Hej,
Da det er usikkert om jeg kan få opholdskort i UK som studerende eller person med tilstrækkelige midler har jeg tre spørgsmål mht. at søge som person med tilstrækkelige midler (da hvis man søger som studerende kan jeg forstå at der ikke behøves at vises dokumentation for indtægt?). Beklager de mange spørgsmål i denne tråd, men afhængig af svarene til nedenstående spørgsmål har jeg allerede nu brug for forberede mig økonomisk til en ansøgning i fremtiden.
- Såfremt den danske statsborger har haft status (opholdskort) som person med tilstrækkelige midler i UK kan jeg læse mig til at der skal forevises dokumentation for indtægt eller formue. Mit spørgsmål er om dette skal være indestående hos den danske statsborger (eller ægtefælle) eller om det f.eks. kan være i form af en erklæring fra f.eks. forældre/3. part at de stiller garanti for forsørgelse (selvfølgelig skal deres indtægt/formue i så fald dokumenteres). Vil dette være tilstrækkeligt, eller skal aktiverne være i enten den danske statsborgers eller ægtefælles navn, f.eks. på en bankkonto?
Hvis det er acceptabelt med forældre/3. part der stiller garanti, kan man så kombinere parrets indtægt, og forældrenes/3. parts garanti for at dække et evt. restbeløb, eller skal det være enten eller?
- Mht. hvis man dokumenterer forsørgelse via formue (enten ens egen eller evt. forældres/3. parts), hvor lang en periode skal man kunne påvise at kunne forsørge sig selv? F.eks. hvis den krævede periode er på 1 år og det beløb man skal garantere er ca. 15.000 (se nedenfor), så burde 12*15.000 = 180.000 være tilstrækkeligt at fremvise. Men hvis perioden er 2 år, så skal man påvise 360.000, hvilket er væsentligt mere krævende. Så hvad gælder?
- Hvad er den laveste ydelse i DK som man skal "matche" når man er en familie på to personer over 25, og har et barn (under 1 år, vil have dansk statsborgerskab og derved ikke direkte være involveret i ansøgningen).
Jeg kan forstå at det nu er uddannelseshjælpen/kontakthjælpen man skal kigge på da starthjælpen er afskaffet, men jeg er meget i tvivl hvordan man skal tolke
satserne på bm.dk og i hvilken kategori vi vil tilhøre.
F.eks. er satsen (uddhj.) 8.196 for en forsørger (vi er begge forældre) der bor med en person på SU, uddhj. eller kontanthj. Som PhD studerende er jeg stadig på SU (dog 3x alm. SU) 1-2 mdr endnu efter vi kommer til DK, hvorefter jeg bliver ansat på universitetet og får en betragtelig højere løn (ca. dobbelt af max kontanthjælp). Skal man i ovenstående fald så tælle 8.196 + 1xSU ≈ 14.000 som værende den maximale indtægt (formue) der kan stilles krav til? For der er også noget der hedder AKTIVITETSTILLÆG TIL UDDANNELSESHJÆLP, og hvis dette inkluderes i minimumskravet, bliver det så (8.196 + 1xSU + 6.007) ≈ 20.000 man skal vise at man har rådighed over (før skat)?
Eller er det os begge der skal tjene hvad der svarer til uddannelseshjælp for forsørgere under 30 og derved vise at vi har rådighed over 2x(8.196 + 6.007) = 28.406? (her inkluderet AKTIVITETSTILLÆG TIL UDDANNELSESHJÆLP).
På forhånd mange tak for hjælpen!