EU-reglerne - skal min kone bo i Sverige med mig?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 14.02.2009 11:53:47

Så snart skattevæsnet får kendskab til, at en mindreårig er i landet, udbetales børnefamilieydelsen automatisk hvert kvartal til moderens bankkonto. Ydelsen er skattefri og størrelsen afhænger af barnets alder.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

thoeger
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af thoeger » 17.02.2009 12:14:55

...Og det giver mig så endnu et spørgsmål - sorry; men jeg stoler efterhånden så lidt på de officielle vejledninger vi får, at jeg ikke rigtig ved hvor jeg ellers skulle søge min information...

Hendes søn er 17 år gammel, og tæller således næppe som mindreårig i den forstand, at der skal håbes på børnecheck til ham - eller hur?

Men, sagen er den at det ville være absolut bedst for alle parter, hvis han kunne få love at at vente med at ankomme til Danmark til han har fået overstået sit skoleår i USA, og vi desuden har kunnet ordne en mere egnet bolig end hvad vi for tiden har udsigt til. Men skal vi så igennem 10 uger i Sverige igen - eller vil han automatisk kunne komme ind "på efterbevilling"?

[Edit - ændrede spørgsmålet, da jeg godt selv ved nærmere eftertanke kendte svaret på første udgave...]

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.02.2009 12:32:53

Jeg er bange for, at er I først flyttet tilbage til Danmark, så vil du ikke længere have status som EU-borger. Så søger I f.eks. 6 måneder senere om opholdstilladelse til din kones søn, så vil det skulle ske efter de danske regler. Og her gives der som udgangspunkt ikke FS til børn over 15 år.

I ville derfor ganske rigtigt være nødt til at flytte til Sverige èn gang til for Prins Udlændingeservice, for at få ham ind under de langt mere liberale EU-regler. Hvor aldersgrænsen er 21 år.

Så hvad med bare at blive i Sverige, indtil det passer sig, at hendes søn kan komme herover også? Man bliver da rundforvirret over at flytte frem og tilbage så mange gange.

Eller måske bare blive i Sverige i det hele taget, når I nu ikke har små børn. Det er der også mange fordele ved.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 17.02.2009 14:24:58

Den venlige check fra SKAT, som i dag bare er en overførsel til banken, får man indtil barnets 18 års fødselsdag.

thoeger
Kontakt:

Indlæg af thoeger » 17.02.2009 16:45:26

Fundiver: Ja, der kunne være en del fordele ved at blive i Sverige. Men jeg har en uddannelse at gøre færdig i Danmark, og med nye regler fra Universitetet kan jeg risikere at blive smidt ud hvis jeg ikke genoptager studiet nu i april og så forresten gør mit sidste 1½ år færdigt uden forsinkelser. Desuden har konen gamle venner i København som jeg tror hun vil blive rigtig ked af ikke at bo tæt på. Men, en lejlighed i Malmö ville måske ikke være det værste udgangspunkt. Det skal helt sikkert overvejes.

Kim: Tak for dén oplysning! Ih, hvor er folk utroligt hjælpsomme her!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2009 11:04:29

Du kan sagtens læse på et universitet i Københavnsområdet, selvom du bor i Sydsverige. Du får selvfølgelig lidt længere transportvej og større transportudgifter, men det skal jo så vejes op imod de økonomiske fordele, der er ved at bo i Sverige.

Dog er det en ulempe, at din kone kun må arbejde i det land, hvor I bor, så hun kan altså ikke pendle frem og tilbage over Øresundsbroen hver dag. Og lønningerne er en del lavere i Sverige end i Danmark.

Men det kunne jo også bare være et lille års tid, I blev i Sverige, til din kones søn er kommet herover også. Det behøver jo ikke at være permanent. Hvad jeg mener er bare, at det virker ret fjollet at flytte til Danmark for så at være nødt til at flytte til Sverige igen f.eks. 3 måneder senere p.g.a. din kones søn.

thoeger
Kontakt:

Indlæg af thoeger » 01.05.2009 09:24:55

Hej Forum -

Jeg bumper lige den her diskussion.
Min hustru og jeg er nu vendt hjem til Danmark og er ved at etablere os i vores nye lejlighed. Igår var vi inde ved US at aflevere vores ansøgning - og fik naturligvis beskeden, at hun *ikke* kan arbejde indtil hun har fået svar på sin sag - op til tre måneder.
Ifølge Fundiver var det netop tilfældet, at hun *har* lov til at arbejde så snart vi har tilmeldt hende. Så svaret er - hvilke folk skal vi henvende os til for at forklare dem, at hun godt må? Og hvilke argumenter/tekster findes der, som vi kan bruge til det? Hvis der er folk, som det tidligere er lykkedes for, kan man så evt. komme i kontakt med dem og høre om hvordan de har gjort det?

