Turistvisum til min mand i Afghanistan

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Shuuu

Re: Turistvisum til min mand i Afghanistan

Indlæg af Shuuu » 08.11.2013 16:00:17

En anden ting også jeg ringet til ny i Denmark de sagde at jeg kunne sagtens tage min mand med til Sverige også selvom der kun er 2 dage tilbage af hans visa men ligeså snart det udløber skal han ud af landet vi skal ikke regne med at han kan få et Kviteringen eller noget andet med det samme der beviser at han kan opholde sig i landet mens Han sag bliver behandlet og at han først kan søge om opholdstilladelse efter 3 mdr han har boet i Sverige

Shuuu

Indlæg af Shuuu » 08.11.2013 17:35:53

Han skal ikke have opholdstilladelse. Han har EU-opholdsret, hvis han er gift med dig, og du bor i Sverige. Han skal have et gyldigt visum ved sin indrejse, og han skal søge om opholdskort senest 3 måneder efter indrejsen.

Herefter må de svenske myndigheder være op til 6 måneder om at udstede opholdskortet. Men han skal straks have udstedt en kvittering for, at han har søgt om opholdskort. Og når hans visum udløber, kan han bruge den kvittering til at dokumentere sin opholdsret over for eksempelvis politiet, hvis de stopper ham og beder ham vise sine papirer.

Havde et spørgsmål angående det her:
Hvis han først kan søge om opholdskort efter 3 mdr hvordan kan han være sikker på at kan bo i Sverige ind til de 3 mdr..
Altså ligeså snart vi er i Sverige kan han søge om opholdskort fordi han er på besøg kun i 90 dage . Eller skal han vente til efter 3 mdr med at søge eller kan han søge allerede på sin første dag i Sverige også får han Kviteringen som et bevis på han godt kan opholde sig selvom der ikke er gået 3 mdr ?? Og han visum er udløbet ?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.11.2013 13:24:59

Shuuu skrev:En anden ting også jeg ringet til ny i Denmark de sagde at jeg kunne sagtens tage min mand med til Sverige også selvom der kun er 2 dage tilbage af hans visa men ligeså snart det udløber skal han ud af landet vi skal ikke regne med at han kan få et Kviteringen eller noget andet med det samme der beviser at han kan opholde sig i landet mens Han sag bliver behandlet og at han først kan søge om opholdstilladelse efter 3 mdr han har boet i Sverige
Det er så forkert, og i øvrigt er Udlændingestyrelsen ikke myndighed i Sverige, så de hverken kan eller skal oplyse dig om svenske forhold. Medarbejderen har sikkert bare forsøgt at hjælpe, men hun burde faktisk have henvist dig til at stille dine spørgsmål til Migrationsverket, som er den kompetente myndighed på området.

Jeg er ked af, du ikke tror på den information, vi giver dig i forum. Den er ellers af meget høj kvalitet. Og et af formålene med ÆUG´s rådgivning er netop, at folk kan undgå at ringe til f.eks. Udlændingestyrelsen og få forkert besked eller misforstå, hvad der bliver sagt.

Din mand kan søge om opholdskort i Sverige når som helst, efter I er flyttet dertil. Men han har pligt til at gøre det senest 3 måneder efter sin indrejse. Så det er nok der, de 3 måneder kommer fra.

Shuuu

Indlæg af Shuuu » 09.11.2013 20:51:55

Jeg stoler på jeres svar man bliver bare forvirret når man læser mere om det på nettet.
Men hvordan kan han så blive i Sverige når han først skal søge efter 3 mdr?
Jeres svar er et stort hjælp men det der bekymre mig aller mest er at finde en lejlighed hvilket jeg ikke tror kan lade sig gøre i de 3 mdr min mand er på besøg også et job, da det også er en god ide at have hvis man skal betale husleje.
Jeg har tænkt mig hvis jeg ikke finder en lejlighed inden de 3 mdr at leje er værelse hos min ven. Kan min mand stadig blive bående i Sverige med mig hvis jeg gør det på den måde?
Læste også et sted her inde at hvis man flytter tilbage til dk igen at udlændingestyrelsen kigger på om jeg har haft reelt ophold ved at have en lejlighed. Skal je have en lejlighed eller kan jeg også nøjes med at leje et værelse ?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.11.2013 08:27:37

Du kan udmærket leje dig ind hos en ven, når blot du og din mand får et værelse for jer selv, hvor I kan lukke døren.

