Dokumenter i sort hvidt eller farve??
Reglerne er desværre så firkantede, at folk, der ikke kommer fra Norden eller EØS/EU ikke må bo i Sverige og arbejde i Danmark eller omvendt. At arbejdspendle over grænsen er altså ikke tilladt. Når han bor i Sverige, må han kun arbejde i Sverige, og når han bor i Danmark, må han kun arbejde i Danmark.
Forudsætningen for, at din mand kan gøre brug af EU-retten er jo også, at I betragtes som en familie. Hvis du allerede er flyttet fra Sverige og til Danmark, risikerer din mand nu, at hans opholdstilladelse i Sverige inddrages, da I jo så ikke bor sammen i Sverige. Og hvis I heller ikke bor sammen i Danmark, risikerer I jo, at myndighederne vil se på jeres forhold som rent proforma.
Den eneste sikre løsning er, at I bor sammen.
Forudsætningen for, at din mand kan gøre brug af EU-retten er jo også, at I betragtes som en familie. Hvis du allerede er flyttet fra Sverige og til Danmark, risikerer din mand nu, at hans opholdstilladelse i Sverige inddrages, da I jo så ikke bor sammen i Sverige. Og hvis I heller ikke bor sammen i Danmark, risikerer I jo, at myndighederne vil se på jeres forhold som rent proforma.
Den eneste sikre løsning er, at I bor sammen.
OK vi skal selvfølgelig bo sammen når han får opholdstilladelsen, men da vi ik har fundet vores egen lejlighed tænkte vi på han kunne bo i sverige indtil da og arb. og tjene lidt penge. Jeg bor hos min søs ligenu og jeg ved godt jeg har 6 måneder til at finde min egen bolig og det vil vi bare udnytte. vi har ik hørt noget fra migrationsverket endnu, men når han bliver udvist kan han jo direkte komme tildk fordi han har fået et stempel i sit pas som siger han godt kan bo i dk. Jeg kan godt se hvad du mener, men hvis vi ændre hans adr. hvor jeg har min i århus, kan han så eventuelt bo hos en ven i kbh eller malmø og arb. i kbh. så kan vi købe et pendlerkort så han kan arb. i kbh. Det handler kun om et par måneder til vi finder et job i århus. så vi kan spare en lille smule til vores nye lejlighed.
Om ikke andet så bør I bo sammen på papiret for at undgå myndighedernes søgelys. Så hvis din mand gerne vil arbejde i Danmark, så må han flytte sin adresse til Danmark, og den adresse skal helst være identisk med din. Men der er jo intet forbud mod fx at have en overnatningslejlighed i København, selv om man er folkeregistreret i Århus.
ok på vores papir står der at vi selvfølgelig skal bo sammen, det skal vi også, så når han får cpr. nr. så flytter han over til mig i århus. Hvordan gør vi så det med en overnatningslejlighed?
Så det betyder faktisk han snart skal overgive sin lejlighed i sverige?
Lønnen er 19.000kr. for en som ik heelt kan dansk endnu, så det er jo super fedt, men jeg skal starte uddannelse i århus, derfor vil vi gerne flytter derhen plus hele min familie bor der. ihh det er så svært. måske skulle vi bo 1 år. i kbh. eller noget.
Så det betyder faktisk han snart skal overgive sin lejlighed i sverige?
Lønnen er 19.000kr. for en som ik heelt kan dansk endnu, så det er jo super fedt, men jeg skal starte uddannelse i århus, derfor vil vi gerne flytter derhen plus hele min familie bor der. ihh det er så svært. måske skulle vi bo 1 år. i kbh. eller noget.
Hvis jeg var din mand, ville jeg skrive din adresse i Århus på, når jeg melder flytning på Folkbokföringen i Malmö og ligeledes skrive din adresse på min danske arbejdskontrakt - din mand kan jo af gode grunde ikke blive folkeregistreret i Danmark, før opholdskort er bevilget. Og så må han naturligvis gerne overnatte hos venner og bekendte i København, sagen er bare, at han ikke må bo fast i Malmö og arbejde i København, så lejligheden i Malmö skal enten afhændes, fremlejes eller kun være jeres "feriebolig"
For lige at skære det ud i pap
1 - Din mand henvender sig på Folkbokföringen i Malmö og fortæller, at han flytter til Danmark, og opgiver din adresse i Århus som ny adresse
2 - Han begynder at arbejde i København og overnatter hos venner og bekendte i København.
3 - Lejligheden i Malmö må ikke være jeres faste beboelse, men ellers kan I gøre med den, hvad I vil
1 - Din mand henvender sig på Folkbokföringen i Malmö og fortæller, at han flytter til Danmark, og opgiver din adresse i Århus som ny adresse
2 - Han begynder at arbejde i København og overnatter hos venner og bekendte i København.
