I tvivl om visum procedure?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

hrohibil

Re: I tvivl om visum procedure?

Indlæg af hrohibil » 21.06.2010 18:39:36

fundiver199:

Undskyld men jeg har lige et spørgsmål mere.

I visum ansøningen i rubrik # 25: "Duration of the intended stay or transit. Indicate number of days"

Kan jeg godt angive at hun har til hensigt at blive hos mig, eller hvordan formulere jeg mig i dette felt??

Tak for alle dine gode input og indlæg.

Mvh H

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.06.2010 07:38:45

Jeg ville skrive "N/A" eller "not relevant".

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 22.06.2010 14:52:04

Ok jeg ringede til migrationverket og havde et spørgsmål til dem ang rejseforsikring når nu min kones intentioner er at blive her. I den forbindelse sagde medarbejderen til mig at i stedet for visum kunne min kone ligså godt ansøge om et opholds kort fra Iran. Det tog bare op til 3 måneder hvorimod visum ville tage op til 2 uger.

- Og det bringer mig så til dette spørgsmål i forlængelse af mit forrige jeg stilte til fundiver199 ang rubrik 25.

I rubrik 28: "Entry permit for the final country of destination, where applicable.

Issued by: Valid From: Until:

Hvad skriver jeg her? Det lyder som om det er noget som ambassaden skal udfylde??

I rubrik 29: " Intended date of arrival in the Schengen Area "
Det giver sig selv, hvornår hun har tænkt sig at ankomme

I rubrik 30: " Intended date of departure from the Schengen Area "
Skriver jeg også bare N/A eller not relevant her???

Undskyld for disse spørgsmål, men blev bare forvirret over at det lyder som at på visumet SKAL der udfyldes datoer for ophold og hjem rejser...

Det jeg tænker,er at på den svenske ambassade i Iran, når de ser hendes visum ansøgning, ogser at der bliver udfyldt "N/A" ved datoer for hjemrejse da det jo et turist visum, at de så kunne finde på at spørge hende om hvorfor hun ikke udfylder et opholdskort tilladelse istedet for? Eller de siger ligefrem at det er det hun skal istedet for et turist visum??
:?

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 22.06.2010 20:31:51

Nogen som har erfaring med overstående??

:(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.06.2010 10:30:30

Ja man kan sagtens komme ud for, at en medarbejder på en ambassade ikke kender noget videre til de særlige EU-regler om visum, og derfor fejlagtigt insisterer på, at visumansøgeren skal have til hensigt at rejse hjem igen. Eller hvis det ikke er tilfældet, søge om opholdskort fra sit hjemland i stedet for at søge om visum.

I så fald har man en udfordring. Og naturligvis ikke mindst, hvis man samtidig står over for et menneske, som går meget op i sin ære og derfor ikke tåler at tabe ansigt ved at indrømme, at der er noget, som han/hun ikke ved, eller at han/hun har begået en fejl eller sagt noget forkert.

Det burde i princippet være fint nok at skrive ”N/A” eller ”not relevant” i både rubrik 25 og 30. Men jeg kan naturligvis ikke udstede nogen garanti for, at man ikke vil få problemer med skrankepaverne på ambas-saden, hvis man gør det.

Så det er jo et individuelt spørgsmål, om man vil holde på sin ret og tage slagsmålet med dem. Eller om man i stedet vil bøje af og skrive en fiktiv hjemrejsedato. Hvis man alligevel har tænkt sig at købe en returbillet, så er det måske nemmest bare at skrive den dato på ansøgningen, hvor returrejsen skulle finde sted, såfremt man havde tænkt sig at benytte sig af den.

Hvis man insisterer på at rejse på en enkeltbillet, risikerer man jo også problemer med både flyselskab og paskontrol ved indrejse i Schengen, da de personer, som arbejder de pågældende steder, heller ikke nød-vendig kender noget videre til de særlige regler om visum til personer, der udnytter retten til fri bevægelighed.

Rubrik 28 skal kun udfyldes, hvis man søger om et transitvisum, d.v.s. et visum med det formål at rejse fra f.eks. Japan til Sydafrika via et schengenland.

hrohibil

Indlæg af hrohibil » 24.06.2010 18:52:11

Hejsa

Gennem mere tænkning over visum til sverige, når jeg nu engang ( forhåbentlig meget snart) finder en bolig, så ved jeg altså ikke hvor meget den svenske ambassade i Tehran i Iran, kender til EU reglerne i forbindelse med visum.

Selvom jeg har instrureret min kone så godt jeg kan i reglerne, så er jeg bange for at hun ikke kan forklare sig godt til et visum interveiw, og hvis de oven i købet ikke selv kender så meget til EU reglerne med et visum, at de stiller spørgsmål til hvorfor hun har IKKE har angivet en hjemrejse dato, da det jo er et visum til schengen lande med maximum 90 dags varighed.

Er det så måske bedst at angive en fiktiv dato og købe en retur billet??

Jeg er lidt forvirret over dette....

Mvh H

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 24.06.2010 21:38:51

hronbil: Det har jeg gjort.

Besvar