Ret til Danskundervisning afklaret

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

sven38

Re: Ret til Danskundervisning afklaret

Indlæg af sven38 » 29.02.2012 13:00:23

Hej Søren

igen tak for dit svar og jeg snakker selvfølgelig med kommunen og håber de har mulighed for at hjælpe og give dispensation.

mvh
sven

closed1

Indlæg af closed1 » 29.02.2012 14:14:29

jeg ved godt det er kommunen der betaler for sprogskolen for sprogskolen er en del af kommunen . Her i min kommune giver de 3 år , derfor skriver jeg også at det er meget forskelligt fra kommune til kommune . Vi gik ned på sprogskolen og fortalte at vi havde søgt fs gennem eu reglerne og at min mand allerede havde gået på sprogskole en tid i en anden del af landet da han var aupair .
Intet problem han kunne starte ugen efter .

soreng

Indlæg af soreng » 29.02.2012 14:17:53

Hvor lang tid siden var det at din mand havde gået på den anden skole da i var nede og snakke med sprogskolen? Jeg tænker bare på om i var indenfor eller udenfor de 3 år der gives fra første "skoledag"?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.02.2012 14:28:55

At programmet skal være gennemført inden for 3 år er et krav, der stilles til folk, der får en opholdstilladelse med såkaldt ”henblik på permanent ophold”, og det giver næppe mening at anvende dette krav over for en person, der har haft et midlertidigt ophold som f.eks. au-pair.

Jeg har ikke nærlæst loven, men jeg har meget svært ved at forestille mig, at det er sådan, den skal tolkes. Kravet om fuldførelse inden for 3 år skal vel således sikre, at undervisningen følges aktivt og ikke ”trækkes i langdrag” af en person, der bor fast i Danmark. Hvorimod det jo er logisk, at en person, hvis opholdstilladelse er udløbet, ikke længere må være i Danmark og derfor heller ikke kan følge undervisningen i den tid, hvor han/hun ikke må være her.

Og den sunde fornuft siger vel, at hvis denne person så senere vender tilbage på en ny opholdstilladelse, så må man lade vedkommende fortsætte der, hvor han eller hun slap. Dvs. hvis de første 3 af 6 moduler er gennemført, så startes der på modul 4. Det giver for mig at se hverken mening at lade vedkommende starte helt forfra på modul 1 eller at sige, at så får vedkommende kun tilbudt de første 3 moduler, fordi øv bøv nu er der gået 3 år, siden han/hun startede på modul 1.

Intet af dette kan antages at have været lovgivers hensigt, så det forekommer mig, at kassetænkning måske spiller en mere fremtrædende rolle her end sund fornuft :lol:

soreng

Indlæg af soreng » 29.02.2012 14:49:33

Jeg er helt enig i at det ikke giver mening, og jeg er også enig i at det giver er kassetænkning der ligger bagved det brev, men som jeg læser loven har man ikke længere nogen RET til gratis undervisning når først der er gået 3 år efter man startede uddannelse. Men måske jeg er for pessimistisk i den måde som jeg læser de skrevne ord. :lol:

closed1

Indlæg af closed1 » 29.02.2012 15:20:18

Det var ca 7 måneder efter han gik på den anden skole og i den mellem liggende periode , har vi flyttet frem og tilbage fra sverige. Han kom til en samtale for at finde ud af hvilket niveau han skulle starte på , men hvis han ikke lære det hurtigt og nemt så må han gå der i op til 3 år . Hvad nogle ting angår så går det nemt her i kommunen . Feks , da vi blev gift var det ikke nødvendig at hans civilstands papir var legaliseret , de var dug frisk fra et kontor i Manila .

sven38

Indlæg af sven38 » 01.03.2012 18:24:11

Min kone har været nede på kommune og kort fortalt om hendes situation og at hun ikke har været i Danmark siden 2009 og slet ikke har haft mulighed for at gå til dansk, da hun jo ikke har været i danmark... min kone sagde at det virkede som om at hende hun fortalt det til godt kunne forstå det, men hun bad hende om at skrive det i et brev til kommunen, og desværre skulle hun på ferie her nu....

Det har vi så hermed gjort og håber så på det bedste :?

I mellemtiden (altså idag), så kommer der så brev fra skolen at min kone er udmeldt af skolen, da de ikke har nogen henvisning fra kommunen. Nu har jeg så også skrevet til skolen i forhold til hvad vi har hørt og sendt til kommunen :?

Så håber vi så på det bedste, for min kone har virkelig behov for at lære dansk og jeg synes ikke lige det er noget som man kan lære selv, men har behov for en god dansklærer :?

Men hvis det går helt galt og kommunen ikke vil give dispensation, er der så nogle som kan henvise til hvor man kan lære dansk billigt med en god lærer? hvor man også lære grammatikken og hvad det ca. koster?

Endvidere har dette også indflydelse på om hun ønsker at læse Sosu-assistent? kan hun så ikke få lov at læse dette heller? og/eller vil dette koste penge? samt hvad i forhold til SU? har 3 årsreglen indflydelse på berettigelsen på at læse videre og modtage SU?

Vi er blevet familiesammenført i henhold til EU-reglerne og netop flyttet tilbage til danmark

mvh
sven

Besvar