Bedste hilsener, og tak for den fantastiske hjælp hidtil:

Thøger

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 01.05.2009 09:30:12

Du finder svaret i denne tråd

viewtopic.php?t=2558&start=0

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.05.2009 17:45:21

Nej Udlændingeservice (ministeriet?) mener åbenbart ikke, at Danmark behøver overholde reglerne på dette punkt. Og i den situation er det en ret individuel sag, hvor langt man vil gå for at kæmpe for sin ret.

Helt personligt har jeg det synspunkt, at har man allerede boet sammen i et andet EU-/EØS-land i så lang tid, at ægtefællen har nået at få et opholdskort der, så er reglerne fuldstændig rimelige. For hvorfor skal en kinesisk kvinde, som er gift med en franskmand, tvinges til at gå arbejdsløs i op til ½ år, bare fordi parret flytter fra Frankrig til Danmark?

Når hun har haft opholdstilladelse i Frankrig, så har de franske myndigheder jo allerede kontrolleret parrets papirer. Og dermed er der intet behov for, at de danske myndigheder også skal bruge tid på at kontrollere de samme papirer, bare fordi parret flytter til Danmark. For hvis de forskellige EU-landes myndigheder ikke stoler på hinanden eller respekterer hinandens afgørelser, hvad skal vi så med EU i det hele taget?

Hvis en 3. lands borger derimod ikke har haft opholdstilladelse i det EU-/EØS-land, som parret flytter fra, så foreligger der en situation, som jeg personligt tror, at politikerne simpelthen har glemt at tage højde for, da de skrev under på Opholdsdirektivet.

For det virker lidt underligt, at en 3. lands borger kan arrivere i EU og starte med at arbejde dagen efter sin ankomst, uden at myndigheder har haft så meget som en dag til at kontrollere vedkommendes papirer.

Personligt - og det er virkelig helt personligt - ville jeg derfor være en lille smule tilbageholdende med at gøre et stort nummer ud af, at min kone skulle have ret til at arbejde i Danmark, lige så snart hun var kommet hertil, hvis hun ikke forinden havde haft et opholdskort eller opholdstilladelse i det EU-/EØS-land, som vi var flyttet fra.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 03.05.2009 13:12:17

På infomødet i Herning for en måneds tid siden, fortalte fuldmægtig Michael Bernbom fra EU-enheden i Udlændingeservice, at søges der efter EU-reglerne, må man påtage sig arbejde straks ansøgningen om opholdskort er indleveret. Så bliver der vrøvl med den sagsbehandler du har snakket med og som har sagt nej til det samme, må du henvise til Michael Bernbom.

thoeger
Kontakt:

Indlæg af thoeger » 03.05.2009 23:56:13

Uh, super!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.05.2009 16:32:54

Super info Kim. Så er det åbenbart blot en række af de menige sagsbehandlere i Udlændingeservice, der blander EU-regler og nationale regler sammen. For det er mildest talt ikke første gang, at nogen har fået samme besked som thoeger :D

thoeger
Kontakt:

Indlæg af thoeger » 11.05.2009 17:12:27

Nogen - jeg tror det var fundiver - skrev tidligere, at jeg ville kunne udnytte min kones skattefradrag indtil hun har fået job - og at dette gælder lige fra det øjeblik, jeg og min hustru er i landet... Er det korrekt? Og kan der eventuelt hrnvises til noget sted hvor det står? For SKAT giver samme besked: man kan få et Skatte-CPR fra det øjeblik, vi står med et jobtilbud i hånden. Og det har Christina ikke fundet endnu.

thoeger
Kontakt:

Indlæg af thoeger » 18.05.2009 23:32:35

Bump'er lige dette sporgsmaal... Er der noget sted det staar at laese at min kones personfradrag kan udnyttes af mig, selvom hun ikke har faaet opholdskort endnu? Desuden har jeg hoerrt historier om, at SKAT kraever at man har mindst et halvt aars ansaettelse stillet i udsigt, inden de vil oprette et skatte-cpr. Det maa da vaere i strid med reglerne saa det goer noget?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.05.2009 07:27:09

Din kone behøver ikke noget dansk cpr.-nr., for at du kan udnytte hendes skattefradrag. Det kan du få fra datoen for hendes indrejse til Danmark.

Hvordan gik det i øvrigt med hendes søn? Kom han til Sverige og Danmark?

Besvar