Rådighedsbeløb i Sverige (EU-regler)
Re: Rådighedsbeløb i Sverige (EU-regler)
Jeg håber det lykkes for dig Pashton. Jeg har også hele forløbet foran mig, men har ikke fundet noget (næsten-fundet-noget) i Sverige endnu, at bo i.
@Skaanebo eller mh
Hvis jeg lige nu bor til leje i DK, men måske har chancen for at leje et lille hus, som udlejer har fået bygget paf professionelle, som jeg MÅSKE har chancen for at måtte leje. Jeg har et positivt indtryk efter at have mødt dem og set den i dag - intet er dog sikkert, før jeg har en kontrakt på det. Flere skal se den. De ejer selv grunden; både selve huset og det lille hus på 30 kvm (eget køkken og badeværelse) så det bliver nok en førstehåndskontrakt tænker jeg. Det er jeg meget positiv over. De bor selv i det store hus, så vi vil have vores helt privat med egen indgang osv. De vil gerne have jeg/vi bor der så længe som muligt, så det bliver en kontrakt på ubestemt tid (tror det hedder "tillsvidare").
Mit spørgsmål lyder:
Den lejlighed jeg har nu DK, den står kun mit navn på i kontrakten. Min bror bor i den sammen med mig, og vil faktisk gerne blive boende i den, når jeg flytter til Sverige i 1-2 år. SKAL kontrakten skrives om, så den står i hans navn, eller evt. fremelejes med udlejers accept.. ELLER kan jeg blot lade det være som det er, lade min bror bo her, selvom han ikke står i kontrakten, såfremt udlejer er OK med det. Det vil ikke kunne bide mig i røven senere, såfremt jeg kan bevise at jeg har boet reelt og opholdt mig i Sverige i al den tid?
Jeg har ikke taget kontakt til min udlejer her i DK endnu omkring min situation, da jeg vil vente til jeg faktisk har fundet noget i Sverige. Alternativet ville være at opsige den, hvis han ikke vil hverken ændre kontrakten til min bror, lade mig fremleje den eller blot lade min bror bo her, så længe alt stadig bliver betalt.
Har i noget at tilføje til det, som jeg burde vide/være opmærksom på.. eller lyder det faktisk ok?
@Skaanebo eller mh
Hvis jeg lige nu bor til leje i DK, men måske har chancen for at leje et lille hus, som udlejer har fået bygget paf professionelle, som jeg MÅSKE har chancen for at måtte leje. Jeg har et positivt indtryk efter at have mødt dem og set den i dag - intet er dog sikkert, før jeg har en kontrakt på det. Flere skal se den. De ejer selv grunden; både selve huset og det lille hus på 30 kvm (eget køkken og badeværelse) så det bliver nok en førstehåndskontrakt tænker jeg. Det er jeg meget positiv over. De bor selv i det store hus, så vi vil have vores helt privat med egen indgang osv. De vil gerne have jeg/vi bor der så længe som muligt, så det bliver en kontrakt på ubestemt tid (tror det hedder "tillsvidare").
Mit spørgsmål lyder:
Den lejlighed jeg har nu DK, den står kun mit navn på i kontrakten. Min bror bor i den sammen med mig, og vil faktisk gerne blive boende i den, når jeg flytter til Sverige i 1-2 år. SKAL kontrakten skrives om, så den står i hans navn, eller evt. fremelejes med udlejers accept.. ELLER kan jeg blot lade det være som det er, lade min bror bo her, selvom han ikke står i kontrakten, såfremt udlejer er OK med det. Det vil ikke kunne bide mig i røven senere, såfremt jeg kan bevise at jeg har boet reelt og opholdt mig i Sverige i al den tid?
Jeg har ikke taget kontakt til min udlejer her i DK endnu omkring min situation, da jeg vil vente til jeg faktisk har fundet noget i Sverige. Alternativet ville være at opsige den, hvis han ikke vil hverken ændre kontrakten til min bror, lade mig fremleje den eller blot lade min bror bo her, så længe alt stadig bliver betalt.
Har i noget at tilføje til det, som jeg burde vide/være opmærksom på.. eller lyder det faktisk ok?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Det duer IKKE at du fortsat står som lejer, for så kan du IKKE godtgøre at du bor i Sverige.
