esperanto skrev:Man kan sige, at det ikke giver voldsomt meget mening at kræve sygeforsikring af unionsborgeren, men ikke af dennes familie.
Det er jeg enig i, og derfor tror jeg heller ikke, at MSH´s meget bogstavtro fortolkning af opholdsdirektivet er rigtig. Jeg tror godt, at der må stilles krav om, at medfølgende familiemedlemmer til selvforsørgende og studerende skal være i besiddelse af en sygeforsikring. Og de spørgsmål, der bør opklares, er derfor følgende:
1) Hvordan dokumenterer man over for de svenske myndigheder, at ens ægtefælle er dækket af den danske sygeforsikring?
2) Kan det virkelig være rigtigt, at ens ægtefælle ikke er dækket af den svenske sygeforsikring, når han/hun bor i Sverige og dermed er fuldt skattepligtig i Sverige?
Spørgsmål 2) har ikke været diskuteret så meget i forum, men er jo egentlig helt centralt for problemstillingen. For hvad er egentlig årsagen til, at de svenske myndigheder pludselig er begyndt at stille dette krav, og er det overhovedet lovligt?
Umiddelbart synes der efter min mening at være tale om ulovlig forskelsbehandling, når man har en universel skattefinansieret sygeforsikring i Sverige.
Hvad nu hvis ægtefælle f.eks. begynder at arbejde i Sverige. Så betales der jo svensk skat, og mener de svenske myndigheder så virkelig, at man stadig skal være sygeforsikret via et andet land? Eller hvad helvede går alt det her fis egentlig ud på?
Det har jeg ikke fået noget svar på, selvom jeg har kommunikeret med en afdelingsleder fra Skatteverket i Malmø, og trods at jeg direkte bad om det, har jeg heller ikke fået nogle direkte henvisninger til en lovtekst, hvor jeg kan læse om det.