgningen skal der udfyldes med oplysninger om dig, og krydses af for ægtefælle (spouse). OBS! Det er de samme rubrikker, uanset hvilket sprog blanketten er på!

Hvis I har gjort sådan, så skal ambassaden behandle ansøgningen efter den særlige hasteprocedure for ægtefæller til EU-borgere, og der kan ikke stilles krav om anden dokumentation end kopi af vielsesattest og jeres begges pas.

Noget tyder på, at ambassaden misforstår ansøgningen eller at den er udfyldt forkert. Du må få din kone til at sende dig en kopi af hendes udfyldte ansøgning, så I sammen kan tjekke den.

JEG kan i hvert fald ikke finde oplysningerne på Migrationsverkets side, men her er den engelske udgave fra nyidanmark: http://www.nyidanmark.dk/en-us/coming_t ... ations.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

Andreasen81

Indlæg af Andreasen81 » 10.06.2011 19:13:10

Vi har udfyldt de korrekte ansøgningsskemaer. Ambassaden bliver dog ved med at fastholde, at man kun kan slippe for at betale for ansøgningsgebyret.

Jeg har haft kontakt til den svenske migrationsverket og talt med 4 forskellige medarbejder. De aner overhovedet ikke hvad jeg taler om, når jeg forklarer dem, at jeg er dansker som er bosat i sverige og har søgt om visum til familiemedlemmer efter EU reglerne. Man føler sig helt til grin lige frem, når de bliver ved med at sige, "hvad i alverden taler de om hr".

Hvad i alverden skal jeg gøre for at dokumentere regelsættet overfor disse personer. Ikke mindst ambassaden.

Håber virkelig nogle kan være behjælpelige.

René

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.06.2011 05:50:01

Du kan jo skrive til dem og vedlægge en kopi af opholdsdirektivet (2004/38 EF), hvor du har understreget den relevante tekst om "ret til indrejse" med gul farve. Det bedste vil være også at finde den svenske lov, hvor direktivet er implementeret, og vedlægge en tilsvarende kopi af den også.

Ellers kan du måske også overveje bare at give op og tegne en rejseforsikring til din kone samt købe en returbillet. Det er alligevel ikke altid, at det koster så meget mere at købe en returbillet frem for en enkeltbillet, og rejseforsikringen kan være meget rar at have i den periode, hvor hun venter på opholdskort. Og behøver heller ikke koste alverden, du kan f.eks. tegne billigt hos http://www.mnui.com.

Og at sende dem en kopi af din kontoudskrift koster jo ingenting, så hvis det kan gøre dem glade, hvorfor gør du det så ikke bare?

Det er en god leveregel, at man skal vælge sine kampe med omhu. Og umiddelbart synes jeg måske ikke, at denne kamp hører til blandt de vigtigste. Hvis du bruger den tid, som du ellers skal bruge på at oplære ambassaden i EU-regler, på at tage nogle ekstra timer på dit arbejde, eller på at lede efter et bijob, kan du nok hurtigt tjene de penge ind, som det koster jer at følge de "almindelige" visumregler.

Besvar