Visum til sverige.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Visum til sverige.

Indlæg af krikris » 09.05.2010 06:19:17

scan dokumenter langt det hurtigste. Din kone skal bruge den alm schengen visum ansøgnings blanket, men ikke svare på de spørgsmål med * Prøv nu at gå igang med papirerne og spørg evt ambassaden til råds om de har særlige ønsker. Noget arbejde må man selv gøre :wink:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.05.2010 07:23:50

Spørg på ambassaden, om personalet der accepterer et skannet dokument eller vil have original - det er nemlig ikke alle steder, hvor man bare kan nøjes med at sende en fotokopi eller et skannet dokument.

Og når du (eller din ægtefælle) alligevel skal have fat på ambassaden, så spørg om alle de andre ting, du er usikker på i samme ombæring. Det er faktisk det, de er ansat til derinde - at hjælpe folk.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 09.05.2010 09:40:17

"Din kone skal søge via det svenske konsulat, og i sin ansøgning skal hun oplyse:
• Hvorfor hun vil til Sverige (for at slutte sig til dig)
• Hvor længe hun vil blive i Sverige (mere end 12 mdr.)
• Hvordan hun vil forsørges sig i Sverige (det sørger hendes mand = du for)
• Hvilken slags pas hun har och hvor længe det er gyldigt
• Hvor hun vil rejse hen efter besøg i Sverige (ingen steder, hun vil blive)
• Om hun har tilladelse til indrejse i det land skal til efter at have været i Sverige (hun vil bo fast i Sverige).

Hun skal vedlægge:
• 2 pasfotos, højst 6 mdr. gamle
• blanket Bilaga D , nr 201031 (familjebilagan).
• blanket Bilaga E, referentbilagan (inbjudan)
• personbevis med rubrikken "inbjudan" for den, der inviterer (dig).
andre dokumenter, som ambassaden kan kræve (dem, du har tænkt dig at sende)"

Der står intet om det schengen visum ansøgning Kris!? Hvor kan jeg finde deT?

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 09.05.2010 09:43:06

Kris:

Er det denne hun skal udfylde?

http://www.migrationsverket.se/download ... 031_en.pdf

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 09.05.2010 09:59:26

mh:

Nu er gået helt ged i den for mig.

Sad og læste den der schengen ansøgning og der står blandt andet:

30. Intended date of departure from the Schengen Area

Er det her hvor min kone skriver de 12 måneder`?

krikris

Indlæg af krikris » 09.05.2010 11:01:43

Ja rigtig formular og da man højst kan få et 90 dages visum skriver man retur adresse som 90 dagen. At hun så ombestemmer sig og bliver, ja det forstår den svenske ambassde måske udemærket, men det blander de sig jo ikke i, da de ved at i skal til migrationsverket med ansøgning om opholdskort hvis hun vil blive mere end 90 dage.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 09.05.2010 12:14:45

Kris:

"Ja rigtig formular og da man højst kan få et 90 dages visum skriver man retur adresse som 90 dagen. At hun så ombestemmer sig og bliver, ja det forstår den svenske ambassde måske udemærket, men det blander de sig jo ikke i, da de ved at i skal til migrationsverket med ansøgning om opholdskort hvis hun vil blive mere end 90 dage."

Det passer vist ikke helt. Det er det særlige EU visum jeg søger. Så vidt jeg ved mener jeg ikke der skal købes returbillet eller angives retur adresse

krikris

Indlæg af krikris » 09.05.2010 12:45:13

For enkelhedens skyld gjorde vi nu sådan og det ændre ikke det factum at min mand fik sit "særlige" EU visum på 5 dage.
For at han skulle slippe en masse spørgsmål i Schriptol (Amsterdam) hvor han var i transit, så havde vi også købt en returbillet som faktisk havde samme pris som enkel, og som vi sørme stadig har til gode hos flyselvskabet.
Det var godt vi gjorde således for den toldbetjent som han fremviste sine papirer for første omgang var noget skeptisk, men en overordent viftede ham bare videre...
Men du gør jo bare helt som det passer dig og kan så håbe at din kone ikke skal stå og redegøre for EU reglerne og hvorfor hun ikke har en retur billet for en eller anden krakilsk toldbetjent. Men det vælger du jo selv :wink:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.05.2010 13:56:40

Helt ærligt, spørg dog konsulat/ambassade - de ved nok selv bedst, hvilken type dokumentation, der kræves, og om de vil se originale papirer eller om et skannet papir er tilstrækkeligt.

Ambassader og konsulater arbejder forskelligt og har forskellige krav til papirarbejdet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.05.2010 18:45:57

krikris skrev:For at han skulle slippe en masse spørgsmål i Schriptol (Amsterdam) hvor han var i transit, så havde vi også købt en returbillet som faktisk havde samme pris som enkel, og som vi sørme stadig har til gode hos flyselvskabet.
Det var godt vi gjorde således for den toldbetjent som han fremviste sine papirer for første omgang var noget skeptisk, men en overordent viftede ham bare videre...
Men du gør jo bare helt som det passer dig og kan så håbe at din kone ikke skal stå og redegøre for EU reglerne og hvorfor hun ikke har en retur billet for en eller anden krakilsk toldbetjent. Men det vælger du jo selv :wink:
Jeg ved godt, at jeg selv har skrevet, at der ikke kræves returbillet, og det er også rigtigt nok - i teorien.

Men specielt for folk, som føler sig nødsaget til at stille mange spørgsmål i et forum som dette, fordi de er usikre på alting, så er langt den nemmeste og sikreste løsning nok at købe en alligevel.

