Personnummer til min mand i Sverige og

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Re: Personnummer til min mand i Sverige og

Indlæg af skaanebo » 26.02.2018 08:39:26

Fik du ikke svar i Socialstyrelsens beregning? Myndighederne skal foretage et konkret skøn i hver sag, så vi kommer det næppe nærmere.

Weygan

Indlæg af Weygan » 26.02.2018 08:45:28

@skaanebo
Ok, ja 19.000 samlet for to personer er lavt. Men ens ægtefælle må jo ikke bidrage til regnestykket, så nok ikke de fleste der tjener som to voksne mennesker i arbejde, når man søger efter EU-reglerne og skal have tilstrækkelige midler. Så det kan der ikke gøres så meget ved, hvis man ikke kan finde et job med højere indkomst. Eventuelt nogle ekstravagter for at løfte det udbetalte eller et ekstra job (evt. i Sverige).

spørgsmål:
Jeg tænker, at hvis man fx også har penge stående på sin konto ligeså, (fx 100.000-120.000 DKK). Det tæller vel også med i vurderingen efter EU-reglerne. Det kan vel sagtens kombineres, og må vel anses som positivt og til ens fordel, da det kommer ud over ens indkomst.

spørgsmål:
Jeg skal forresten også have ændret mit befordringsfradrag. Har jeg ikke gjort endnu efter at være flyttet, da jeg venter på mit svenske personnummer først. Men det vil give lidt flere penge på kontoen hver måned fremadrettet ligeså, både for km og bro. Nogen der har erfaringer med at ændre dette inden man har fået personnummer - er det ligemeget eller bedst at vente til det er på plads først?

For lige at besvare det du spurgte om: Ja, bilforsikring, telefonregning, fitness medlemskab, og så betaler jeg et beløb til et familie medlem om måneden i en periode (betragtes et beløb der trækkes hver måned, til et familiemedlem, som en fast udgift egentlig? Jeg har regnet den med, som at den gør, men ved faktisk ikke om dét faktisk er korrekt. Nogen, der er kloge på det)?

@pashton
Den forståelse havde jeg også, og havde jeg taget udgangspunkt i. Men det vil du til gengæld også have hvis beregneren siger, at du ligger over dens minimum, da den regner to voksne uden børn som til 6540 SEK. Så har du over 7820 SEK efter faste udgifter, så burde du være ret sikker.

@pashton
Kan godt forstå nogen bliver forvirrede - også undertegnede - men det er også et utrolig vigtigt emne for alle herinde!, Der kommer mange forskellige spørgsmål, og nogle svar af lidt afvigende fra hinanden. Det hele afhænger nok også lidt af hvordan den enkelte tolker både spørgsmål og svar. Jeg følte mig fx også ret sikker op til nu, og var glad for, at jeg faktisk lykkedes med at flytte til Sverige! Uanset om jeg har fået personnummer endnu eller ej, så bor jeg her. Men efter at have læst denne tråd (inkl. nogle andre tråde) er jeg også begyndt at blive lidt urolig igen og overvejer om det, jeg har gjort er rigtigt.. Men ud fra beregneren, ville jeg mene at være “ok”..... håber jeg... Vi har jo alle det til fælles, at vi gerne vil lykkes i det hele første gang, og man synes jo selv, at man gør sig grundig i at indhente information alle steder fra.

Weygan

Indlæg af Weygan » 27.02.2018 00:12:00

Undskyld hvis jeg irriterer nogen ved lige at skrive spørgsmål igen, og samtidig bumpe tråden, da den desværre faldt længere ned i rækken, mens andre tråde fik svar. Jeg skal nok gøre det kort!

1.
Hvis man ligger på vippen (enten lidt over, på eller lidt under grænsen) jf. Socialstyrelsens beregning øverst i denne tråd, men samtidig har penge stående på sin konto (110.000-130.000 DKK, eller er det for lidt?). Det er fx inkl. evt. børneopsparing, egen opsparing, lønkonto osv. Vil det med fordel kunne kombineres med ens indtægt, og betydeligt styrke at man kan antages for at have tilstrækkelige midler?