MEN: hvor længe har du og din bror boet sammen i lejligheden? Hvis I har boet der sammen 2 år eller længere, kan han blot overtage den, og udlejer må finde sig i det (lejelovens § 77a):
http://www.horten.dk/Nyhedsliste/2011/D ... lejers-ven
Retten til at fremleje i op til to år (lejelovens §70) gælder, hvis der er mere end 13 lejemål, så den kan evt. også komme på tale.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... 79f9dcec92
MEN: hvor længe har du og din bror boet sammen i lejligheden? Hvis I har boet der sammen 2 år eller længere, kan han blot overtage den, og udlejer må finde sig i det (lejelovens § 77a):
Retten til at fremleje i op til to år (lejelovens §70) gælder, hvis der er mere end 13 lejemål, så den kan evt. også komme på tale.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
I lige måde Weygan! Altså jeg er virkelig på bar bund. Troede virkelig, at jeg havde styr på alting, men nu sidder jeg tilbage efter snart 3 måneder med intet personnummer og aner ikke, hvad jeg skal gøre hvis det bliver afvist?
Du skal få styr på dine papirer.
Bed om en ny og korrekt lejekontrakt om inneboende. Og forklar Migrationsverket og Skatteverket, at der desværre var sket en misforståelse, måske pga. sprogforbistringer?
For det er jo ikke særlig realistisk at leje en toværelses lejlighed for blot 4.000 kr. inkl. el-forbrug. Og det er jo det, der står i din nuværende kontrakt.
Bed om en ny og korrekt lejekontrakt om inneboende. Og forklar Migrationsverket og Skatteverket, at der desværre var sket en misforståelse, måske pga. sprogforbistringer?
For det er jo ikke særlig realistisk at leje en toværelses lejlighed for blot 4.000 kr. inkl. el-forbrug. Og det er jo det, der står i din nuværende kontrakt.
Tusind tak mh,mh skrev: ↑06.01.2018 16:58:53Det duer IKKE at du fortsat står som lejer, for så kan du IKKE godtgøre at du bor i Sverige.
Vi har desværre kun boet her i lidt over ét år sammen, så det vil kun kunne lade sig gøre at min bror får den, ved at udlejer accepterer det og laver en ny kontrakt i hans navn.
Der er desværre ikke 13 lejemål her, så det ser ud til, at jeg ikke vil kunne fremeleje den (ikke uden udlejeres accept i hvert fald)?
Alternativet bliver desværre så at opsige den, når jeg har fået noget i Sverige, hvis udlejer er imod det. Det vil nok ikke kunne være anderledes. Men det må næsten var et win-win for udlejer, da han ikke skal bruge tid på at finde ny lejer osv,. og vi planlægger at tilbyde at mit depositum bare kan blive hos ham og min bror bare fortsætter med at bo her. Jeg kender ikke reglerne omkring det, men det tænker jeg, at han gør, så det bliver gjort ordentligt.
Vil du anbefale, at jeg venter med at kontakte min udlejer omkring situationen, indtil efter, at jeg har fået noget i Sverige?
Min bror er klar til at betale husleje fra det øjeblik jeg flytter - hvad enten det er i 'min' opsigelseperiode, eller bare fremadrettet til jeg kommer tilbage igen om 1-2 år. Der er vel ikke noget galt i, at jeg har en kontrakt to steder, så længe den i DK bare bliver overdraget til min bror eller opsagt umiddelbart lige efter jeg har fået noget i Sverige.
Jeg tænker på, ikke at nævne noget for min udlejer, før jeg faktisk har skrevet under på noget i Sverige.
-
mh1
- Kontakt:
Spørg udlejer, og forklar at du midlertidigt flytter til udlandet, og af skattemæssige hensyn (du behøver ikke komme ind på familiesammenføring!) er nødt til at melde dig fra folkeregisteret, men meget gerne vil kunne flytte tilbage. Når du fremlejer, hæfter du fortsat for huslejen, og det bør du nok også fortælle ham at du er klar over. OG at din bror ikke kunne finde på at fylde lejligheden med 7 venner! Har du været en god lejer, er der nok gode chancer for at han accepterer.
