Afvisning for flytning til Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Afvisning for flytning til Sverige

Indlæg af fundiver199 » 28.10.2011 09:55:40

Til listen skal du føje jeres vielsesattest.

evamaria

Indlæg af evamaria » 08.11.2011 18:34:04

Hej igen

Nu er ansøgning om opholdskort sendt og vi venter på kvittering. Men jeg er meget i tvivl om hvordan vores situation er når vi vil tilbage til danmark. Fra de indlæg jeg har læst herinde synes jeg det ser ud som om at et svensk personnummer er ret essentielt for at kunne bruge sin EU ret. Ligesom det vel er nødvendigt for mig at blive frameldt folkeregistret? Og det sidste kan jeg vel ikke blive før jeg er registreret i Sverige?
Er der nogen der kender til fortilfælde hvor folk uden officiel registrering er blevet anset som EU borgere eller nogen relevante lovtekster om emnet?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.11.2011 07:34:24

Situationen er ret speciel, og jeg kan ikke på stående fod komme i tanke om fortilfælde, som vi kender til i ÆUG`s rådgivning eller her i forum. I bliver således prøveklude.

Men jeg har dog set flere afslag, hvor US har skrevet, at ægtefællens f.eks. svenske opholdskort og danskernes f.eks. svenske personnummerbevis kun havde en begrænset betydning for vurdering af sagen og dermed ikke i sig selv kunne føre til den vurdering, at den danske statsborger havde haft et "faktisk og reelt ophold" i f.eks. Sverige.

Og så må det samme jo nødvendigvis gælde den anden vej rundt, altså at manglende besiddelse af sådanne papirer heller ikke i sig selv kan være afgørende, hvis man kan dokumentere sit "faktiske og reelle ophold" på anden måde. Hvad angår lovtekster, kan du f.eks. læse denne:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/F ... 172010.pdf

evamaria

Indlæg af evamaria » 09.11.2011 10:13:38

Tak.
Dette citat var vist lige hvad jeg havde brug for:
4.1.2
"Det er ikke et krav, at den danske statsborger har fået udstedt registreringsbevis af det pågældende EU-land, hvis blot han/hun opfyldte betingelserne for at udnytte retten til ophold som arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende eller tjeneste-yder, som pensioneret arbejdstager eller pensioneret selvstændig erhvervsdrivende eller tjenesteyder, udstationeret, studerende eller som person med tilstrækkelige midler. Således vil f.eks. en dansk arbejdstager i Sverige, der ikke har fået udstedt et registreringsbevis i Sverige grundet manglende ansøgning herom, kunne dokumentere arbejdsforholdet gennem arbejdskontrakt, lønsedler, erklæringer etc."

I forbindelse med folkebogfoering i DK har jeg lige fået meldt mig udrejst til min tidligere kommune. Men det kaster mig jo lidt ud i ingenmandsland i forhold til sygesikring. Har det overhovedet nogen betydning at jeg står udrejst i CPR registret eller skal jeg hellere sige at jeg kommer tilbage efter 5 måneder og dermed ikke behoever at udrejse?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.11.2011 15:29:35

evamaria skrev: Er der nogen der kender til fortilfælde hvor folk uden officiel registrering er blevet anset som EU borgere eller nogen relevante lovtekster om emnet?
Jeg husker et tilfælde fra Gøteborg for nogle år siden, hvor en dansker flyttede til byen og lejede et værelse for at bo der sammen med sin ægtefælle. Danskeren pendlede til studier i Aalborg med færge til Frederikshavn og derfra med bus eller tog til Aalborg. De svenske myndigheder ville ikke udstede et svensk personnr., idet danskeren havde fortalt folkeregistret, at opholdet ville blive på under et års varighed. Men ægtefællen fik et svensk opholdskort, og parret flyttede efterfølgende til Danmark, hvor ægtefællen ligeledes fik et dansk opholdskort. At være folkeregistreret i et andet land er derfor ikke en forudsætning for at ægtefællen kan få et opholdskort i hverken det pågældende land eller ved flytning videre til Danmark.

Besvar