EU-reglerne - skal min kone bo i Sverige med mig?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

thoeger
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Re: EU-reglerne - skal min kone bo i Sverige med mig?

Indlæg af thoeger » 03.06.2009 12:32:13

Jeg har netop snakket med en sagsbehandler fra SKAT, som sagde at så længe hun ikke havde et dansk CPR-nummer, så kunne det ikke lade sig gøre!. Mig bekendt kan SKAT netop til samme formål oprette et skatte-CPR til udlændinge...? Er der muligvis nogen der har detaljeret kendskab til, hvordan den slags foregår, så man kan fortælle de rare mennesker i SKAT hvordan tingene hænger sammen og udføre deres sagsbehandling for dem? :roll:

Sønnen er stadig i USA - vi bliver nødt til at slå endnu et smut over Øresund for at få ham hertil.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.06.2009 13:51:30

Din kone skal bede Skat om at udstede et såkaldt samordningsnummer til hende. Et samordningsnummer ligner et personnr. uden at være det. Et rigtigt cpr-nr. får man først, når man folkeregistrerer sig. Medbring evt. teksten af EU's opholdsdirektiv og ansøgningen til Udlændingeservice, da det dokumenterer hendes ret til at arbejde i Danmark og dermed også hendes behov for at kunne betale skat.

Det lyder da lidt besværligt, at I skal over Øresund endnu engang for at få hendes søn under samme regler. For så skal I jo gennem hele møllen endnu engang.

thoeger
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af thoeger » 04.06.2009 13:26:08

Skaanebo: tak! Den besked jeg fik hos SKAT var så, at det ikke lod sig gøre, før hun havde et CPR - men det er jo en dårlig undskyldning, siden de salv kan oprette hende et. Men jeg så i en gammel tråd, at der var lidt tvivl om, hvem der egentlig præcis havde ret til at udnytte ægtefælles fradrag, og hvornår. Er det helt klart at jeg kan udnytte det? Og findes der evt. et sted at henvise til?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.06.2009 14:27:00

Ja, der er ingen tvivl om, at du kan få hendes fradrag fra datoen for indrejse til Danmark, alternativt datoen for indlevering af ansøgning om opholdskort (hvis det er sket senere).

Men det kan jo være, du først får fradraget efterregistreret, når årsopgørelsen skal gøres op engang til næste år.

Når I flytter frem og tilbage over grænsen flere gange, kan der også opstå nogle skattemæssige problemer, hvor I så risikerer, at Skat foretager en skønsmæssig vudering, hvor man blot fremskriver dine indkomster - hvilket kan være ret uhensigtsmæssigt, hvis du ikke tjener lige mange penge hver måned.

Skat Øresund er godt inde i sagerne med at lave samordningsnumre - det laver de nemlig hele tiden for svenskere, der ikke bor i Danmark, men bare arbejder der. Så måske skulle I tage ud til Skat Øresund, hvis I gerne vil have lavet et samordningsnummer.

Besvar