Hjælp

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: Hjælp

Indlæg af skaanebo » 20.02.2011 15:15:05

Der kan under alle omstændigheder ikke skade at søge om et svensk opholdskort, mens I bor i Sverige, men om I vil vente på at få det, er jo op til jer selv. Ligeledes kan I jo også søge om et dansk opholdskort, mens I stadig bor i Sverige, men om I vil vente på at få det, inden I flytter videre til Danmark, er jo op til jer selv og jeres egen vurdering at afgøre.

demkar

Indlæg af demkar » 20.02.2011 15:52:24

Ja det kan jeg godt se. Jeg vil selvfølgelig ikke risikere at få afslag igen. Og det vigtigste er, at jeg kan få lov til at bo med min mand i Sverige. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på om vi også vil få afslag når vi kommer tilbage til Dk. Jeg vil selvfølgelig dokumentere at jeg reelt har boet i Sverige.

Hvor lang tid vil der gå, før min mand kan få et opholdskort fra Sverige?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.02.2011 16:03:11

Det kan tage alt fra 10 minutter til 6 måneder at få besked om svensk opholdskort, så det er umuligt at sige, men det hjælper unægtelig på sagsbehandlingen, hvis I medbringer al relevant dokumentation, så myndighederne ikke senere skal rykke for yderligere.

demkar

Indlæg af demkar » 20.02.2011 16:08:13

Er det ikke dokumentationer som:

Personnummer for både ham og jeg
Pas
lejekontrakt
lønsedler
ansættelsespapir

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.02.2011 16:24:29

Jo, og alt efter om du arbejder i Sverige eller Danmark, kan det også være pendlerkort eller brobizkvitteringer og årsopgørelse eller bankkontoudtog.

demkar

Indlæg af demkar » 20.02.2011 16:50:57

Jeg arbejder i DK

Er det årsopgørelse og bankkontooversigt fra DK eller skal jeg have det fra Sverige?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.02.2011 17:47:00

Når du arbejder i et andet land, regnes du som person med tilstrækkelige midler, og derfor kræves en mere grundig form for dokumentation, end hvis du arbejdede i bopælslandet. Derfor skal du aflevere årsopgørelse fra skat i Danmark, lønsedler for de seneste tre måneder efter at du er flyttet til Sverige, og udførlig dokumentation for din pendling til arbejde over broen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.02.2011 21:29:59

Hvis ens indtægtforhold ikke ændrer sig ved flytningen over Øresund, d.v.s. hvis man stadig har det samme arbejde, SU m.m., som da man boede i Danmark, så kan man jo også dokumentere sin indtægt ved lønsedler m.m. fra den tid, hvor man boede i Danmark.

Jeg har en ven, hvis kone søgte opholdskort i Sverige for nylig, og som afleverede en veldokumenteret ansøgning. Opholdskortet lå i postkassen cirka 2 uger senere. Migrationsverket bad om at se dokumentation for indtægt, husleje og pendling til og fra Danmark. Herudover naturligvis også pas, personnummerbevis og vielsesattest.

Jeg er enig med Skaanebo i, at det er dumt ikke at søge om et opholdskort i Sverige, da det ikke koster andet end lidt ulejlighed. Om man så vil blive i Sverige og vente på det, det er en smagssag.

demkar

Indlæg af demkar » 20.02.2011 21:59:47

Tusind tak for al de oplysninger. Jeg er rigtig glad for at få oplyst alt fra det små til det store. Det er en dejlig følelse at vide hvad man skal, når man kommer til et fremmed land :)

Nu spørger jeg igen:)
Skal vi selv skrive en ansøgning, når skal vi søge om opholdskort til min mand? Eller skal man udfylde et skema som, man gør i DK?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.02.2011 00:14:07

Der skal udfyldes et særligt ansøgningsskema til brug for EU-retten. Det udleveres ved personlig henvendelse til Migrationsverket eller på www.migrationsverket.se

demkar

Indlæg af demkar » 22.02.2011 18:24:24

Flere spørgsmål:

1- Jeg har læst, at ægteskabet skal registreres hos skatteverket i Sverige, inden man søger opholdskort. Skal man registrere den, inden man også søger turistvisum?

2- Skal min mand søge "familiebesøgsvisum" når han skal søge fra Tyrkiet?

3- Hvem skal jeg informere, at jeg flytter til Sverige her i DK (post, skat osv.)?

4- Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg fremlejer min bolig? (skal man angive hvor lang tid man fremlejer sin bolig. Vil US kommentere, at jeg måske kun har fremlejet min bolig i 6mdr?

