Manila - DK - Sverige?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.03.2009 18:07:19

[quote="skaanebo]Sådan er det ikke i Sverige. Desuden er det jo med dagens elektroniske billetter svært at gennemskue reglerne for at ændre en billet, ikke bare for passagerer, men også for myndigheder[/quote]

Ja det er helt sikkert blevet meget sværere for myndighederne at konstollere den slags. F.eks. er det jo meget let at "komme til" at ændre lidt i vilkår og/eller rejsedato i en e-ticket, inden man printer en kopi af den ud og viser den til f.eks. en ambassade eller et konsulat.

Så hvis myndighederne virkelig vil checke, om en billet nu også er "non-refundable" og "non-rebookable", så bliver de i dag nødt til direkte at ringe til flyselskabet og spørge om det.

Det er mig også af den grund noget uforståeligt, at man i Danmark fastholder dette krav, som virker helt ude af trit med de moderne tider. Og som redskab til at undgå illegal indvandring eller overskridelse af tidsfristerne i et visum virker det i hvert fald helt ubrugeligt.

For dels kan folk jo bare acceptere udgiften til en ubenyttet hjemrejse, dels vil det ofte koste lige så meget eller mere at købe en flexibel billet og få refunderet returdelen, som det koster at købe en uflexibel billet og undlade at benytte sig af returdelen.

Ganske almindelig sund fornuft tilsiger derfor, at det burde være tilstrækkeligt, at en visumpligtig gæst er i besiddelse af en billet, som giver ham mulighed for at rejse ud af landet igen, inden visum udløber.

Men som bekendt er det ikke altid den sunde fornuft, som hersker i Danmark, når det drejer sig om noget med udlændinge.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.03.2009 18:27:30

Som en tilføjelse kan man sige, at hvis myndighederne mistænker, at en udlænding vil undlade at rejse hjem, inden visum udløber, så beder de jo alligevel den danske referenceperson om at stille en bankgaranti på 56.500 DKK.

Og det er da svært at tro på, at nogen skulle føle sig fristet til at blive for længe i Danmark, bare fordi de kan gøre dette uden at skulle købe en ny flybillet, hvis det under alle omstændigheder koster 56.500 DKK i mistet bankgaranti. Foruden et efterfølgende indrejseforbud i 3 år ikke at forglemme.

Og netop fra Filippinerne er kravet om, at billetten ikke må kunne ombookes, faktisk temmelig vanskeligt at opfylde, hvis man samtidig ønsker at være de 90 dage i Danmark, som man har lov til.

Hos de fleste af de selskaber, som flyver mellem Manila og København, er det nemlig sådan, at hvis en billet er gyldig i mere end 30 dage, så er den samtidig også flexibel. Forstået på den måde, at hjemrejsedato kan ændres èn gang imod et gebyr på f.eks. 50 USD eller 100 USD.

En del flyselskaber sælger rent faktisk overhovedet ikke "låste" billetter på disse lange oversøiske ruter, så det danske krav er virkelig totalt knald i låget.

Hvad folk gør i praksis for at opfylde det, det ved jeg faktisk ikke. Men jeg har da hørt om en enkelt person, som simpelthen fik Singapore Airlines til at skrive noget andet i billetten end de vilkår, som rent faktisk var gældende, alene til ære for ambassaden og Udlændingeservice. Og det er jo så i princippet ikke anderledes end selv at rette lidt i teksten på en e-ticket, inden man printer den ud.

Gwapo
Geografisk sted: Malmø
Kontakt:

Indlæg af Gwapo » 11.03.2009 20:51:57

skaanebo skrev:
fundiver199 skrev:
skaanebo skrev:Et andet alternativ er at købe en flybillet med åben tilbagerejsedato, der måske er gyldig i 12 måneder, eller en billet som kan refunderes, hvis den ikke benyttes.
Hvis de svenske regler svarer til de danske, så er dette faktisk ikke muligt. I Danmark kræves det således, at den købte billet hverken må kunne refunderes eller ændres på nogen måde. Hjemrejsen skal tværtimod være fuldstændig "låst".
Sådan er det ikke i Sverige. Desuden er det jo med dagens elektroniske billetter svært at gennemskue reglerne for at ændre en billet, ikke bare for passagerer, men også for myndigheder
Hej skaanebo og andre ;O)
Har spurgt på Migrationsverket om de vil se dokummentation for billet - det kunne hun ikke direkte svarer på - det hun sagde var at jeg skulle skrive en email til Ambassaden i Bangkok da Ambassaderne har lidt forskellig indstilling til hvad de vil se. Venter stadigvæk på svar fra Bangkok.
Men skal jeg forstå det sådan at svenskerne normalt er tilfreds med en booking?
Mvh
Søren

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.03.2009 20:57:30

Ja, men der kan som nævnt være forskel fra en ambassade til en anden, ligesom der også kan være forskel på, hvad man kræver af dokumentation alt efter, om I søger et almindeligt svensk besøgsvisum eller et særligt visum som ægtefælle til en EU-borger. Så spørg endelig ambassaden direkte, og sørg for at gøre opmærksom på, hvilken type visum, det handler om. Desuden bliver det jo lidt mere kompliceret, når Sverige ikke har nogen ambassade i Manila, men ansøgningen skal indgives i Bangkok.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.03.2009 23:17:22

Jeg kan ikke forestille mig, at noget lands ambassade noget sted i Verden vil acceptere en "booking", da dette ville være komplet meningsløst.

Det må være sådan, at enten har man til hensigt at rejse ud af landet igen, og så skal man naturligvis have en købt og betalt billet, som dokumenterer dette. Eller også har man ikke til hensigt at rejse ud igen, eller myndighederne interesserer sig slet ikke for at kontrollere dette, og så er det ikke nødvendigt med noget som helst.

En ambassade er jo ikke født i går. Så de ved naturligvis også udmærket godt, at en booking blot kan aflyses igen, og dermed ikke har nogen som helst værdi overhovedet.

Ja jeg ved ikke, hvilke krav netop den svenske ambassade i Bangkok stiller. Men jeg synes da ærlig talt, at ovenstående må være almindelig sund fornuft.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.03.2009 23:29:37

Jeg gentager derfor nok engang:

Hvis I har giftet jer efter, at pigen har søgt om visum til Sverige, kan I så ikke bare sige helt åbent til den svenske ambassade, at det er meningen, at hun vil blive i Sverige og søge om et opholdskort? og at det er derfor, hun kun har købt en enkeltbillet? Vil det forhindre, at hun kan få udstedt det visum, som hun har søgt om?

Og hvis ambassaden alligevel kræver, at hun skal have en returbillet, jamen er det så virkelig så meget dyrere at købe en returbillet end en enkelt? Flybilletter kastes jo nærmest i grams for øjeblikket p.g.a. finanskrisen, og normalt er det på returbilletter, at man får de rigtig gode tilbud.

I kan også "lave" en kombibillet til hende via f.eks. Hong Kong. Det er normalt noget billigere end at flyve fra Manila. Som Filippinsk statsborger har hun visumfri indrejse i Hong Kong, så det er der intet problem i.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 11.03.2009 23:44:50

fundiver199 skrev:Jeg kan ikke forestille mig, at noget lands ambassade noget sted i Verden vil acceptere en "booking", da dette ville være komplet meningsløst.
Normalt skal man sammen med visumansøgningen vedlægge en udskrift af en booking. Denne behøver ikke at være betalt. Når man så får ja til visum fra ambassade/konsulat beder de normalt om, at man medbringer den faktisk købte billet, som man så fremviser, når de indsætter sticker i passet, ligesom man skal fremvise en købt og betalt rejseforsikring. Det er dog ikke altid at de er lige grundige i at tjekke, om den booking, man afleverede sammen med ansøgningen, faktisk også er identisk med den billet, man så står med i hånden, når man får sin sticker indsat i passet.