3 - Lejligheden i Malmö må ikke være jeres faste beboelse, men ellers kan I gøre med den, hvad I vil
Husk også lige på, at så snart din mand oplyser til Folkbokföringen, at han rejser ud af Sverige og bosætter sig i Danmark, så vil hans svenske opholdstilladelse blive inddraget, og så er han i princippet kun på processuelt ophold i Danmark qua jeres ansøgning, og det betyder også, at han så ikke må forlade Danmark og fx besøge Malmö, så længe han endnu ikke har fået noget dansk opholdsbevis. Det er altså lidt kringlet. Jeg ved heller ikke, hvordan man skal forholde sig, hvis man får brug for lægehjælp - for når man er på processuelt ophold i Danmark, er man normalt ikke omfattet af den offentlige sygesikring, så det vil faktisk sige, at din mand bør tegne en privat sygeforsikring, indtil opholdsbeviset faktisk dukker op...
-
fundiver199
Undskyld jeg spørger, men hvorfor er du flyttet til Århus uden din mand, når ingenting er på plads endnu? Hvad er det, der er så vigtigt i Århus? Er du startet på et job eller en uddannelse der?
Jeg må indrømme, at med mindre der er absolut tvingende grunde til det modsatte, så synes jeg det er fuldstændig knald i låget, at I ikke bor sammen, i hvert fald indtil sagen på er plads.
I pådrager jer jo mistanke om proforma på den måde. Ja faktisk er det endda et krav, at I skal bo sammen, for at din mand overhovedet kan få udstedt et opholdskort.
Og din mand kan selvfølgelig godt bo (have adresse) hos din søster i Århus og arbejde i København, som Skaanebo foreslår. Men allerede dette vil måske være tilstrækkeligt til, at I risikerer at komme i myndighedernes søgelys, så jeg vil ærlig talt fraråde det.
I hvert fald I i så fald sørge for at kunne dokumentere, at han faktisk bor sammen med dig hos din søster, d.v.s. at han som minimum opholder sig i Århus hver weekend. Hvilket I selvfølgelig kan dokumentere ved at gemme togbilletter e.l.
Jeg må indrømme, at med mindre der er absolut tvingende grunde til det modsatte, så synes jeg det er fuldstændig knald i låget, at I ikke bor sammen, i hvert fald indtil sagen på er plads.
I pådrager jer jo mistanke om proforma på den måde. Ja faktisk er det endda et krav, at I skal bo sammen, for at din mand overhovedet kan få udstedt et opholdskort.
Og din mand kan selvfølgelig godt bo (have adresse) hos din søster i Århus og arbejde i København, som Skaanebo foreslår. Men allerede dette vil måske være tilstrækkeligt til, at I risikerer at komme i myndighedernes søgelys, så jeg vil ærlig talt fraråde det.
I hvert fald I i så fald sørge for at kunne dokumentere, at han faktisk bor sammen med dig hos din søster, d.v.s. at han som minimum opholder sig i Århus hver weekend. Hvilket I selvfølgelig kan dokumentere ved at gemme togbilletter e.l.
Ja det er lidt kikset, vi blev uvenner og jeg tog hjem til min familie.
Jeg fandt ud af jeg ik vil bo i sverige længere, da jeg var ret ensom i de 3 år jeg havde boet der. Jeg har venner og familie i århus-
Så flyttede jeg min adresse og så fandt vi ud af vi gerne vil give det en chance i Danmark. Jeg er faktisk hos ham i sverige indtil vi finder vores egen lejlighed, men når han får sit cpr. nr. tager vi sammen til århus med det samme og starter på ny der. Så skal jeg begynde at uddanne mig, det bliver dejligt. Jeg er sikker på han også får et job i århus, så det med kbh og alt det der må vi nok hellere glemme, alt for kikset.
Jeg fandt ud af jeg ik vil bo i sverige længere, da jeg var ret ensom i de 3 år jeg havde boet der. Jeg har venner og familie i århus-
Så flyttede jeg min adresse og så fandt vi ud af vi gerne vil give det en chance i Danmark. Jeg er faktisk hos ham i sverige indtil vi finder vores egen lejlighed, men når han får sit cpr. nr. tager vi sammen til århus med det samme og starter på ny der. Så skal jeg begynde at uddanne mig, det bliver dejligt. Jeg er sikker på han også får et job i århus, så det med kbh og alt det der må vi nok hellere glemme, alt for kikset.
Dengang jeg afl. papirene afleverede jeg mine dagpengekort fra sverige og min inmeldesle af dagpengekort i Danmark, men jeg havde ik fået en sats af vide endnu, men det har jeg nu, skal jeg sende papirene til udl.styrelsen eller er det ligemeget??? De ved kun jeg skal have dagpenge i Danmark, men ik hvor meget.
Hvis nu vi har fortrydt hvad sker der så?? Min mand mangler 2 år til sit svenske pas, vi føler vi gerne vil blive i sverige alligevel. vi har jo søgt i dk og vi har ik hørt noget fra sverige, min mand bor stadig i sverige. Han er jo ik blevet udvidst fordi jeg har bopæl i dk. Håber virkelig nogne kan hjælpe. Kan min mand eventuelt søge om svensk pas før der er gået 5 år??
