Manglende oplysninger med ansøgning om opholdskort i DK???

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Manglende oplysninger med ansøgning om opholdskort i DK???

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2010 03:32:41

Og så vil det nok også være nyttigt at dokumentere, at man ikke rådede over en bolig i Danmark, idet man havde solgt, opsagt eller fremlejet sin danske bolig, inden man flyttede til Sverige.

Har man haft en bolig stående tom i Danmark, og kan man ikke dokumentere sin tilstedeværelse i Sverige økonomisk v.h.a. huslejekvitteringer og bankudskrifter m.m., jamen så har man altså en svag sag.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 05.02.2010 07:14:07

Ja det har fundiver jo helt ret i. Jo tættere man bor på DK græsne og måske oveni købet arbejder i DK jo bedre skal dokumentationen være for at man at man virkelig har boet i nabolandet og opsagt/fremlejet sit danske lejemål. Det have jo nok været smart at bruge sit svenske bankkort istedet for kontanter og at småhandle nærmest dagl, melde ægtefællen til et svensk kursus etc så man virkelig fik dokumentation for sit liv i det svenske

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2010 07:24:58

Sambo skrev:Vi har sendt kontoudskrifter, kopi af papirer på vores svenske telefonumre, udskrift fra telefonregninger så de kan se at mit danske nummer er brugt i Sverige til at ringe til Danmark og at mit svenske nummer er brugt til at ringe inden for sveriges grænser.
Hvordan har I betalt for jeres dagligvareindkøb i Sverige? Hvis du har et kreditkort, f.eks. et VISA-dankort, så må det siges at være et ganske håndfast bevis, hvis du v.h.a. kontoudtog kan dokumentere, at dette kreditkort er brugt i Sverige på en måde, som man ville gøre, hvis man boede der. Altså jævnlige små transaktioner i butikker m.m., kontanthævninger i automater etc.

Sporing af kreditkorttransaktioner er en metode, som myndighederne (Skat) selv bruger til at afsløre folk, der fusker med deres adresse, så den må bestemt også kunne bruges til det modsatte formål.

Og ellers synes jeg også, at telefonregningerne må siges at være et ret håndfast bevis, da man jo kun vanskeligt kan ringe fra Sverige på en daglig eller jævnlig basis, hvis man ikke opholder sig i Sverige.

Og så er der jo så huslejekvitteringerne. Du skriver, at I har lavet en lejekontrakt med din veninde. Men hvis I ikke har betalt husleje til hende og kan dokumentere dette, så er en sådan kontrakt jo ikke det papir værd, den er skrevet på. Hvis I har betalt huslejen v.h.a. bankoverførsler, så marker disse på kontoudtoget eller vedlæg evt. en kopi af kontoudtoget, som du kalder "dokumentation for huslejebetaling", hvorpå de er markeret.

Endelig vil jeg gentage mit forslag om, at du bør vedlægge dokumentation for, at du solgte, fremlejede eller opsagde din danske bolig, før du flyttede til Sverige.

De ting, du allerede har vedlagt, kan du evt. vælge at vedlægge igen i en ny kopi. Eller alternativt skrive i det forklarende brev, at de er vedlagt allerede, så der ikke kan opstå uenighed om, hvorvidt de har modtaget det eller ej. Lav gerne en liste i brevet over alle de ting, der er vedlagt, og skær det ud i pap, hvad de hver især dokumenterer.

Sambo

Indlæg af Sambo » 06.02.2010 16:59:49

Jeg har på udskriften fra mit visa-kort markeret alle de steder hvor det er brugt i Sverige + det der er hævet for huslejen.
Mht. bolig i Danmark så er min seneste adresse i hos mine forældre på sydsjælland, da jeg boede hos dem i en periode. Før det har jeg boet i udlandet. Så jeg har ikke nogen mulighed for at sende dokumenter for opsagt lejlighed osv.

Ellers synes jeg at jeg har fået sendt alt det til US som der er blevet foreslået, så nu må vi jo bare vente og se hvad US siger.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Indlæg af jerry » 06.02.2010 19:49:12

ja eller väre ärlig og sige at man flyttede til Sverige for at benytte sig af eu-retten, der er jo på ingen måde noget ulovligt ved det, og tror efterhånden us har fattet at mange gör det på denne måde :D .

Men det er under al kritik at de kommer med de svar som de kommer med når du kontakter dem.