Udlejer er lige så lidt forpligtet til at lade din bror blive den egentlige lejer, som han er til at acceptere fremleje, og hvis du vil have boligen klar til du og din ægtefælle flytter tilbage, vil det nok være enklest at fremleje.
Udlejer er lige så lidt forpligtet til at lade din bror blive den egentlige lejer, som han er til at acceptere fremleje, og hvis du vil have boligen klar til du og din ægtefælle flytter tilbage, vil det nok være enklest at fremleje.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Han ved allerede godt, hvis han kan huske det, at min komme kommer fra Tyrkiet, og derfor var villig til at lave en ny kontrakt til mig til sommer, for at vi kunne opfylde det danske krav til vores kontrakts lejeperiode. Så jeg tror på baggrund af det, at jeg vil være ærlig over for ham, og sige det som det er. Det vil jeg lige tænke over, mange tak for rådet, havde jeg ikke selv tænkt på! 
Vedr. Fremeleje: Hvis han vælger at sige, at det ville være nemmest for alle parter at fremleje den, så kan jeg godt gøre dette, uden yderligere krav end at min udlejer giver sin accept. Jeg tænker på det du nævnte vedr. 'mere end 13 lejemål'? (Her er kun 2 i min bygning + 4 i en sideliggende).
Jeg har kun fået fornemmelsen af, at han er en meget flink mand. Men når det kommer til forretning, så har alle grænser. Så jeg vil forsøge at tale med ham, så snart jeg har fundet noget i Sverige og skrevet under på det.
Vedr. Fremeleje: Hvis han vælger at sige, at det ville være nemmest for alle parter at fremleje den, så kan jeg godt gøre dette, uden yderligere krav end at min udlejer giver sin accept. Jeg tænker på det du nævnte vedr. 'mere end 13 lejemål'? (Her er kun 2 i min bygning + 4 i en sideliggende).
Jeg har kun fået fornemmelsen af, at han er en meget flink mand. Men når det kommer til forretning, så har alle grænser. Så jeg vil forsøge at tale med ham, så snart jeg har fundet noget i Sverige og skrevet under på det.
Senest rettet af Weygan 30.08.2018 22:35:55, rettet i alt 1 gang.
I vil være inneboende i og med, at der ikke er nogen separat adresse. Det forklarer også, at I ikke skal betale elektricitet efter faktisk forbrug, men at det er inkluderet i lejen.
Skaanebo, vil du mene at jeg skal ringe til skatteverket i næste uge eller skal jeg vente til jeg får et brev fra dem og tage den derfra - ved at få lavet en ny kontrakt hvor der står inneboende, og forklare dem at der har været en misforståelse..
Få lavet den rigtige kontrakt med det samme og aflever den til både Skatteverket og Migrationsverket, så evt. misforståelser kan blive udryddet.
-
mh1
- Kontakt:
@ Weygan, det er bestemt ikke forbudt hverken at fremleje eller tillade fremleje, forskellen ml. over eller under 13 lejemål er blot at udlejer som hovedregel (hvis nogle andre betingelser er opfyldt) ikke KAN nægte fremleje, når der er mere end 13.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Det vil jeg gøre!
Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor til migrationsverket også?
Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor til migrationsverket også?
Hvis der ikke allerede er søgt om opholdskort, så skal I selvfølgelig bare vente. Men Migrationsverket skal også bruge kopi af lejekontrakten.
Det er der heldigvis ikke, da jeg først ville gå i gang med det, når jeg havde modtaget personnummer + sygesikring som grænsegænger. Så jeg prøver at få lavet en ny og korrekt kontrakt imorgen og går snarest muligt ned og aflverer den på Skatteverket og forklarer der har været misforståelser.
Når de så forhåbentlig godkender den - tænker jeg at den er korrekt, hvor jeg derefter ikke behøver bekymre mig om at jeg alverer en forkert kontrakt til Migrationsverket når vi søger om opholdstilladelse
Når de så forhåbentlig godkender den - tænker jeg at den er korrekt, hvor jeg derefter ikke behøver bekymre mig om at jeg alverer en forkert kontrakt til Migrationsverket når vi søger om opholdstilladelse
har fundet svar
Senest rettet af Weygan 30.08.2018 22:42:21, rettet i alt 2 gange.