Seneste udvikling i farcen om sygeforsikring i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

esperanto

Re: Problemet med personnummer i Sverige er løst

Indlæg af esperanto » 19.07.2012 23:23:11

Godaften

Først lidt om vores sag. Min mand og jeg ansøgte på migrationsverket 1. marts. Vi har herinde læst om det magiske blå sygesikringskort, og for at komme migrationsverket i forkøbet bestilte vi dem til os begge to engang i maj måned, hos sygesikringen i København. Mit kom efter et par uger, men min mands kom ikke. Jeg ringede igen, de forstod intet og ville sende det igen. Det kom stadig ikke. Jeg ringede igen og fik nu at vide, at de ikke længere udsteder de blå kort til ægtefæller i vores situation. Får de kendskab til nogle allerede udstedte, skal de endda bede om at få dem sendt retur. Hun var iøvrigt enormt sød og hjælpsom. Hun fortalte mig, at de siden januar har forsøgt at komme i kontant med migrationsverket, som ikke har svaret på en eneste henvendelse. Med hendes ord er Sverige "gået agurk". Den eneste grund til, at de begyndte at udstede blå kort til ægtefæller, var for at hjælpe folk med at opfylde migrationsverkets krav. Men det må de som sagt ikke længere gøre. (Ordrer fra den overordnede, var hendes forklaring på hvorfor.) Nu udsteder de istedet "attest som midlertidigt erstatter det europæiske sygesikringskort", som er gyldigt i 3 måneder. Eneste formål med disse blanketter er igen migrationsverket. Hun kunne ikke svare på, om migrationsverket vil godtage dem - da de som sagt ikke svarer på deres henvendelser. Men hun bad mig ringe igen, hvis de ikke gør, for hun "vil meget gerne gå videre med sagen".
Den midlertidige attest kom. Jeg ringede til migrationsverket, og ifølge ham, jeg snakkede med, kan en sådan attest ikke gøre det ud for den krævede sygeforsikring - den skal være gældende mindst et år. Men vi skulle alligevel aflevere ny huslejekontrakt, da vi for nyligt er flyttet, så jeg tog bare en kopi af attesten med i bunken. På migrationsverket gennemgik en ansat alle papirerne, og jeg spurgte ind til, om hun mente, at attesten ville gøre det ud for sygeforsikringen. Det mente hun helt bestemt, den ville - den så ud som lige det, de beder om. Og nu venter vi bare på at få at se, hvem af de to der har ret.

I øjeblikket kan vi ikke gøre andet end at gætte og spekulere. Da vi er mange i samme situation, foreslår jeg, at vi ser på, hvad vi har tilfælles og hvad ikke.
Lykken og Farheen, det ser ud som om, at i har modtaget helt samme attest som os, ikke?
Jeg vil gerne høre, hvornår i afleverede jeres attester til migrationsverket. Modtog i et brev fra dem, hvor de bad om det, eller gjorde i det inden, som vi selv har gjort?
Og Lykken, hvem var det, der fortalte dig, at attesten ikke er god nok til migrationsverket - var det over telefonen, ansigt-til-ansigt, brev?
Jeg vil også gerne spørge folk om, hvor de har fået udstedt deres blå kort/midlertidige attester. Det lyder som om, at nogen stadig kan få fat på de blå kort - men ifølge min telefondame fra sygesikringen kan det ihvertfald ikke lade sig gøre i København længere. Jeg spurgte ikke, om den nye praksis er landsdækkende.

Da jeg - og åbenbart også andre - har fået komplet modstridende svar på migrationsverket, kan jeg godt lidt frygte, at attestens vægt afhænger af, hvem man har som sagsbehandler. Det er selvfølgelig slet ikke sikkert, at det er sådan. Er der andre end Farheen, der har fået enten accept/afslag på baggrund af en midlertidig attest? Og - kan nogen af jer måske give ihvertfald initialer på jeres sagsbehandler? Måske er det dårlig stil at gøre det. Men det er for at få et billede af, i hvor høj grad den menneskelige faktor er afgørende.

