visum dk, flytte til sverige?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

Re: visum dk, flytte til sverige?

Indlæg af Dalajne » 28.07.2009 14:51:13

Jeg bliver lidt forvirret over det her.
Men jeg havde nemlig også forstået at man kunne gøre sådan, at han kunne komme til dk på visum, og så inden hans visum udløber tilslutte sig til sverige.

Men det man så skal gøre er.

1. Han kommer til danmark på visum.
2. finde en bolig i sverige og flytte dertil?
3. Få mig og ham folkebogført? Eller kun mig?

Når vi så kommer til sverige, skal vi så søge et opholdskort der, imens han stadig køre på hans visum? Og kan det ikke være "farligt" er der så ikke større chancer for at de siger nej?

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: visum dk, flytte til sverige?

Indlæg af jerry » 28.07.2009 15:23:32

ja det er korrekt. İ skal begge en tur paa skatteverket og folkbogföres. Der skal du saa oplyse at du flytter til sverige med henblik paa opholdstilladelse til din mand.

İ kan göre det dagen inden visum udlöber. Ansögningen skal bare indleveres inden visum udlöber.

Naar İ gör det paa denne maade, söger i via eu-reglerne og der vil der som regel bare blive lagt vægt paa at du kan forsörge jer begge.

Dette skal du dokumentere ved at vise 3 sidste lönsedler.

Paa skatteverket medbringer du fölgende:

-dit pas

-kopi af lejekontrakt

-kopi af vielsesattest

-ansættelseskontrakt fra jobbet

-samt kopi af pendlerkort, hvis du pendler til dk for at arbejde.

Din mand tager med dig derhen og der skal de se hans pas ogsaa.

Paa migrationsverket skal du medbringe fölgende:

-kopi af pas

-kopi af lejekontrakt

-kopi af vielsesattest

-kopi af din mands pas

-kopi af eventuelt pendlerkort, stadig selvfölgelig kun hvis du er pendler

-sidste 3 lönsedler

-ansættelseskontrakt.

Samtidig skal et skema udfyldes, men dette faar İ naar İ kommer til migrationsverket.

Med hensyn til lönsedler, saa er det ogsaa muligt at aflevere 1 lönseddel hvis du kun har det paa det tidspunkt İ söger, dog skal migrationsverket have 3, men de sidste kan du aflevere löbende naar du faar dem. Der træffes dog först afgöresle i sagen naar de har modaget alle 3 lönsedler.

İ nogle tilfælde vil İ blive bedt om at skaffe yderligere dokumentation, men der vil İ blive informeret af migrationsverket. Det kan f.eks dreje som og dokumentation for el, internet osv, altsaa bevis for de faste udgifter.

İ vores tilfælde var det ikk nödvendigt og tror ikk det er saa ofte de beder om det, men det kan ske.

Derefter er der ikk saa meget andet at göre end at vente. Har migrationsverket mistanke om proforma kan İ risikere at blive kaldt til interview, men det er vist heller ikk saa ofte det sker og saa længe man bare er ærlig med sit forhold og hensigter saa er der ingen fare.

Bare ta' det roligt Line, det hele skal nok gaa. Som sagt, kan İ forsörge jer selv og bare er ærlige burde alt gaa glat :wink:

Besvar