Afslag paa turıstvısum tıl mın kone

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: Afslag paa turıstvısum tıl mın kone

Indlæg af skaanebo » 07.07.2010 10:47:36

Jeg ved ikke, om konsulatet mistænker proforma- eller tvangsægteskab, men det er jo sådan set den eneste grund, man har, til at indkalde jer til det, du kalder et krydsforhør. En formodning er dog stadig ikke tilstrækkeligt, der skal konkrete beviser på bordet, hvis myndighederne skal kunne afvise at udstede et visum. Men det er jo lidt letsindigt af dig at rejse hjemmefra uden at have arrangeret, at nogen enten åbner eller videresender din post, mens du er borte. Hvis du lejer et værelse hos nogen, kan du så ikke bede din husvært om at holde øje med din post?

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 07.07.2010 10:50:52

hej Skaanebo,

Jeg kan fortælle dig at hverken min kone eller jeg blev ikke stillet et eneste spørgsmål angående vores ægteskab og hvordan vi havde mødtes osv. Spørgsmålene gik primært ud på at vi havde fået afslag fra Danmark - hvilket jo ikke passede som de fandt ud og den anden gang blev der spurgt lidt til om vi to virkelig kunne bo i en 17m2 lejlighed.

Men, hvad betyder det at min vært er hjemme når jeg ikke er hjemme hvis de vil besøge mig?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.07.2010 10:58:40

Hvis du får brev fra Migrationsverket, og du ikke er klar over det og ikke læser det, så kan du jo gå glip af vigtig information.

Ja, dine oplevelser bekræfter jo bare, at konsulatet er inkompetent. De har sagsbehandlet, som om der var tale om et almindeligt visum og ikke efter EU-regler.

Jeg tror ikke, du skal forvente, at Migrationsverket vil komme på besøg. Men de kan udmærket sende dig et brev med nogle spørgsmål, der måske skal besvares, især hvis de inkompetente folk på konsulatet ikke har gjort Migrationsverket opmærksom på, at du faktisk opholder dig i Istanbul i øjeblikket.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 07.07.2010 11:21:51

.Hej Skaanebo
Tak for dit svar. Hvilke spørgsmål kan det for eksempel være? Og har jeg ret til lov til at få min vært til at læse brevet i telefon og måske derefter sende et brev med svarene?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.07.2010 11:28:45

Du kan sagtens bede din vært om at åbne og læse dine breve, men din vært kan ikke svare på spørgsmål for dig. Det må du selv gøre. Jeg skal ikke kloge mig på, hvilke hypotetiske spørgsmål Migrationsverket kunne finde på at stille, men hvis konsulatet fx mistænker proformaadresse, så kunne det jo sagtens være nogle spørgsmål om dine bolig- og arbejdsforhold... men den slags spørgsmål dukker som regel først op, når man søger om et egentligt opholdskort.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 08.07.2010 06:45:57

Hej fundiver, mh og Skaanebo

Men, vil det tidligere afslag have en betydning for den nuværende process til migrationsverket?

Det jeg nemig forstår ud fra det hele er nemlig at det er nu at den reele process træder i kraft især det vi fik oplyst på konsulatet med at det nu vil tage max 3-4 uger. Men, at det ville være en god ide at ringe tidligere og spørge engang imellem.

De har givet os en tidsramme på 3-4 uger nu. Det vil sige de 60 dage vi talte om tidligere egentlig ikke indgår i denne beregning når der er tale om mistanke , snyd, tvangsægteskab osv.? Altså de 60 dage de kan udvide den til hvis de er i tvivl.
Nu passer det nemlig mere med hvad der er blevet fortalt herinde. Spørgsmålet er bare om det tidligere afslag kommer til at have en effekt. De har jo fået bekræftet at vi ikke har fået afslag. Det eneste de måske vil undersøge er måske boligforhold og det er også fint nok. Bortset fra at jeg ikke er hjemme. Men, har talt med min vært at hun endelig skal tage personalet fra migrationsverket ind hvis de vil besøge mig mens jeg er væk.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.07.2010 08:17:34

Jeg tror simpelthen jeres ansögning blev sendt tilbage til start, saa den nu bliver behandlet som den burde have vaeret fra begyndelsen: visum til en aegtefaelle til en EU-borger, som skal udstedes snarest muligt. Naar den er gaaet til migrationsverket, saa er den i haenderne paa nogen, som ved hvad de skal göre. Aergeligt for jer at konsulatet ikke straks sendte den videre, men nu tror jeg ikke i faar flere dumme overraskelser.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.07.2010 10:12:28

Hvis der søges om et schengenvisum med andet formål end at benytte sig af retten til fri bevægelighed, så kan tidligere ansøgninger om opholdstilladelse i andre lande helt legalt spille en rolle for vurderingen, idet de kan tale for, at der er en hensigt om at tage fast ophold i Schengen. Og i den situation kan man så henvise ansøger til at søge om en opholdstilladelse i stedet for et visum.

Hvis du var svensk statsborger, så kunne de svenske myndigheder derfor sige til jer, at din kone skulle søge om en opholdstilladelse, hvis I gerne vil bo sammen i Sverige, i stedet for at søge om et visum. Og herefter måtte din kone så pænt vente i sit hjemland, medens denne ansøgning om opholdstilladelse blev behandlet.