Inden jeg trykker "udfør" på mit allerede meget lange indlæg, vil jeg lige sige: Tillykke med jeres opholdskort, Farheen!!! Hvor må i være glade. Godt kæmpet. :)

fundiver199

Re: Problemet med personnummer i Sverige er løst

Indlæg af fundiver199 » 20.07.2012 05:47:12

I guder. Denne farce bliver åbenbart ved og ved og ved.... :cry:

closed1

Re: Seneste udvikling i farcen om sygeforsikring i Sverige

Indlæg af closed1 » 20.07.2012 07:30:27

Ja her troede man lige problemet var løst , med det er da kun blevet værre .
Det er tæmmelig svært at råde folk i hvad der er op og ned i dette problem :mrgreen:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.07.2012 08:48:04

Ja det bedste råd er åbenbart at købe en lottokupon....

GitteK

Indlæg af GitteK » 20.07.2012 12:12:54

Noget helt andet .... og dog ...

Jeg har boet i SE i 9 år, har alle årene fået tilskud tll tandläge via försäkringskassen ( Personer som bor eller vistas i Sverige och är anställda i ett annat EU/EES-land eller Schweiz har rätt till statligt tandvårdsstöd. ). Jeg har hver gang de har bedt om det dokumenteret, at jeg stadig arbejder i DK - endda hos den samme arbejdsgiver.

Pludselig får jeg ikke längere tilskud og jeg får et brev fra Försäkringskassen, hvor de beder om E106 intyg.

Har de virus i systemerne ?

De kan vente sig - kan de :D

closed1

Indlæg af closed1 » 20.07.2012 12:22:52

Ja nemt skal det ikke være , det får da vist ingen ende :cry: :cry:

Farheen

Indlæg af Farheen » 20.07.2012 22:53:19

Hej Esperanto.

Jo det lyder til at det er det samme attest. Vi fik et brev fra migrationsverket d. 4/6-12 om at de manglede dokumentation for at jeg pendlede frem og tilbage mellem arbejde og lejlighed og en sygeforskring til min mand eller den der E106 intyg, som migrationsverket så skulle have inden d. 29/6-12. Da jeg havde læst herinde og snakket med en del herinde, bestilte jeg et EU blåt sygesikringskort til min mand hos min fraflytter kommune som er hvidovre. Den sagsbehandler jeg snakkede med sagde til mig at hun kunne lave et kort til min der ville gælde i et år, jeg blev glad og gik derfra. Så gik der 14 dage og jeg ringede til hvidovre kommune og fik afvide at de havde sendt det og det nok skulle komme med posten. Efter der var gået 3 uger ringede jeg til hvidovre kommune igen og bad om en forklaring til hvorfor kortet ikke var dukket op. Sagsbehandleren fortalte at de ikke udstedte kortene i mere en 3 måneder nu og jeg kunne komme og hente et attest der midlertidigt ville erstatte kortet, det gjorde jeg og sendte alle papirer til migrationsverket d. 26/6-12 og så d. 14/7-12 modtog vi et brev fra migrationsverket om at de d.5/7-12 har givet min mand 5 års opholdstilladelse :) Tusind tak, ja det er ikke nemt for man bliver hurtigt stresset og tænker om det egentlig er det hele værd, men når brevet med den gode afgørelse er i hånden er det faktisk det hele værd :) Jeg vil sige hold ud og tænk for guds skyld kun positiv. I know it's eaiser said then done, but it's worth all the struggle! Held og lykke med det og hvis der endelig er noget jeg kan hjælpe med så sig til :)

Nu må jeg også hellere stoppe her ellers bliver romanen bare længere ;)
Godnat :D

Zel76

Indlæg af Zel76 » 20.07.2012 23:34:47

Vil bare informere hvis andre har søgt om cpr nr for nylig, min mand har fået svensk cpr nr:) Det lykkedes nu:)
Vi søgte den 13/7 og han fik allerede 3 dage efter brev om registrering og cpr nr.
Dejligt de regler er lavet om.

Held og lykke til jer andre der søger, håber også det lykkedes for jer.

closed1

Indlæg af closed1 » 21.07.2012 08:03:18

Jeg tror at reglerne er lidt som vinden blæser , det er vist ikke sådan lige at lave en kører liste over hvordan det forholder sig.

Farheen

Indlæg af Farheen » 23.07.2012 09:13:08

Hvilke dokumenter skal man have med til skatteverket, for at registrere sin ægtefælle?

Ekrem

Indlæg af Ekrem » 23.07.2012 10:57:21

Hej alle . Jeg vil bare sige da vi søgte om eu sygesikring til min mand fik han selve kortet , dog med en gyldighed på 3 måneder ..