Det må ikke være et gennemgangsrum, dvs. man må ikke skulle gennem jeres værelse for at komme til køkken, bad eller et andet rum. Det er stort set det eneste krav. Så hvis din ven mindst har en 2-værelses, kan du bruge det. Det er altid lettere at finde noget at bo i, hvis man ER i området i forvejen.

Din mand har RET til at være i et andet EU-land, hvor du slår dig ned. Han søger ikke om opholdstilladelse, han søger om at få et kort som bekræfter den ret han automatisk har.
mh
Rådgiver for ÆUG

Shuuu

Indlæg af Shuuu » 10.11.2013 12:36:45

Hvad med arbejde hvornår kan han få lov til det?

Jeg skal State på arbejde som vikar i december bor i Kolding kan jeg beholde jobbet også køre frem og tilbage mens min mand er hjemme i Sverige og jeg besøger ham hver weekend eller er det ikke et reelt ophold ?
Læste også herinde at det en fordel at blive familiesammenføret efter Sveriges nationale regler min mand skal blot have nået i Sverige 6 mdr.. Skal han stadig søge om opholdstilladelse efter eu- reglen når vi flytter til Sverige

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.11.2013 12:40:32

Du skal på en uge tilbringe 4 nætter i Sverige, for at du kan vedblive med at være folkeregistreret i Sverige. Så du må tilrettelægge din pendling, så du kan blive boende i Sverige. Du kan også gøre det op hver 14. dag eller på en måned, så er det 8 nætter eller 16 nætter, du skal tilbringe i Sverige.

Hvis din mand søger opholdskort i Sverige, kan han begynde at arbejde med det samme. Han skal blot have et svensk personnr. fra Skatteverket.

Shuuu

Indlæg af Shuuu » 10.11.2013 13:15:05

Så bliver set svært for mig. Da det tager pænt langtid at køre fra Kolding til upsala jeg nå se hvad jeg kan gøre.
Får han su eller noget andet mens han går i skole ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.11.2013 13:30:08

Nej, man får ikke studiestøtte for at gå i sprogskole. Og ja, uppsala bliver det svært at pendle til Kolding fra.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.11.2013 16:52:03

Når dit arbejde ligger i Kolding, så er det noget mere nærliggende i mere end en forstand at kigge syd for grænsen til Tyskland. Det er nøjagtig de samme regler, som gælder der.

Du får svært ved at få nogen til at tro på at du pendler fra Uppsala til Kolding, mens pendling Flensborg-Kolding er langt mere overkommelig og sandsynlig.
mh
Rådgiver for ÆUG

Shuuu

Indlæg af Shuuu » 10.11.2013 17:00:46

Ja tænkte også på men grunden til at vi har valgt Sverige er at min ven bor der så hvis vi ska have hælp til noget eller ikke forstår noget har vi nogen til at hjælpe eller Malmø
Flensborg er heller ikke en dårlig ide..
Bare de forstår og taler dansk for er dårlig til tysk :s

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.11.2013 17:02:54

Hvis din ven i Uppsala kan hjælpe dig med at finde et job i Uppsala, så er det jo alle tiders. Men ellers vil det da være en dårlig ide at flytte dertil.

Hvorimod du kan beholde dit job i Kolding og bo nær ved den dansk-tyske grænse.

Shuuu

Indlæg af Shuuu » 10.11.2013 17:23:51

Som tandklinikassistent tror jeg bare vælger st flytte til flansborg for sproget er meget vigtigt..
Havde faktisk slet ikke tænkt på Flensborg men er reglerne nøjagtig det samme som i Sverige? Får min mand opholdstilladelse efter 3 år
Og kan han arbejde før de 3 mdr eller kan hans først efter og
Hvad med person nr forsikring og kan min mand blive familiesammenføret med mig efter de tyske nationale regler hvis ja hvordan forgår det så ?

Shuuu

Indlæg af Shuuu » 10.11.2013 17:25:09

Når Flensborg ligger i Sønderjylland er det vel dansk de taler ikke ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 10.11.2013 18:16:14

Altså der findes jo et dansk mindretal i Flensborg, da byen tidligere har været dansk, og det danske sprog er derfor sikret som mindretalssprog, så de fleste myndigheder i Flensborg må formodes at have noget dansktalende personale.

Der er intet om 3 år ved brug af EU-regler. Læs menupunktet "rådgivning" øverst her på siden. Og har man ophold efter EU's, er der intet behov for at søge efter tyske regler, som er mere besværlige.

Besvar