Sagsbehandlingstid

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Sagsbehandlingstid

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.11.2009 13:25:08

Jeg har lige haft et telefonmøde med ledelsen i Udlændingeservice, og det viser sig, at jeg har taget fejl om kvitteringerne for afleveret ansøgning. Det forholder sig sådan, at den kvittering, som man får udleveret samtidig med, at man aflevere sin ansøgning hos politiet eller US, er fuldstændig ens, uanset hvilket regelsæt, der søges efter. Til gengæld vil der kort efter komme et brev fra US, som kvittering for at US har modtaget ansøgningen. I den mellemliggende tid må andre myndigheder hjertens gerne ringe til US for bl.a. at få at vide hvilket regelsæt, der er indgivet ansøgning efter, og hvilke eventuelle rettigheder det giver ansøgeren.

I det omtalte brev fra US står der nærmere beskrevet hvilket regelsæt, der søges efter og om eventuelle rettigheder for ansøger mens sagsbehandlingen står på.

Hvis andre myndigheder, som f.eks. kommune, læge, sygehus og skattefar, nægter opholdskort-ansøgere deres rettigheder i første omgang, må man bede den pågældende myndighed ringe til US for en afklaring af vedkommendes rettigheder.

Jeg skal meget beklage den postyr det har skabt, at jeg har skrevet om to forskellige former for kvitteringer i passet. Men US's ledelse understreger, at selvom kvitteringen i passet er enslydende, uanset hvilket regelsæt, der søges efter, så har ansøgere om opholdskort stadig straks de rettigheder, som fremgår af EU-juraen. Hverken mere eller mindre.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 27.11.2009 20:15:22

Fint men hvilke rettigheder har min mand så konkret. Har fået oplyst af US at cpr nr kan ikke søge, men nok arbejde. Det helt store springende punkt er størrelsen af borgerbetalingen for sprog undervisning ifølge EU retten? Kan ikke finde noget konkret om dette

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.11.2009 20:55:40

Han har samme ret, som han har i Sverige nu. Herunder at søge og tage arbejde samt søge læge og hospital fuldstændig på linje med os andre. Arbejdet må dog kun udføres i det land, hvor du bor.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 28.11.2009 08:12:29

Det forstår jeg fint, men hvad betyder det i det beløb han skal betale for dansk undervisning med andre ord hvordan overbeviser man kommunen om at han skal betale det samme som en tysker for danskundervisning...har talt lidt med dem..og de tænker simpelhen nationalt her i Hjørring tror muligvis jeg er den første EU sag de har med en 3 lands ægtefælle:)

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.11.2009 19:00:32

Beløbet fastsætter den enkelte skole selv, men den skal naturligvis stille EU-borgere og ægtefæller til EU-borgere lige. De må altså ikke gøre forskel på, om det er en tysker, en græker eller din mand (da du er EU-borger), når regningen sendes ud. Der henvises til Opholdsdirektivets artikel 24, som handler om forskelsbehandling.

Cathrine
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Cathrine » 13.12.2009 22:58:37

Ok...

Vi kontaktede dem i sidste uge, da vi efterhånden syntes der var gået meget lang tid, uden at have hørt et ord (7 uger). De fortalte os pænt, at stamkortet burde ligge
i postkassen, og det gjorde det rigtig nok :D

Tak for hjælpen alle sammen.

Besvar