2.
Hvis man lige nu betaler et lille beløb til et familiemedlem midlertidigt, skal det medregnes?

Undskyld igen, hvis jeg ikke må bumpe tråden! Jeg ville bare ikke spilde plads og lave en ny tråd for ..blot det.. Håber det er ok :oops:
Senest rettet af Weygan 03.09.2018 20:03:00, rettet i alt 2 gange.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.02.2018 08:19:42

1. Ja.

2. Hvis det ikke er en kontraktlig forpligtelse (som fx afdrag på et lån), men en gave, så behøver du ikke at medregne beløbet.

Weygan

Indlæg af Weygan » 27.02.2018 11:41:03

Så kan man i sådan en situation 'reddes' ved at have penge på kontoen. Det var da altid noget.

Tak for svar :-)

Louisesko

Indlæg af Louisesko » 27.02.2018 17:57:29

Okey

Ud over de 19.000 så tjener jeg også 6000 DKK for udlejning af lejlighed I danmark. Så i alt indtjening på 25.000

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.02.2018 20:19:10

De skal da med, dokumentation har du vel i form af lejekontrakt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan

Indlæg af Weygan » 28.02.2018 10:51:49

Har læst lidt i de andre tråde, der er af lidt ældre dato, så jeg ved ikke om de stadig gælder. Har fået disse få spørgsmål, som jeg er lidt uklar omkring. Skal først ansøge til August, men kan lige så godt få styr på så meget som muligt allerede nu.

1.
Kan man søge om forhåndsgodkendelse i Danmark, samtidig med at man søger om opholdskort i Sverige? - og måske få et JA i Danmark, selvom Sverige måske ville give afslag (på baggrund af at kravet til at have tilstrækkelige midler og at den laveste social ydelse er lavere i Danmark, end i Sverige. Læste jeg i en anden tråd fra 2017. samt ens udgifter er lavere i Danmark, da man fx ikke længere skal pendle over broen efter flyt til DK).

1A.
I så fald at man kan og får JA i Danmark, men NEJ i Sverige, eller slet ikke når at få svar i Sverige. Kan man så flytte videre til Danmark alligevel? Visum vil jo være udløbet før nogen af landene svarer. Ville blive boende i sverige i mens man venter svar?

2.
Vil man ved ansøgning i Danmark ikke skulle opfylde kravet om tilstrækkelige midler, hvis man allerede er arbejdstager i Danmark og har boet og pendlet over grænsen fra Sverige i 7-8 måneder før man ansøger hos Statsforvaltningen i Danmark. Jeg er i tvivl fordi jeg har hørt, at man bliver set ligesom en svensker der flytter til Danmark, og derfor "arbejdstager", men på statsforvaltningens hjemmeside lægger de vægt på, hvad man ville være i det andet EU land man har boet i... Hvilket jo ikke er arbejdstager..?
Senest rettet af Weygan 30.08.2018 22:28:41, rettet i alt 1 gang.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.02.2018 11:17:24

1. Ja, du kan søge om forhåndsgodkendelse, når du opfylder mindstekravet om at have boet to-tre måneder i Sverige.

1.A. Ja, det kan sagtens hænde. Og har du fået ja fra DK, kan man selvfølgelig flytte til DK uden videre.

2. Ja, hvis du er arbejdstager i DK, vil du blive ligestillet med en svensker, der flytter til DK for at arbejde.

3. Hvis din formue skal komme i betragtning, skal den være stor nok til, at I kan leve af den i et års tid. Hvor stort et beløb det så er, afhænger jo helt og holdent af størrelsen af jeres faste udgifter.

Weygan

Indlæg af Weygan » 28.02.2018 12:00:46

Super, Tak for svar igen Skaanebo. Du er godt nok hurtig til at svare. Det skal du altså have stor ros for, tak! Dog lige lidt supplerende, så skulle jeg være helt med. Noget af det siger nok lidt sig selv for den som ved det. Men jeg ville ærgre mig over ikke at have spurgt dig, hvis det viste sig modsat. Så undskyld hvis jeg har gentaget mig selv lidt! :oops:

1.
Så det er korrekt, at hvis jeg med et job i Danmark, og har haft mit 'reelle og faktiske ophold' i Sverige i 7-8 måneder, faktisk vil være forholdsvist sikker på et 'JA' i Danmark efter EU-reglerne, da der tages højde for, at jeg er arbejdstager i Danmark - fuldtidsjob. Dette er uanset om jeg har/har haft tiltrækkelige midler efter Sveriges normer, og min kone kun lige er flyttet til mig i Sverige på visum. Jeg har stadig reelt boet der, fået personnummer, bankkonto, gjort mine indkøb og pendlet til arbejde.. altså faktisk boet i Sverige alligevel.