-
fundiver199
Hvis I gerne vil blive boende sammen i Sverige alligevel, så er der ikke de store problemer, så vidt jeg kan se. Så flytter du bare din adresse tilbage til jeres lejlighed i Sverige, og samtidig fortæller I så Udlændingeservice, at ansøgningen om et opholdskort til din mand er trukket tilbage, fordi du ikke længere er bosat i Danmark.
De svenske udlændingemyndigheder har jo, om man så må sige, slet ikke opdaget, at du har været væk. Så dem har I jo ingen problemer med. Og skulle de opdage det senere, jamen så er sagen jo bragt i orden ved, at du er flyttet tilbage til Sverige igen.
Vil I gerne bo sammen i Danmark, jamen så er det heller ikke nødvendigvis det helt store problem. Ifølge det svar, som Kim har fået fra chefen for US til et møde i Herning (se tråd om dette emne), må der således gå op til 4 måneder mellem at danskeren og 3. lands borgeren indrejser i Danmark. Så måske opfylder I stadig denne betingelse, og i hvert fald har I jo søgt om et opholdskort allerede.
Det er dog unægtelig en meget rodet måde, det hele er foregået på, hvis I gerne vil bosætte jer i Danmark sammen her og nu. Så hvis I gerne vil give jeres forhold en chance mere, så er det enkleste og i hvert fald sikreste givetvis, at du flytter tilbage til jeres hidtidige bopæl i Sverige, og at I så tager den derfra.
Evt. kan I så flytte til Danmark på et senere tidspunkt, og denne gang sammen. Problemet med social isolation i Sverige tror jeg, at der er mange, som kan nikke genkendende til, så måske er det ikke nogen tosset idè at flytte til Aarhus.
Hvis du også er blevet arbejdsløs, skal du dog nok koncentrere dig om at få løst det problem først. Og så må en evt. flytning til Jylland måske komme senere, når der er kommet styr på de andre ting.
Jeg ønsker jer i hvert fald helt og lykke med det hele.
De svenske udlændingemyndigheder har jo, om man så må sige, slet ikke opdaget, at du har været væk. Så dem har I jo ingen problemer med. Og skulle de opdage det senere, jamen så er sagen jo bragt i orden ved, at du er flyttet tilbage til Sverige igen.
Vil I gerne bo sammen i Danmark, jamen så er det heller ikke nødvendigvis det helt store problem. Ifølge det svar, som Kim har fået fra chefen for US til et møde i Herning (se tråd om dette emne), må der således gå op til 4 måneder mellem at danskeren og 3. lands borgeren indrejser i Danmark. Så måske opfylder I stadig denne betingelse, og i hvert fald har I jo søgt om et opholdskort allerede.
Det er dog unægtelig en meget rodet måde, det hele er foregået på, hvis I gerne vil bosætte jer i Danmark sammen her og nu. Så hvis I gerne vil give jeres forhold en chance mere, så er det enkleste og i hvert fald sikreste givetvis, at du flytter tilbage til jeres hidtidige bopæl i Sverige, og at I så tager den derfra.
Evt. kan I så flytte til Danmark på et senere tidspunkt, og denne gang sammen. Problemet med social isolation i Sverige tror jeg, at der er mange, som kan nikke genkendende til, så måske er det ikke nogen tosset idè at flytte til Aarhus.
Hvis du også er blevet arbejdsløs, skal du dog nok koncentrere dig om at få løst det problem først. Og så må en evt. flytning til Jylland måske komme senere, når der er kommet styr på de andre ting.
Jeg ønsker jer i hvert fald helt og lykke med det hele.
-
fundiver199
Omkring svensk statsborgerskab (pas), så kan din mand desværre ikke søge om dette, før han har boet mindst 5 år i Sverige. Så man kan sige, at hvis det også er et mål for jer, at han opnår statsborgerskab i et nordisk land med de fordele og den tryghed, som dette giver, så er det naturligvis bedst, hvis I kan "holde ud" at bo godt 2 år mere i Sverige.
Flytter I til Danmark nu, skal han således starte helt forfra, og der går 5 år, får han kan få en permanent opholdstilladelse samt 9 år, før han kan søge om dansk statsborgerskab.
Flytter I til Danmark nu, skal han således starte helt forfra, og der går 5 år, får han kan få en permanent opholdstilladelse samt 9 år, før han kan søge om dansk statsborgerskab.
Jeg synes det er vildt dejligt i har svaret så godt. Nogle gange er man i tvivl om hvad der er bedst. Selvfølgelig er det super godt med et svensk pas, men så er man jo også tvunget til at bo her. Malmø er et fint sted, både naturen og indkøbsmulighederne, men det er svært med job og skole. Nu får vi at se