Gwapo
Kontakt:

Indlæg af Gwapo » 12.03.2009 03:50:17

skaanebo skrev:Hvis I gifter jer i maj, og du er bosat i Sverige, så vil din ægtefælle kunne få et særligt visum efter EU-retten, som tilmed er gratis, netop i kraft af at I er gift, og du er EU-borger bosat i Sverige. Denne type visum skal også udstedes "uden unødigt ophold", dvs. inden for et par uger. Ved denne type visum kræves ingen anden dokumentation end ægteskabsbevis, pas og et svensk personbevis med "ändamål inbjudan" påført.
Så det jeg "hører" dig sige Skaanebo er, at det vil være nemmere at bare vente til vi er blevet gift i Maj og så bare medbringe "ægteskabsbevis, pas og et svensk personbevis fra dig med "ändamål inbjudan" påført" på det Svenske konsulat i Manila? Eller skal man til Ambassaden i Bangkok?
Sikker på det kun tager et par uger?
Skal tilbage til Manila midt Maj (svigermor har fødsdag :)) og så skal man jo opholde sig 10 dage i Philippinerne inden man bliver gift - ved ikke om det tæller at man lige har været der 1 mdr. i feb. sikkert ikke lol.

Og så bare indlevere alle papire til Svensken lige efter? Lyder lidt som 1 mdr. hehe hvilket også er ok - ved bare ikke hvad chefen siger til det (Den danske job chef altså)
Problemet er bare at tidsplanen er så løs! Svært at overskue hvornår man kan rejse tilbage til sverig, jobbet vil jo også gerne vide hvornår man kommer tilbage og den slags.
Puhhaaa træt og ude af stand til at overskue det hele lol

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.03.2009 09:30:18

Ja, det vil være noget nemmere at søge visum efter EU-retten, men om I kan indgive ansøgningen på konsulatet, ved jeg desværre ikke - det bliver desværre lidt kompliceret og tager lidt længere tid, når Sverige ikke har sin egen ambassade i landet, og selv om konsultatet evt. modtager ansøgningen, skal papirerne jo under alle omstændigheder den lange vej via Bangkok.

Normalt siger man også på ambassaderne, at man endelig ikke skal købe en flybillet og en rejseforsikring, der ikke kan refunderes, for hvis man nu får afslag på ansøgningen, kan man jo ikke få pengene igen. Af samme grund accepterer man normalt, at man nøjes med at fremvise en booking og først køber og betaler billetten, når visum faktisk er bevilget. Men det kan meget vel være lidt anderledes, når man ikke selv kan indlevere ansøgningen direkte på ambassaden, og papirerne skal sendes til et helt andet land, som det er tilfældet med Filippinerne. Medmindre konsulatet indtræder som mellemmand og kontrollerer flybillet og rejseforsikring, er man jo så reelt tvunget til at købe en billet og håbe på det bedste, medmindre man er parat til en langmodig sagsbehandling med post frem og tilbage til Bangkok. Undrer mig egentlig over, at Sverige ikke har en ambassade i Filippinerne, der er trods alt rigtig mange au pairs og migrantarbejdere fra netop Filippinerne.

Gwapo
Kontakt:

"gifte dokkumenter"

Indlæg af Gwapo » 12.03.2009 10:52:47

Hej igen igen ;O)
Ved godt jeg trækker veksler på Jeres tåldmodighed hehe
Hvilke dokumenter skal jeg havde med mht. at blive gift i Manila? Når jeg nu bor i sverig, har styr på hvilke hvis jeg boede i dk stadigvæk - men det er vel de svenske jeg nu skal bruge eller hvad?
Mvh
Søren

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.03.2009 11:18:29

Jamen så kræver de svenske myndigheder faktisk næsten mere end de danske. For når man søger visum til Danmark, skal man slet ikke vise noget som helst, når ansøgningen afleveres. Men når man så henter sit visum, skal man naturligvis kunne fremvise både returbillet og rejseforsikring.