1A.
Hvis ovenstående er korrekt, så behøver man som sådan ikke at opfylde kravet til at få opholdskort i sverige, blot man reelt har boet der? Man kan stadig blive godkendt i Danmark, hvis man har et fast arbejde der ved tilbagekomst, ja?

2.
Er der nogen præference for om man søger i DK eller Sverige først. Ved at søge i DK en måned før, tænker jeg, at man kan risikerer at få svar der først, i tilfælde af at Sverige siger 'nej' med en udrejse dato til konen. Vi kan sagtens rejse frit mellem begge schengenlande, med henblik på begge at møde personligt op hos statforvaltningen, blot visum ikke er udløbet, ja?

3.
Ud fra det du skriver, vil formuen skulle kunne dække os et år, i en hypotetisk situation at man 'ingen' indkomst har overhovedet. Men at kombinerer formue (penge på banken) med sin indkomst (20.000+ DKK udbetalt), kan vel stadig være lige så godt og gøre at formuen ikke behøver være lige så stort? Det tages der vel højde for i vurderingen. Det er korrekt ikke (mener jeg du svarede på tidligere, var helt fint)

4.
Min børneopsparing står til en god rente, så vil helst have dem blivende på min danske bankkonto. Det er vel ok at pengene er spredt over både svensk og dansk?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.02.2018 13:03:13

4. Om pengene står på en konto i Schweiz eller i DK eller et helt tredje sted er ligegyldigt, når bare de reelt tilhører dig.

3. Sagsbehandler skal foretage et konkret skøn. Der er ikke noget fast beløb, man skal have.

2. Søg Sverige først. Det kan gøres på dag et for ankomst til Sverige. Og ægtefællen kan blive folkeregistreret på Skatteverket. Efter en uges tid kommer der en kvittering med posten. Den kan bruges til at understøtte ansøgningen til DK, da den beviser, at ægtefællen har sluttet sig til dig i Sverige.

1. Ja og ja.

Weygan

Indlæg af Weygan » 28.02.2018 13:26:03

Du er den bedste! Jeg regner ikke med at få afslag i Sverige, men chancen er der jo altid. Vi begynder forhåndsgodkendelse i DK med det samme efter vi har modtaget kvitteringen fra Skatteverket/Migrationsverket.

Vi tænker på en ny kontrakt med begge vores navne på?

Sådan en laver vi vel bare lige når det passer os med udlejer, blot det er inden vi ansøger hos Migrationsværket og Statsforvaltningen, så de har de nyeste informationer?
Senest rettet af Weygan 30.08.2018 22:26:24, rettet i alt 1 gang.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.02.2018 13:32:22

Ja, det er bare at lave en ny kontrakt.

Weygan

Indlæg af Weygan » 28.02.2018 13:36:26

Tusind tak Skaanebo. Din hjælp og vejledning er uvurderlig! Der sættes virkelig stor pris på din tid og hjælp! Tak!

Weygan

Indlæg af Weygan » 28.02.2018 15:02:31

Hvordan med sygesikring til ægtefælle forresten?

Når man søger om forhåndsgodkendelse så tidligt hos Statsforvaltningen? Skal man have fået et bevis/kort fra udbetaling Danmark først? Eller hvordan vil det skulle gøres?

I Sverige, der skal man vel søge om opholdstider først, før man kan få bevis for sygesikring til sin ægtefælle af udbetaling Danmark, og så dokumentere det til Migratiosnverket bagefter? - man kan vel ikke få det inden, eller gøre det omvendt?

Jeg er arbejdstager i Danmark.

Besvar