Vi har lige fået afslag på forsørgningsstøtte, da min mand kun har opholdsret:-(
Troede ikke at det havde noget at sige, men det havde det åbenbart...
ja, försörjningsstöd. Altså, afslaget var på baggrund af at min mand har uphållsrätt, er det dét du mener de ikke må?skaanebo skrev:Du mener försörjningsstöd, altså socialhjælp fra kommunen?
Hvis det handler om socialhjælp, så må de ikke give afslag med henvisning til EU-opholdsret, medmindre I har boet i Sverige i mindre end 3-6 måneder. Men man kigger jo på familiens samlede forhold og ikke kun på din ægtefælles økonomi samt hvad I selv har gjort for at blive selvforsørgende.
Vi har boet her sammen i 3 år, så det kan heller ikke være det...fundiver199 skrev:Nej din mands opholdsgrundlag er ikke en lovlig grund til afslag på hjælp, med mindre I har boet under 3 måneder i Sverige, eller hans ansøgning om opholdskort stadig er under behandling.
Tak, den vil jeg prøve at smække i hovedet på dem såfundiver199 skrev:Lovgrundlaget er direktiv 2004/38 EF, afsnittet om ret til ligebehandling. Det kan findes ved at søge på nettet og findes på alle europæiske sprog også svensk. Direktivet skal også være udmøntet i svensk national lovgivning, men hvilken svensk lov det lige er, det ved jeg ikke.
Det er i Helsingborg, vi bor.skaanebo skrev:Hvilken kommune er det, som ikke har styr på borgernes rettigheder? I kan naturligvis klage over afgørelsen til länsrätten, og det vil jeg da absolut anbefale jer at gøre, hvis I har boet i Sverige i længere tid, og din ægtefælle har fået et opholdskort udstedt fra Migrationsverket.
Skaanebo, vi kiggede lige på papirene fra migrationsverket i dag. Det stod sådan set, mere eller mindre, at hvis vi mistede muligheden for at forsørge os selv, ville min mand også kunne miste sin opholdsret, som er afhængig af at vi forsørger os selv.skaanebo skrev:Du mener försörjningsstöd, altså socialhjælp fra kommunen?
Hvis det handler om socialhjælp, så må de ikke give afslag med henvisning til EU-opholdsret, medmindre I har boet i Sverige i mindre end 3-6 måneder. Men man kigger jo på familiens samlede forhold og ikke kun på din ægtefælles økonomi samt hvad I selv har gjort for at blive selvforsørgende.
Vi har endnu ikke fået en skriftlig afgørelse, blot en telefon opringning om at det er sådan landet ligger. Jeg går stærkt ud fra at vi får noget på skrift fra dem en af dagene, og så må vi håbe at d er kommet til fornuftfundiver199 skrev:Måske har Jane forvekslet kommunens oplysning om reglerne med et afslag? At der står i brevet, at modtagelse af sociale ydelser kan medføre, at man mister retten til ophold, er jo ikke det samme som, at man ikke har ret til sociale ydelser. Det er bare en vejledning, man får, så det ikke kommer bag på en, hvad konsekvenserne kan blive af at modtage sociale ydelser.