Ved ikk om det kan have noget at göre med at I har boet ved en veninde, men det er der jo heller intet ulovligt ved, hvis man ellers har overholdt de kriterier der er, og det lyder det jo som om I har.

Har I nogle regninger på internet, licens, eller har din mand väret tilmeldt den arbejdsformidlingen? Der bliver man jo regelmässigt kaldt til samtale, så det ville man også kunne vedlägge.

Men umiddelbart kan jeg heller ikk se hvorfor der skulle mangle dokumentation.

Men som I selv er inde på, så lyder det som om jeres sag slet ikk er blevet set ordentligt igennem, siden de ikk aner "hvem" I er.

Tanja72

Indlæg af Tanja72 » 08.02.2010 23:18:03

:)
Senest rettet af Tanja72 22.01.2015 18:05:30, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.02.2010 09:31:31

Sambo har ikke fået afslag, men er blot blevet bedt om at dokumentere sit faktiske og reelle ophold i Sverige yderligere.

Desuden skriver du, at I har lejet en lejlighed i Sverige, og dermed er jeres sag jo allerede derved helt anderledes end Sambos, idet Sambo har boet c/o hos en ven i Sverige.

Hvilket netop er den form for adresser, som Udlændingeservice højt og tydeligt skriver på deres hjemmeside, at de ser meget skeptisk på. Der står således, at man "som udgangspunkt ikke opfylder betingelserne for at have haft et reelt og faktisk ophold, hvis man har boet en kort periode på et lejet værelse eller på en c/o adresse hos familie eller nære bekendte".

Så hvis Sambo og hendes mand ender med at få afslag, så er konklusionen vel bare, at man skal tage denne udmelding alvorligt, og at det så absolut må anbefales at leje en hel lejlighed.

Og jeg må indrømme, at jeg ikke helt kan forstå de personer, der ikke vælger at gøre det, når de flytter til Sverige. På www.blocket.se er der masser af lejligheder i udbud helt ned til en husleje på cirka 2.500 DKK om måneden.

Så for mig at se handler det mest om, at man skyder sig selv i foden, hvis man forsøger at springe over et sted, hvor gærdet er lidt for lavt til, at Udlændingeservice umiddelbart vil acceptere det.

Men lad os nu se. Måske kan Sambo faktisk dokumentere sit "faktiske og reelle" ophold i Sverige v.h.a. kreditkorttransaktioner, specificerede telefonregninger og pendlerkort. Udlændingeservice har jo ikke truffet nogen afgørelse i hendes sag endnu, de har kun bedt om mere dokumentation.

sally

Indlæg af sally » 09.02.2010 14:13:54

Hej allesammen derude, som måske er ligeså fortvivlede som vi er. Vi afleverede vores ansøgning om familiesammenføring den 20. august 2009. Efter utallige opkald, email og breve har vi endnu ikke fået nogen brugbar besked af US. Fra æug har jeg forstået, at det skulle tage max. 6 måneder før man får besked. Det har jeg så indrettet mig på. Da jeg sidste uge talte med den sagsbehandler som vi endelig har fået, spurgte hun hvor jeg havde hørt det, vores sag er åbenbart ikke blevet set på siden den 17. december.

Er der nogen der sikkert ved, om US SKAL afgøre sagerne inden for 6 måneder?????? Og hvad skal vi gøre, hvis de ikke holder sig til det??

Jeg er i lægebehandlung fordi mine nerver ikke kan klare det her længere. Vores sb (sagsbehandler) sagde at vi vi ville få et brev, når de havde alle nødvendige dokumenter. Jeg har nu flere gange sendt de samme dokumenter, som fuldstændig klart (lejekontrakter, arbejdskontrakter, sygesikringsbevis, registreret opholds- og arbejdstilladelse o.s.v. fra vores EU-land hvor vi har levet i 2 år) viser at vi har været arbejdstagere i et andet EU-land. Vil det mon så sige, at vi stadigvæk kan blive bedt om at sende flere dokumenter, og de sådant trækker sagen i langdrag??? Selv om det hele er klart?

Jeg har et andet spørgsmål, som ikke er helt klart for mig. Har det nogen betydning for afgørelsen hvis jeg begynder at modtage kontanthjælp?

