Bevis for samliv
Re: Bevis for samliv
Ja, forudsat at du selv har boet i Sverige i mindst 8-10 uger.
-
Panicbutton
Der foreligger dog ikke nogen egentlig definition af varigheden på et faktisk og reelt ophold, kun et meget løst og uomgængeligt "mindstekrav" fra de danske myndigheders side.
I princippet kan man, pr. definition, som værende EU-borger, søge direkte som ægtefælle til EU-borger, efter EU-reglerne i Danmark, uden at optage endnu et ophold i et EU-land. Hvordan processen forholder sig i dette tilfælde, er jeg ikke sikker på, men i.flg. reglerne, burde det jo være muligt, såfremt man kan dokumentere opholdet.
De fleste vælger efter min forståelse, på grund af inkompetence ved de danske myndigheder, at blive boende, i det andet EU-land indtil der er grønt lys for at komme ind i Danmark.
Note: Min kone kom aldrig rigtig på tale, og ej heller blev der bedt om dokumentation på at vi boede sammen under vores ophold, andet end at det var anført i ansøgningen (det vigtigste, og det der blev lagt vægt på, var hvorvidt jeg kunne dokumentere mit ophold i EU-landet). Vi boede dog sammen under hele forløbet.
I princippet kan man, pr. definition, som værende EU-borger, søge direkte som ægtefælle til EU-borger, efter EU-reglerne i Danmark, uden at optage endnu et ophold i et EU-land. Hvordan processen forholder sig i dette tilfælde, er jeg ikke sikker på, men i.flg. reglerne, burde det jo være muligt, såfremt man kan dokumentere opholdet.
De fleste vælger efter min forståelse, på grund af inkompetence ved de danske myndigheder, at blive boende, i det andet EU-land indtil der er grønt lys for at komme ind i Danmark.
Note: Min kone kom aldrig rigtig på tale, og ej heller blev der bedt om dokumentation på at vi boede sammen under vores ophold, andet end at det var anført i ansøgningen (det vigtigste, og det der blev lagt vægt på, var hvorvidt jeg kunne dokumentere mit ophold i EU-landet). Vi boede dog sammen under hele forløbet.
-
fundiver199
Det er desværre ikke så enkelt, at Udlændingestyrelsen primært kigger på, hvor lang tid du har haft adresse i Sverige. De går meget mere ned i substansen af sagen end som så, og det primære kriterie er, om du kan siges at være flyttet til Sverige, eller om du bare har haft en adresse eller en form for midlertidigt ophold.KarinJ skrev:Et spørgsmål mere, er der nogen specifikke krav om hvor længe min mand skal have boet sammen med mig i Sverige før vi kan søge opholdskort i Danmark. Eller er det vigtige bare hvor længe jeg har boet der?
Hvis du f.eks. fremlejer en møbleret lejlighed i 9 måneder, men reelt opholder dig mere hos dine forældre i Danmark i den periode end i din lejlighed i Sverige, f.eks. fordi du keder dig i Sverige, så kan du sagtens få afslag, fordi man vurderer, at du ikke reelt har været bosat i Sverige. Du skal have det, der i juridiske termer kaldes "centrum for dine livsinteresser", og det kræver lidt mere end bare en adresse, især fordi det er dig, der har hele dokumentationspligten.
Dette er virkelig noget, man skal være opmærksom på, hvis man - som mange gør det - bare lige rykker over på den anden side af Øresundsbroen og i øvrigt fortsætter med at have mere tilknytning til Danmark end Sverige i form af arbejde eller studier mm.
Efter en periode på 13 måneder, hvor vi heldigvis ikke så nogle sager af denne type, har ÆUG´s rådgivning inden for de sidste 3-4 uger igen fået ikke mindre end 3 sager ind, hvor folk har fået afslag på ansøgninger om opholdskort efter EU-reglerne i Danmark under nogle omstændigheder, hvor det forekommer relevant at klage over afslagene, og i alle 3 sager er der tale om nogen, der har boet i det sydlige Sverige primært i Malmø.
Og det er altså en "downer" af dimensioner, for selvom der er gode chancer for at få et sådan afslag omstødt af Justitsministeriet, så tog det ikke mindre end 13 måneder i den sidste af de "gamle" sager, som ÆUG har været involveret i, og som først blev afsluttet for ganske nylig. Og medregnes den tid, hvor parret har boet i Sverige og senere ventet på US afgørelse i Danmark, så nærmer vi os to år, hvor ansøgeren har siddet i en lejlighed i først Sverige og siden Danmark og ikke kunnet foretage sig ret meget andet end at trille tommelfingre.
Og så kan man ærlig talt betvivle, om ikke parret havde været bedre tjent med at bo hver for sig og nøjes med at ses i ferier mm., så de begge kunne opretholde en normal tilværelse. Eller måske bare være blevet i Sverige, hvor ansøgeren allerede havde fået både opholdskort og personnummer i stedet for absolut at ville flytte videre til Danmark.