Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 18.01.2011 08:00:49

Du skal også være opmærksom på skattereglerne. I Sverige beskattes al fortjeneste ved salg af fast ejendom.

Bjarne2010

Indlæg af Bjarne2010 » 18.01.2011 20:23:06

Ja - jeg er opmærksom på at fortjeneste ved boligsalg beskattes i Sverige, men jeg er næsten sikker på at jeg ikke får nogen fortjeneste på mit hussalg :( - og tab kan jeg jo ikke trække fra nogen steder - uretfærdigt ! - men nu skal vi videre... :)
Hvis ikke huset sælges, så må det stå tomt (hvor længe må man for øvrigt ha' et hus stående tomt?) - eller måske lejes ud (så kan jeg da i det mindste trække udgifter til vedligeholdelse fra, før jeg skal betale skat af leje-indtægten).

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.01.2011 18:02:37

Af hensyn til de danske udlændingemyndigheder vil det så absolut være bedst at leje huset ud, da du så ikke har haft rådighed over det. Hvilket ellers kan være med til at så tvivl om, hvorvidt I faktisk har boet i Sverige eller Danmark.

Dina Lene

Indlæg af Dina Lene » 11.03.2011 11:57:19

Hej
Tusind tak for en rigtig god website, med alle de informationer man har brug for,det har vaeret en stor hjaelp for mig. :D
Nu et lille sporgsmaal: min kaereste soger om opholdskort i Sverige, skal hans dokumenter oversaettes til svensk/engelsk?
mange tak Dina Lene.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.03.2011 13:27:47

Hvilke dokumenter tænker du på? Når I er kærester, er der jo ingen vielsesattest, men I skal dokumentere mindst 18 måneders samliv på en fælles adresse tidligere.

sven38

Indlæg af sven38 » 09.05.2011 13:04:31

Hej Ægteskab uden grænser

Min kone og jeg ønsker nu at flytte tilbage til Danmark, men jeg har nogle enkelte praktiske spørgsmål, jeg håber nogle kan hjælpe med

1. Hvad blanket skal man benytte hos udlændinge service hvis man ønsker at flytte tilbage efter EU-reglerne?
Er det EU/FA1 - Ansøgning om ægtefællesammenføring med en dansk statsborger efter EU-reglerne?
(Jeg er dansk, min kone philipino og vi har ikke børn)

2. Hvad angiver man, når man har boet og levet i Sverige, men arbejdet i Danmark (Oplysninger om dit ophold i det andet EU-land)
Har du i dette EU-land opholdt dig som: ?
Jeg er meget i tvivl om dette punkt - jeg bo og lever i Sverige med min kone, men arbejder i Danmark hos dansk arbejdsgiver - Hvordan udfyldes det så?
Så vidt jeg har læst kan man familiesammenføres i henhold til EU-reglerne, når man bo og lever med sin kone i et andet EU-land men stadig arbejder i Danmark - men hvordan angives det?

3. Skal man have haft en forsikring i Sverige?

Håber nogle kan hjæpe

mvh
Sven

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.05.2011 13:06:41

1) Ja det er EU/FA1.

2) Som grænsegænger er du selvforsørgende / person med tilstrækkelige midler.

3) Det er ikke et egentligt krav med hjælper dig til at dokumentere, at I ikke bare har haft dækadresse i Sverige.

sven38

Indlæg af sven38 » 19.05.2011 08:47:35

Tusind tak for svarene.

Der står intet i ansøgningen om hvornår man ønsker tilbage eller noget om bolig i Danmark - er Udlændingeservice ikke interesseret i dette?

Og kan man flytte ind hos sin søster eller forældre når man vender tilbage til Danmark efter EU reglerne? eller skal man ud og finde en lejlighed andet sted?

Og når man indgiver ansøgningen hos Udlændingeservice, skal både min kone og jeg så begge troppe op på udlændingeservicekontor? og må hun godt det? - min kone har phillipinspas (visum til Schengen er udløbet), svensk id kort og opholdskort til Sverige.

mvh
Sven

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.05.2011 08:51:59

Hvor og hvordan I bosætter jer i Danmark er US fuldstændig ligeglade med, når bare I kan folkeregistreres på adressen. Så der er intet til hinder for at bo med din søster eller dine forældre.

Med et svensk opholdskort må din kone frit rejse rundt i Schengen-området og opholde sig i hvert land i op til 90 dage uden at skulle registrere sig.

sven38

Indlæg af sven38 » 19.05.2011 13:21:29

Igen tusind tak for den hurtige tilbagemelding

mvh
sven

sven38

Indlæg af sven38 » 31.05.2011 15:41:40

Försäkringskassan?

Min kone har hørt om Försäkringskassan via hendes studie og har hentet nogle ansøgningsblanketter til optagelse hos Försäkringskassan. Hun studere og ønsker også at arbejde i Sverige. Jeg er selv grænsegænger og arbejder i Danmark.

Vi ønsker begge familiesammenføring efter EU-reglerne og jeg vil derfor høre om ansøgning og registrering hos Försäkringskassan i Sverige vil have en positiv eller negativ effekt på dette?

Er der nogle som har noget erfaring med dette?

mvh
Sven

sven38

Indlæg af sven38 » 06.06.2011 02:28:25

Forsikringer, størrelse på bolig og hvad går man vist man bliver afvist?

Jeg og min kone er flyttet til Malmö og ønsker nu at flytte tilbage. Jeg har udfyldt ansøgning om familiesammenføring efter EU reglerne og har samlet en masse dokumentation og vi ønsker at indlevere det her i fx næste uge.