Men nu er du jo altså dansk statsborger og hører dermed under EU-reglerne. Så når konsulatet overhovedet har spurgt ind til jeres tidligere ansøgning i Danmark, så må det være fordi, at de, som skaanebo skriver det, ikke kender EU-reglerne eller ikke har forstået, at ansøgningen skal behandles efter disse.

Men nu er ansøgningen jo sendt videre til Migrationsverket, hvor de ansatte godt kender reglerne, og derfor har I efter min vurdering ingen som helst grund til bekymring. At man er uheldig at løbe ind i en embedsmand, som ikke kender reglerne, er ikke det samme som, at man står til at få afslag. Det gør bare det hele noget mere besværligt og ikke mindst forvirrende for den, som skal søge om noget.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 09.07.2010 06:20:14

Hej igen,

Jeg tror faktisk i alle tre har ret da der for eksempel heller ikke blevet skrevet nogle noter på den nye shengenansøgning mappe da den blev lukket.

Derudover fortalte Fundiver at myndighederne havde lov til at trække sådan en ansøgning ud på 60 dage. Vi fik besked på at vi muligvis ville få svar på 3 uger, men blev rådet til at ringe før for der ville det blive bekræftet. Jeg ved dog ikke om de 60 dage har været med i den første del af dette cirkus i forhold til afslag osv. Det andet jeg tænker på er de gav jo min kone afslag på næsten første dag efter hendes møde med konsulatet har de også mulighed for at give afslag på de 3-4 uger eller gives afslag altid når der er gået de 60 dage. De sagde nemlig højt og tydeligt at ansøgningen skulle sendes til migrationsverket og vi ville få svar efter 3-4 uger, men formentlig i 3. uger men vi skulle hele tiden prøve at ringe før.

Håber nogle der kan uddybe dette lidt...

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 09.07.2010 10:54:27

Nogle der har et svar på dette

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.07.2010 11:46:55

De 60 dage er den absolutte overgrænse for sagsbehandlingstid i det nye schengenkodeks. EU-kommissionen specificerede i et notat i sommeren 2009, at visum til vandrende EU-borgeres familiemedlemmer som hovedregel bør udstedes i løbet af højest 4 uger. Hvilket i øvrigt også gælder for ”almindelige” schengenvisum, da de 60 dage kun må anvendes i tilfælde, hvor sagerne er meget komplicerede, og ikke er fuldt oplyste fra start af. Ellers hedder fristen 15 eller 30 dage.

Den udmelding, som I har fået, tyder jo på, at Migrationsverket forventer at overholde de 4 uger / 30 dage, og der er vel heller ingen grund til, at det ikke skulle kunne lade sig gøre i jeres sag. Så slap du nu bare af og nyd resten af ferien sammen med din kone i tryg forventning om, at hun nok skal stå med et visum i hånden, inden juli måned er forbi, eller senest i begyndelsen af august.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 10.07.2010 12:30:36

Super tak for svarene :-)

Men, så kommer lige et spørgsmål mere. Såfremt man får afslag hvordan sker det så og du siger det skal være konkret. Det vil sige det er ikke nok bare at skrive at visumansøgningen er afvist?

Vik fik nemlig det papir i hånden hvor der stod at min kones visumansøgning var afivst uden en begryndelse eller lign.

Men, får man et afslag så skal det være begrundet eller hvad?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.07.2010 13:14:08

Hvis det var en dansk ambassade, så skulle de give både en skriftlig begrundelse og en klagevejledning. Jeg kender ikke Sveriges forvaltningslov, men mon ikke, at det er Migrationsverket, som man kan klage til, hvis man er utilfreds med en afgørelse, som er truffet af en svensk ambassade? Så det kan man jo bare gøre, uanset om ambassaden vejleder en skiftligt i det eller ej.

Og i så fald vil Migrationsverket jo nok spørge ambassaden, hvad begrundelsen for afslaget er, hvis de ikke har gidet at gøre sig den ulejlighed at skrive dette til ansøgeren. Så nej en svensk ambassade kan givetvis ikke slippe afsted med bare at sige, at en visumansøgning er "afvist" uden at begrunde nærmere hvorfor.

Men nu ligger din kones ansøgning jo allerede hos Migrationsverket, og mon ikke de begrunder deres afgørelser lige så udførligt, som Udlændingeservice gør? Og en afgørelse fra Udlændingeservice fylder ofte omkring 5 A4-sider, hvoraf cirka 1 side så er en redegørelse for de omstændigheder i sagen, som har ført til den trufne beslutning.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.07.2010 14:58:41

Den svenske forvaltningslov: https://lagen.nu/1986:223

Det fremgår af § 20 at en afgørelse skal begrundes. De svenske regler herfor er endnu klarere end de danske. Hvis konsulatet ikke har givet nogen som helst begrundelse, har de begået en ret grov overtrædelse af god forvaltningsskik, en skik som endog er lovfæstet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 20.07.2010 10:30:40

Hej igen,

Det er saledes at ansognıngen nu er ı Sverıge. Min kone har rınget tıl konsulatet og spurgt om hvordan det stod tıl med hendes ansognıng. De fortalte hende at ansognıngen lıgger hos mıgratıonsverket og at de havde sendt mıg et brev og de afrventer svar for yderlıgere behandlıng af sagen. Men, jeg har talt med min husvart og hun sıger at der ıkke er kommet noget selvom konsulatet har forklaret at brevet var sendt den 10.

Nogle der ved hvad detr kan vare og om det er normal procedure?

Besvar