Angående at blive gift på Filippinerne. Det er der skrevet kilometervis af indlæg om i forum på:

www.filippinerne.dk

Så prøv at kig der. Det meste af skriverierne er af ældre dato, men bladr tilbage i indlæggende eller brug søgefunktionen.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.03.2009 13:02:57

Ja, men i det mindste kræver svenske myndigheder ikke, at flybilletten skal være uden mulighed for at blive ændret - det er da et besynderligt krav i Danmark, det kunne jo også tænkes, at man gerne ville flyve hjem igen tidligere end planlagt.

Men altså spørg altid lokalt på ambassade/konsulat hvad de gerne vil have af dokumentation, fordi der kan være forskel på, hvad de kræver, ligesom der kan være forskel mellem fx Danmark og Sverige, selv om begge er underlagt Schengen-reglerne.

Gwapo
Kontakt:

En lille update ;O)

Indlæg af Gwapo » 20.04.2009 11:36:48

Hej Alle og tak for de mange indlæg og gode ideer ;O)

Min forlovede har fået sit svenske (EU-visum) ;O)
14 dage tog det! Svensken er sku dejlig hehe
Ringede for en sikkerhedsskyld til Ambassaden i Bangkok - Det de var interesseret i var Rejseforsikringen og IKKE nogen booking eller billet - så vi valgte simpelthen ikke at medsende det (den er hverken booket eller købt endnu) og det gik smertefrit igennem.

Nu er jeg så ved at samle alle de papirer sammen vi skal bruge når vi skal smedes sammen i manila og her er det så jeg lige må lukke lidt galde ud!

For hvordan kan det være rimeligt at jeg som dansk statsborger OG som betaler hele min skat i DK skal betale 500,- for et fucking stykke papir (ægteskabsattesten) som hvis jeg havde boet i dk ikke skulle betale for? Men nej fordi jeg bor i Malmø skal jeg betale ved kasse 1 selvom jeg allerede har betalt gennem skatten!!!
For ja som ikke svensk statsborger kan du IKKE få en ægteskabsattest i sverige.

Hvis der er andre der har en list over denne slags urimeligheder samler jeg gerne sammen og sender til EB eller lign.!!

Når tilbage til det vigtige hehe
Har lige talt med Konsulatet i Manila (det danske) og man kan godt sende signe papire i forvejen og få en (med en fuldmagt) til at betale på Konsultatet. Finten er jo at de så er klar når man ankommer til Manila og henter dem personligt ;O)

Så jeg bliver en gift mand sandsynligvis d. 28/5 ;O) - nu håber jeg bare at med det ægteskabsseminar som man skal på, at vi kan få lov til at gennemgå det mens vi venter de der 10 dage (hvor det forestående ægteskab skal slås op offentligt på rådhuset)

Så skal jeg bare lige sørge for at Konen har en returbillet hun kan vise når vi lander i Kastrup (den flytter vi, så vi kan bruge den til Jul istedet for hehe)

Håber I alle nyder det gode vejr
Cya
Søren

Gwapo
Kontakt:

Re: Manila - DK - Sverige?

Indlæg af Gwapo » 12.08.2009 09:02:56

Hej Alle
Vil lige poste en lille update :D
Min kone har nu fået sit ophold, 2 dage tog det da vi havde alle papirerne!
Var ikke lige opmærksom på at vi først skulle på Skatteverket og blive registreret som ægtefolk og så medbringe et "familiebevis" til Migrationsverket.
Nu er konen så også gravid og vi venter til feb. :lol: - så nu skal vi også liiiige finde ud af det svenske system på det område.

Nu bliver det spændende at se hvor lang tid der går inden kortet dukker op - de sagde ca. 2 uger, men nu er der gået ca. 4 lol

Ha en super uge
Søren

Besvar