Vi flyttede til Malmö den 18 feb. 2011 og blev registret på Skattevarket samme dag. Har fremlejet min andelslejlighed (dog først fra den 1 marts. 2011, da det ikke var muligt at finde en lejer for det). Min kone har fået opholdskort og læse SFI med omvårdningsprogram, mens jeg er grænsegænger og arbejder i København. Vi bor i en lejelejlighed på små 29 m2 (har lejekontrakt), da det ikke har været muligt at finde noget større (har ellers søgt og søger stadig via blandt andet Boplats syd og Heimstaden). Vi har begge bankkonto i Nordea Sverige og bruger vores visakort til at købe ind (hvilket vi gør næsten hver dag i Malmö), har diverse bonuskort til ICA, Willys og Hemköp samt bioklubbenkort og bibliotekskort...Har samlet alle kvitteringer fra vores indkøb...

Men jeg er så nervøs for, at vi får et nej på vores ansøgning om familiesammenføring efter EU reglerne, selvom vi reelt har levet og boet (0g stadig gør) efter alt det jeg har læst og hørt.

Det som bekymre mig mest er, at vi har ikke tegnet nogle forsikringer og hvad hvis vi bliver afvist på det grundlag? Jeg havde heller ikke indbo forsikring da jeg levede i Danmark og så det ikke nødvendigt at tegne nogen her, da jeg aldrig har fundet det relevant. Men nu gør det mig bange, hvis vi kan blive afvist på grund af dette og jeg er derfor bekymret...Kan man blive afvist på ikke at have nogle forsikringer? og bør jeg så tegne en forsikring nu? og vil det så ikke se mistænkeligt ud at jeg tegner den nu lige inden min kone og jeg ansøger om familiesammenføring efter EU reglerne?

Endvidere bekymre det mig også, at vi bor i en lejlighed i Malmö på kun er 29m2? Vi har jo desværre ikke kunne finde noget større selv om vi har søgt...men vil Udlændingeservice så kunne give afslag pga af dette? eller fx sige at vi burde have købt noget større nu når vi ikke har kunne finde en større lejelejlighed?

Og hvad gør vi hvis vi bliver afvist? Hvad kan man så gøre?

Vi er så bekymret og jeg kan faktisk slet ikke sove for tiden :-(

Håber nogle kan hjælpe os.

mvh
sven

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 06.06.2011 02:38:21

Hej Sven,

Det der er vigtigt at huske, når man bruger EU-reglerne er, at der ikke må gives afslag på grund af et enkelt manglende bevis. Der SKAL foretages en samlet vurdering. Jeg vurderer derfor, at den manglende forsikring ikke i sig selv må føre til, at I får afslag.

Med hensyn til boligen, kan der ikke stilles krav til størrelsen. Der kan alene stilles krav om, at man skal kunne folkeregistreres på adressen. Så også der kan du tage det roligt.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 06.06.2011 05:43:57

I kan jo aflevere ansøgningen og blive boende i Sverige til i har fået svar. Men ellers ser det efter min opfattelse ud som i på alle måder kan bevise at i har boet reelt i Sverige, men det er US afgøresle i den sidste ende.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.06.2011 09:21:47

Det er min erfaring fra snart mange sager, at navnløse kasseboner og navnløse pendlerkort til Øresundstrafikken ikke tillægges nogen form for værdi som dokumentation, så den slags kan man lige så godt spare sig at vedlægge, hvis ikke det bakkes op af et kontoudtog, som dokumenterer, at de pågældende køb er foreta-get med den danske statsborgers kreditkort. Tankegangen er vel den, at mange danskere kender nogen, der bor i Sverige og arbejder i Danmark. Og så er det jo ret let at bede dem om at gøre sig en lille vennetjene-ste ved at gemme deres pendlerkort og kasseboner.

De manglende forsikringer er ikke i sig selv noget afgørende problem. Men hvis ikke I på en eller anden må-de kan dokumentere, at I faktisk har opholdt jer i lejligheden i Sverige, så vil jeg ikke udelukke, at I kan risikere at få afslag og måtte ud i en klagesag. Udover kontoudtog, der viser køb foretaget i Sverige med kreditkort el., vil jeg pege på dokumentation for forbrug af el, vand og telefonsamtaler som et helt afgørende bevis på, hvor man har opholdt sig.

Hvis der har været et usædvanligt lavt forbrug af el og vand i jeres lejlighed i den tid, hvor I har boet der, er det således et stærkt indicium på, at lejligheden i virkeligheden har stået tom det meste af tiden. Hvilket så logisk set må betyde, at I reelt har boet et andet sted.

Den slags bruges også som bevisførelse i sager om socialbedrageri ifm. tilskud til formodet enlige forsørgere, og det accepteres generelt af domstolene. Forstået på den måde, at hvis Lise er formodet enlig mor, men der ikke er noget nævneværdigt forbrug af el og vand i hendes kæreste Hans lejlighed, så vil domstolene tage det som udtryk for, at Hans reelt bor hos Lise, hvorfor hun så ikke længere er enlig forsørger.

I kan derfor styrke jeres sag betydeligt, hvis I vedlægger dokumentation for, at I har haft et for lejligheden og husstandens størrelse sædvanligt forbrug af el og vand, og at I jævnligt har gennemført telefonsamtaler fra jeres svenske telefon. Og herudover som sagt kontoudtog, der viser økonomiske transaktioner, som bevisligt er foretaget i Sverige. Det være sig betaling af husleje og andre regninger, men også indkøb af dag-ligvarer og betaling af pendlerkort, hvis du har benyttet offentlig transport. Har du kørt i bil, er det naturligvis betaling for passage af Øresundsbroen, du skal dokumentere.

Som krikris skriver, så kan I jo blive boende i Sverige, til I får svar, hvis I vil undgå risikoen for at havne i den situation, at I bliver slået hele vejen tilbage til start ved et evt. afslag.

Besvar