Zaki

Indlæg af Zaki » 24.07.2012 23:18:05

Hej Esperanto,
Det lyder underligt med Københavns Kommune. For jeg står nemlig i helt samme situation og kan fortælle, at min kone HAR fået det blå sygesikringskort for præcis to uger siden! Så det må da være en meget, meget ny praksis-ændring i Kbh.Kommune?

esperanto

Indlæg af esperanto » 03.08.2012 17:38:53

Hej Farheen

Vores oplevelser med kommunen lyder godtnok overraskende ens - det helt samme forløb og de helt samme beskeder. Mærkeligt.
Men igen, tillykke!! Jeg kan forestille mig, hvor fantastisk lettede og glade i må være. Og det er rigtig dejligt for os at høre, at det kan lade sig gøre! Det giver håb. :)
Hvornår søgte i?

Hej Zaki

Det var mærkeligt at læse dit indlæg!! Så troede jeg ellers lige, at jeg havde løst gåden... Men nej, vi fik blanketten i starten af juni... Så enten har de ændret praksis tilbage igen (hvilket jo i og for sig ville være ret fedt), eller så er praksis som vinden blæser... Hvor lang gyldighed har kortet?

Zaki

Indlæg af Zaki » 07.08.2012 07:46:15

Kortet har gyldighed til 31.12 hvilket jo heller ikke er så meget igen. Jeg kan afsløre at jeg måtte ned på borgerservice kbh og rykke for det, hvorefter en funktionær gav mig sin interne tlf og lod mig tale direkte m fomkeregisteret. Jeg talte med æidt store ord og og sagde at min kone kunne blive udvist hvis ikke jeg fik i hvert fald den midlertidige attest. Den kom så to dage efter, 8. Juli. Cirka den 13-14 juli kom selvw kortet.

esperanto

Indlæg af esperanto » 08.08.2012 12:34:54

Der er nu sket store ting i vores sag. I mandags fik vi brev om, at min mand har fået opholdstilladelse!! :D Opholdskortet skulle komme med posten inden for en uge.

Vi søgte 1. marts og hørte ikke noget, efter vi modtog kvittering på ansøgningen. Vi afleverede af os selv papiret "attest som midlertidigt erstatter det europæiske sygesikringskort" med en gyldighed på 3 måneder, som vi fik af min arbejdskommune i DK. Bare for at gøre, hvad vi nu kunne. Attesten udløber allerede i starten af september.
Der skete så det kedelige, at et familiemedlem til mig blev alvorligt syg, og min mand ville gerne nå at sige farvel til ham. Jeg fik at vide, at jeg skulle tale med Migrationsverket for at få det svenske bud på en tilbagerejsetilladelse eller et visum til Danmark, eller hvordan de nu gør det her i Sverige. Jeg ringede direkte til vores sagsbehandler, som tog telefonen i første forsøg. (Jeg ved ikke, om det er noget, folk generelt ved, men ens sagsbehandler er ikke nødvendigvis den, der står på kvitteringen for at have ansøgt. I vores tilfælde var det bare ham, der havde kvitteret for ansøgningen, mens vores sagsbehandler var en helt anden. Det fandt jeg ud af ved et tilfælde.) Tilbage til opringningen. Jeg forklarede sagen, hun bad om vores ansøgningsnummer. Var stille lidt. Så spurgte hun, om den sygeforsikring, vi havde indleveret, var en rejseforsikring eller om den var udstedt af en dansk kommune. Jeg fortalte, at den var udstedt af en dansk kommmune. Hun sagde, at hun ville se på vores sag i løbet af dagen og se, hvad hun kunne gøre for at hjælpe os.
6 dage efter modtog vi den glædelige nyhed om opholdstilladelse. Hun valgte altså så at afgøre vores sag med det samme, istedet for først at behandle en tilbagerejsetilladelse-/visumansøgning og efterfølgende på et andet tidspunkt alligevel behandle vores sag. Forståeligt nok.
Så det lader til, at den midlertidige attest er god nok til Migrationsverket. (Mysteriet om, om kommunerne udstede det blå fortsætter.) Og det lader til, at det er lige meget, at det er ved at udløbe, når beslutningen om opholdstilladelse tages. Det var det ihvertfald i vores tilfælde.

At 6 dage så viste sig at være alt for lang tid, var der ikke nogen, der kunne have vidst. Men hvis ellers kortet kommer, lader det til, at han kan komme med til begravelsen. Så ja, følelserne får sig nogle rutschebaneture herhjemme. Det er mærkeligt, at noget forfærdeligt fører noget så godt med sig.

Besvar