Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?
-
Re: Partnersammenføring efter danske eller EU-regler ?
Det giver mening, begge to.
-
Jeg forstaar det ikke. Hvis jeg har svensk og dansk statsborgerskab, og jeg gerne vil familiesammenfoeres i Danmark efter EU retten burde jeg kunne bruge mit svenske statsborgerskab til at blive familiesammenfoert i danmark?
Mvh
Mvh
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du kan også bruge dit danske, men du SKAL have opholdt dig i et andet EU-land først.
Du kan ikke flytte fra Indien til Sverige, hhv. Danmark og bruge EU-reglerne. Når du kommer fra et tredjeland, må du vælge et EU-/EØS-land som du ikke er statsborger i, for at aktivere dit EU-statsborgeskab.
Du kan ikke flytte fra Indien til Sverige, hhv. Danmark og bruge EU-reglerne. Når du kommer fra et tredjeland, må du vælge et EU-/EØS-land som du ikke er statsborger i, for at aktivere dit EU-statsborgeskab.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg har et konkret spørgsmål:
Jeg har dobbeltstatsborgerskab Dansk/Tysk.
Min kone fra Thailand bor sammen med mig i Danmark efter de danske regler.
Kan jeg/vi flytte til Tyskland(hvor jeg også er statsborger) direkte fra Danmark og søge om EU-opholdskort til min kone?
ABM
Jeg har dobbeltstatsborgerskab Dansk/Tysk.
Min kone fra Thailand bor sammen med mig i Danmark efter de danske regler.
Kan jeg/vi flytte til Tyskland(hvor jeg også er statsborger) direkte fra Danmark og søge om EU-opholdskort til min kone?
ABM
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Ja, for du er så en tysk statsborger, som har boet i et andet EU-land end Tyskland, og derved aktiveret dit EU-statsborgerskab.
Men vær opmærksom på at din ægtefælle så starter på nul mht at optjene permanent opholdsret. Og det nulstilles nok engang, hvis I senere flytter tilbage til DK. Men hun vil - afhængigt af, hvor længe I har været gift - enten i første omgang få et opholdskort som skal fornyes efter 2 år, eller med det samme et med 5 års gyldighed. Uanset, vil hun efter 5 års ophold i samme EU-land kunne søge om tidsubegrænset (permanent) opholdskort.
Men vær opmærksom på at din ægtefælle så starter på nul mht at optjene permanent opholdsret. Og det nulstilles nok engang, hvis I senere flytter tilbage til DK. Men hun vil - afhængigt af, hvor længe I har været gift - enten i første omgang få et opholdskort som skal fornyes efter 2 år, eller med det samme et med 5 års gyldighed. Uanset, vil hun efter 5 års ophold i samme EU-land kunne søge om tidsubegrænset (permanent) opholdskort.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG