Vi flytter til Tyskland.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Maja1987

Re: Vi flytter til Tyskland.

Indlæg af Maja1987 » 09.01.2010 21:16:05

Jeg beklager virkelig at jeg bliver ved med at finde på spørgsmål, men vil bare ikke have at US har en undskyldning for at give afslag.
Jeg er virkelig glad for de svar jeg har fået.
Kan det give problemer hvis vi kun lejer en lille 1-værelses lejlighed på 30m2? Vi har ikke brug for mere når det ikke er længere tid vi skal være der, og så sparer vi penge.

fundiver199

Re: Vi flytter til Tyskland.

Indlæg af fundiver199 » 10.01.2010 10:49:37

Der stilles ikke nogen som helst krav til din bolig som sådan, men dine boligforhold er èn af de ting, som Udlændingeservice vil kigge på, når de skal vurdere, om du har ”etableret din tilværelse” i et andet EU-land. Du er således ikke omfattet af rettet til fri bevægelighed, bare fordi du har haft en proforma adresse eller et ferieophold i et andet EU/EØS-land.

Som hovedregel bør du derfor sørge for at bo et sted, hvor du kan få både en lejekontrakt og kvitteringer på den husleje, du har betalt, og hvor du kan blive folkeregistreret. Og specielt gælder dette, hvis du har bosat dig i nærheden af den danske grænse og pendlet over grænsen hver dag for at passe dit job eller dit studie.

I den situation har du jo nemlig ikke nogen lønsedler, der kan dokumentere dine rettigheder, og du kunne jo teoretisk set sagtens have passet dit job eller dit studie i Danmark fra en bopæl i Danmark. Og det skal du derfor kunne bevise overfor Udlændingeservice, at du ikke har.

Hvis du omvendt har boet og arbejdet mange timers transport fra Danmark, så vil alene dine udenlandske lønsedler sandsynligvis være nok til at dokumentere, at du rent faktisk har boet det pågældende sted. For hvordan skulle du ellers have haft mulighed for at passe dit job?

Det hele drejer sig altså om, at du skal kunne dokumentere, at du ikke har "snydt", og ikke om at der som sådan eksisterer nogen former for krav til din bolig. Et boligkrav er udelukkende noget, der findes, når man søger familiesammenføring efter de nationale danske regler.

Besvar