Princess

Indlæg af Princess » 22.02.2011 21:10:47

Jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål, for vil nødig gi dig ukorrekte oplysninger :)

Men jeg er selv gift med en tyrker (vi blev gift i Tyrkiet, ved ikke hvor i er gift?)

Jeg flyttede til Sverige før vi blev gift og gik gladeligt op på skatteverket efter vores bryllup, med en kopi af vores vielsesattest fra Tyrkiet (min mand havde den originale, til når han skulle søge visum) men de ville ikke godtage en kopi, de ville se den originale ellers kunne der gå endnu længere tid før det blev registreret. :shock:
Så jeg måtte vente med at registrere vores ægteskab i Sverige, ind til min mand var kommet og så håbe på de godtog det på ambassaden i Ankara, selvom det ikke var registreret andre steder end i Tyrkiet. :roll:

Det gjorde de og min mand kom hertil, selvom jeg stod som ugift i Sverige. Men hvis du har den originale vielsesattest, vil jeg da anbefale dig at registrere dig inden din mand søger om visum, så de vitterligt kan se at i ER gift! :wink:
Men hvis din mand har den originale, så send den med ham til ambassaden.

Det kommer også til at stå på det papir, som du får fra skatteverket, når du bliver folkebogført, om du er gift eller ikke...

- Princess

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.02.2011 10:00:25

@ Demkar, da du jo forlængst må være registreret i det danske folkeregister som gift, kan du blot bede om en udskrift fra folkeregisteret som du så fremviser, når du melder dig til i Sverige.

Du behøver ikke melde flytning til det danske folkeregister, du kan blot melde dig TIL i Sverige, så giver de oplysningen videre. Men da du jo har tænkt dig at blive mindst 12 mdr. i Sverige (det skal du have tænkt dig for at kunne blive meldt til der), så skal du særskilt meddele skattevæsenet at du flytter. Du kan med fordel studere http://www.oresunddirekt.dk for oplysninger om grænsegængerregler, skat, sygesikring mv.

Adresseflytning i øvrigt skal du oplyse til de samme, som du ville oplyse om det, hvis du flyttede indenfor DK. Bank, forsikringsselskab (husk at snakke med dem om, hvordan det skal være med din indboforsikring, især hvis du udlejer møbleret).

US vil muligvis notere sig, at du kun har udlejet for 6 mdr., men de kan ikke give afslag udelukkende af den grund. Man har lov at have en 'livline', når man tager det store skridt det er at udvandre!

Din mand skal søge visum til at slutte sig til sin EU-ægtefælle. På den svenske ambassades hjemmeside er der ingen særskilte oplysninger om dette, men dette visum er gratis. I øvrigt gælder det, der står her: http://www.swedenabroad.com/Page____33557.aspx

På ansøgningsblanketten skal han angive 'other' for grund til besøg, og skrive at det er for at slutte sig til sin ægtefælle. Han skal alligevel angive, at han vil have et 90-dages visum, for ellers går der koks i systemet. Ved rubrik 35 angiver han 'spouse'.

I princippet skal han ikke fremvise rejseforsikring, men da den ikke er særlig kostbar, så kan han ligeså godt få tegnet en. Det er også nok så rart at have den i den første tid, der går i Sverige, indtil han bliver registreret. På swedenabroad er der links både til ansøgningsblanket og til en liste over forsikringsselskaber, der laver rejseforsikringer.

Han behøver i princippet heller ikke en returbillet, men da de ofte er billigere end en enkelt, kan han også ligeså godt købe en retur. HUSK at hvis han flyver via København, er det hans FØRSTE indrejsested og det skal angives i ansøgningen.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.02.2011 11:19:50

Der findes ikke flere slags visum, som man kan søge om. Alle visumansøgere skal udfylde den samme ansøgningsblanket, som desuden bruges uanset hvilket schengenland, man søger om visum til. På blanketten skal man dog angive, hvad formålet med rejsen er, og det er her, at forskellene kommer ind. Hvis formålet med rejsen er at slutte sig til en ægtefælle, som udnytter retten til fri bevægelighed, så skal man udfylde de felter på ansøgningsskemaet, der handler om det. Til gengæld er der så en række andre felter markeret med *, som man ikke behøver udfylde.

Du skal melde flytning til postvæsenet og alle dem, som sender post til dig. Helt som når du flytter internt i Danmark. Hvordan man ordner sine skatteforhold, når man er grænsegænger, det ved jeg desværre ikke. Men det kan du sikkert få information om hos Skat eller hos www.oresunddirekt.dk

demkar

Indlæg af demkar » 23.02.2011 17:16:19

Jeg har selv ikke fået registreret vores ægteskab i det danske folkeregister. Og min mand har vores vielsesattest :(

Besvar