For ellers bliver den rejsende ægtefælle jo nødt til at forklare de særlige EU-regler både ved indcheckning i lufthavnen og ved indrejse i Schengen, og det kan jeg da levende forestille mig en masse problemer og stress ved, da personalet begge steder sandsynligvis vil være fuldstændig uvidende om dem.

Så der er vel en helt reel risiko for, at den rejsende måske bliver afvist eller oplever store problemer allerede ved indcheckning, og i hvert fald vil det jo kræve, at der medbringes fuld dokumentation for Eu-borger familieskabet på rejsen, d.v.s. kopi af vielsesattest og ægtefællens danske pas samt svenske personnummerbevis m.m.

Så det er måske i praksis noget nemmere og mere sikkert at satse på at få refunderet den ubrugte returrejse hos flyselskabet. Eller bruge den i den ene retning under et senere besøg i hjemlandet. Har man først et opholdskort i sit pas, er det således intet problem at rejse til Schengen med en enkeltbillet.

Specielt hvis man som Krikris ægtefælle ankommer til et andet Schengenland end det, hvor man skal bo, ville jeg helt sikkert også selv overveje denne løsning meget kraftigt.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 10.05.2010 11:22:50

Jeg skal forhåbentlig rejse sammen med min kone til Sverige. Men, hvis det ikke bliver tilfældet må en returbillet helt klart være et krav!

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 12.05.2010 10:51:29

Hej,

Jeg har lige talt med det svenske konsulat og de siger at der ikke er noget der hedder det særlige EU visum. Min kone skal søge almindeligt turistvisum. Det er det jeg fik at vide!? Kan det passe?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.05.2010 11:17:04

Åh, eu er åbenbart ikke nået ud i alle krinkelkroge endnu. Det er måske ikke så overraskende med tanke på den mængde lovstof, der udsendes til embedsværket. Hvis det er et konsulat, der ikke er inde i reglerne, må du have fat i den ambassade, konsulatet hører under, så de kan instruere konsulatet i eu-reglerne. Hvis ambassaden heller ikke har hørt om nogen særlige regler for udstedelse af visum til en ægtefælle til en eu-borger, må du bede migrationsverket instruere ambassade og konsulat.

krikris

Indlæg af krikris » 12.05.2010 11:26:23

Jep og det kræver virkelig meget forarbejde. jeg måtte i sin tid kontakte Migrationsverket og videresende deres svar til ambassaden og så hjalp det! Har desværre ikke sparet svaret fra Migrationsverket men her er hvad ambassaden svarede mig, så den kan lære det;

Hej.......
jag har först nu fått ta del av mailkorrespondensen och ska försöka ge så gott svar jag kan.

Om jag förstår saken rätt är du dansk medborgare (EES-medborgare) och har en ......... make (tredjelandsmedborgare). Ni vill att han ska besöka Sverige där du vistas för tillfället.

Då gäller följande:
Din make behöver enbart visa för ambassaden att ni är gifta och att han har ett giltigt pass. Exempelvis genom ett personbevis från dig som visar att du är folkbokförd som gift hos svenska Skatteverket. Han behöver inte betala ansökningsavgiften och inte heller visa att han har medel att försörja sig på eller sjukförsäkring. När han kommer till Sverige ska han besöka Migrationsverket för att registrera sig och eventuellt få uppehållskort utfärdat.

Vad gäller era besvär att kunna boka tid:
Under sommaren har vi på ambassaden en visareception öppen som inte kräver bokning i förväg. Detta för att kunna ta emot viseringsärenden även när vår kalender är fullbokad. Receptionen är öppen måndagar till torsdagar mellan 8.30 - 12.00. Det finns ingen garanti att vi hinner träffa någon sökande, utan detta beror på hur lång kön är vid varje given dag.

Hur lång tid det kan ta att behandla hans ansökan beror helt på hur trycket på ambassaden är vid det tillfället.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.05.2010 15:19:19

Besiktas skrev:Jeg har lige talt med det svenske konsulat og de siger at der ikke er noget der hedder det særlige EU visum. Min kone skal søge almindeligt turistvisum. Det er det jeg fik at vide!? Kan det passe?
Både ja og nej. Det er rigtigt nok, at der ikke findes noget særligt "EU-visum". Hvad der udstedes er enten et Schengenvisum eller et nationalt begrænset svensk visum.

Men der må ikke stilles nogen krav som betingelse for udstedelse af visum andet end, at familierelationen til EU-borgeren dokumenteres, og at visumansøgeren ikke er til fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden, og der må ikke kræves ansøgningsgebyr.

Så der eksisterer altså nogle særlige regler, som visum skal udstedes efter. Hvilket fuldt ud er indbygget i ansøgningsblankettet, hvor der er en række felter, som besiktas kone ikke behøver at udfylde, hvorimod hun til gengæld skal udfylde det felt, som handler om, at hun er i familie med besiktas.

Men da det er den samme ansøgningsblanket, der skal benyttes, og det samme visum, der udstedes, så kan man ikke sige, at konsulatets svar er decideret forkert.

Der er først begået fejl i sagsbehandlingen i det øjeblik, de begynder at forlange ansøgningsgebyr eller dokumentation for, at visumansøgeren kun påtænker et kortvarigt ophold i Schengen af 90 dages varighed. Eller hvis de afslår ansøgningen med anden begrundelse end fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden eller manglende dokumentation for familieforholdet.

Besvar