Hvordan starter jeg fs i Sverige
Re: Hvordan starter jeg fs i Sverige
Søges der kun efter svenske regler kan din ægtefælle intet som helst fornuftigt foretage sig i Sverige, mens ansøgningen behandles. Det tager 12-18 måneder. Altså intet job, ingen sprogundervisning, intet som helst. Og der skal tegnes privat sygesikring.
Søges efter EU-regler, har din ægtefælle alle rettigheder i samme sekund, ansøgningen er afleveret og vil kunne søge om et svensk personnr. hos Skatteverket med samme dokumentation. Dvs. ret til at arbejde, få tilbudt sprogundervisning, blive sygeforsikret, osv.
Du kan læse alt, der er værd at vide, under menupunktet "Rådgivning" øverst på siden.
Om man har ophold efter det ene eller andet (eller begge) regelsæt er irrelevant i forhold til at søge om svensk statsborgerskab.
Søges efter EU-regler, har din ægtefælle alle rettigheder i samme sekund, ansøgningen er afleveret og vil kunne søge om et svensk personnr. hos Skatteverket med samme dokumentation. Dvs. ret til at arbejde, få tilbudt sprogundervisning, blive sygeforsikret, osv.
Du kan læse alt, der er værd at vide, under menupunktet "Rådgivning" øverst på siden.
Om man har ophold efter det ene eller andet (eller begge) regelsæt er irrelevant i forhold til at søge om svensk statsborgerskab.
-
Den forvirret
Sætter virkelig pris på dine svar. Så jeg kan forstå på dig at du anbefaler EU loven.må hun så også arbejd i dk
Nej, hun må arbejde i Sverige. Og det er da en klar fordel frem for at sidde og trille tommelfingre i 12-18 måneder, hvor hun slet ikke må arbejde, ikke kan få gratis sprogundervisning, osv., hvis hun alene søger efter svenske regler.
Når I opfylder kravene, anbefaler jeg, at I søger efter begge regelsæt parallelt med hinanden.
Når I opfylder kravene, anbefaler jeg, at I søger efter begge regelsæt parallelt med hinanden.
-
Den forvirret
Og kravne var bare at jeg kan forsøge hende rigtig forstået kan vi søge efter begge med det sammen eller hvor langt tid skal der gå imellem.
Det er bare at udfylde to forskellige formularer hos Migrationsverket.
-
Den forvirret
Ok tak for hjælpen. Det var virkelig godt