Det her skal også opfattes som et opråb til at gøre noget ved sagerne. Jeg synes vi skulle gøre mere, end bare side frustrerede i hvert sit hjørne. Jeg har i hver tilfælde tænkt mig at tage til København og demonstrere mod denne udlændingefjendtlige politik, det skulle egentligt til Strassbourg for menneskeretskommisonen. Er der ingen derude, der vil slutte sig til en sådan demonstration? Vi bliver da nødt til at holde sammen.

krikris

Indlæg af krikris » 09.02.2010 14:48:19

Jeg er ikke fortvivlet mere vred over at man per defintion hos US har det udgangspunkt er at folk "nok snyder"... Jeg har en mail fra EU enheden som bekræfter at sagsbehandlingstiden max for være 6 mdr. Om de i US så mener at de kan skrue uret tilbage hver gang de beder om et dokument, ja det ved jeg ikke. Der er jo ikke andet at gøre end at klage til Integrationsministeriet den 20 feb. så i kan få jeres opholdkort udstedt
Tror absolut ikke en demonstration hjælper ret meget men måske mere at gå med jers historie til pressen om hvordan det er at komme "hjem til Danmark efter 2 år" og føle sig meget lidt velkommen.

Sambo

Indlæg af Sambo » 09.02.2010 15:56:32

Ja det er utroligt at de hos US automatisk går ud fra at man snyder. Vi havde f.eks. travlt med at finde en lejlighed før min mands visum udløb. Vi begyndte derfor også at lede efter værelser til udlejning (bare som en midlertidig løsning, da det var svært at finde en lejlighed vi havde råd til) og var heldige at finde en på Blocket.se som ville udleje et værelse mens vi ledte efter en rigtig lejlighed.
Vi var bare så uheldige ikke at finde en anden lejlighed og derfor måtte vi nøjes med det vi kunne få. Af samme grund mistænker sagsbehandleren os nu for proformaadresse, på trods af det vi vedlagde som dokumentation.

Men jeg vil klart råde andre, der søger efter EU-reglerne i DK, til at sørge for meget dokumentation. Et godt råd er at bruge sit Visakort til alle indkøb og ellers for så vidt muligt forsøge at finde en rigtig lejlighed og ikke bare et værelse. En anden god ting er at vedlægge et "forklarende brev" som vores sagsbehandler bad os om at sende efterfølgende. Det giver også mulighed for at minde sagsbehandleren om hvilke mennerskers skæbne de sidder med i hændere.

Men det er jo så nemt at være bagklog. Vi tager det stille og rolig og venter på svar. Vi ved jo at vi har rent mel i posen og ikke på noget tidspunkt har forsøgt at snyde.

krikris

Indlæg af krikris » 09.02.2010 20:28:13

Til Sally og Sambo: hvordan fandt i egentlig ud af hvem jeres sagsbehandler var? Man får jo ikke noget kvitteringsbrev eller en estimeret tidshorisont som EU rets ansøger.

Sambo

Indlæg af Sambo » 10.02.2010 09:24:04

Det stod på det brev vi fik fra dem om at de manglede oplysninger. Der stod både navn og et direkte tlf. nummer.

Det lyder bare underligt at i ikke har fået noget brev om at de er begyndt at kigge på sagen.

krikris

Indlæg af krikris » 10.02.2010 09:29:19

Man må vel tolke det som; enten har de de info de behøver eller de har slet ikke kigget på sagen endnu....man får åbenbart ikke noget kvitteringsbrev som EU rets ansøger.

mymelek

Indlæg af mymelek » 12.02.2010 23:48:19

Vi fik i dag også et brev, hvor der stod de manglede bevis på vores ophold i sverig..
Det er virkelig surt, når man nu har givet dem en masse papire og beviser.
Min mand spillede lidt fodbold med FC rosengården i malmø. vi har stadigvæk hans fodbolds tøj, men det er jo lidt stort at sende ind.
Men tror i det ville være godt, at sende et billede ind af ham i fodbolds tøje, brevet fra DSB om mit pendler kort( så de kan se det er den adresse i malmø de ha sendt det til), vores svenske simkort, regning fra tandlægen i malmø?!
er der andre ting i kan komme i tanke om man kan sende til dem???

Håber i kan Hjælpe... :)

mymelek

Indlæg af mymelek » 12.02.2010 23:51:59

Vi boede også på en C/o adresse, men vi boede der i 7 mdr, imens dem der normlt boede der, var i tyrkiet..

Besvar